عنوان صفحه یا تایتل صفحه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت برای کاربران و موتورهای جستجو می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با نحوه بهینه سازی عنوان صفحه و ارتباط آن با افزایش نرخ کلیک کاربران در نتایج جستجو، صحبت کنیم.

اول از همه اجازه دهید ببینم که عنوان صفحه چیست؟ و چگونه بر روی سئوی سایت تأثیر می‌گذارد؟

تگ عنوان صفحه یکی از عناصر html سایت می‌باشد که در تگ HEAD قرار می‌گیرد و شامل خلاصه‌ای کوتاه از صفحه است. عنوان صفحات برای موتورهای جستجو بسیار مهم است به خاطر همین روی سئو سایت شما تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که کاربر عبارتی را در موتورهای جستجو، وارد می نماید، نتایج جستجو با اجزای عنوان صفحه، شرح و URL نمایش داده می‌شود.

کاربر پس از اینکه نتایج را با چشم اسکن نمود، بر اساس اطلاعات نمایش داده شده مناسب‌ترین لینک را انتخاب و بر روی آن کلیک می‌نماید.

بنابراین عنوان یک صفحه وب، یکی از عناصر مهمی است که نه تنها روی سئوی سایت تأثیر می‌گذارد بلکه بر روی تجربه کاربر و افزایش نرخ کلیک نتایج نیز تأثیر مستقیم دارد.

نحوه نوشتن عنوان صفحه توصیفی، کوتاه و جذاب

عنوان یا Title هر صفحه مهم‌ترین بخشی است که در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود.

ضمن نوشتن آن بر اساس سئو باید توجه داشت که بتواند کلیت کار و اهداف سایت را نیز نمایش دهد. پس سعی کنید در عین رعایت اصول سئو این عناوین را User friendly تر بنویسیم تا نرخ کلیک افزایش یابد.

نکاتی که باید در نوشتن عنوان صفحه رعایت نمود

  • عنوان صفحه باید بین ۶۵ تا ۷۰ کاراکتر باشد.
  • عنوان صفحه باید شامل کلمات کلیدی باشد.
  • کلمات کلیدی هر چه به اول تایتل نزدیک‌تر باشد سریع‌تر ایندکس می‌شود.
  • هر صفحه باید عنوان یکتا داشته باشد و اگر دو صفحه با عنوان‌های یکسان داشته باشیم، مشکل محتوای تکراری خواهیم داشت.
  • از بکار بردن کلمات کلیدی کم اهمیت خود داری کنید.

آیا باید برند را در عنوان صفحات بکار برد؟

دو فرمت برای استفاده از برند در تایتل صفحه وجود دارد که در ذیل ارائه شده است:

  • عنوان صفحه ۱: برند | کلمات کلیدی اولیه – کلمه کلید ثانویه
  • عنوان صفحه ۲: کلمات کلیدی اولیه – کلمه کلید ثانویه | برند

اگر برند شما معروف است از فرمت عنوان صفحه ۱ استفاده کنید. اما در صورتیکه برند ناشناخته‌ای دارید بهتر است که از فرمت دوم استفاده شود.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که شما می‌تواند عنوان برند را کلا از تایتل صفحات حذف نمایید، که این بستگی به هدف شما دارد.

به عنوان مثال اگر تمرکز اصلی شما روی برند باشد از آن استفاده و در غیر این صورت از آن استفاده نکنید.

چرا باید کلمات کلیدی مهم را در ابتدای عنوان صفحه بکار برد؟

عنوانی که کوتاه، توصیفی و جذاب باشد نه تنها بر روی سئوی سایت تأثیر می‌گذارد، بلکه نرخ کلیک کاربران در موتورهای جستجو را افزایش می‌دهد. توصیه شده که عنوان را کوتاه بنویسید و کلمات کلیدی مهم صفحه را در ابتدای آن قرار دهید. زیرا چشم کاربران در هنگام مشاهده یک صفحه از چپ به راست حرکت می‌کند، و بیشترین تمرکز آن در قسمت چپ است و اگر دقت کرده باشید در نتایج جستجو نیز لیست در فارسی و انگلیسی در سمت چپ قرار دارد. (همین آلان امتحان کنید).

علاوه بر این توجه داشته باشد که موتورهای جستجو توجه بیشتری به دو کلمه اول عنوان صفحه دارند.

نتیجه گیری:

با توجه به موارد بالا می توان نتیجه گرفت که یک از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در تجربه کابر و همچنین سئوی سایت، عنوان صفحه می باشد؛ لذا باید در انتخاب آن دقت نمود و آن را طوری بنویسید که علاوه بر اینکه قوانین سئو در آن رعایت شده باشد، برای کاربر نیز جذاب باشد.