چگونه سایت خود را در جستجوهای اول گوگل قرار دهیم؟

کاربرای گرامی  امیدوارم که روز خوبی را تا به اینجا پشت سر گذاشته باشید همانطور که میدانیدامروزه قرار گرفتن در نتایج اولیه جستجوی گوگل یکی از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان سایت‌های تجاری و حتی غیرتجاری است. گوگل به عنوان پر بازدیدترین سایت جهان نقش تاثیرگذاری بر کسب‌وکارهای اینترنتی دارد و یکی از بهترین مراکزیست که می‌تواند برای وب‌سایت‌ها ترافیک مؤثر ایجاد کند. کسانی که از طریق گوگل به سایت شما مراجعه می‌کنند واقعاً کسانی هستند که به محصولات و محتوای سایت شما تمایل دارند به همین دلیل به راحتی می‌توانید آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری راجع به موتور جستجوی گوگل داده می‌شود. پس از آن با استفاده از الگوریتم ۲۰۱۰ گوگل توصیه‌هایی برای بالا بردن سایت در جستجوهای گوگل ارائه می‌گردد.

گوگل روزانه برروی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. طبق آمار، تعداد جستجوی انجام شده در گوگل بیش از ۶ برابر مجموع جستجوی انجام شده در سایر موتورهای جستجو است. بنابراین بهتر است که اگر می‌خواهیم سایتمان را برای موتور جستجویی بهینه کنیم این کار را برای موتور جستجوی گوگل انجام دهیم.

نتایج جستجوی گوگل به طور عمده از دو بخش تشکیل شده‌اند:

– نتایج عادی جستجو

– نتایج تبلیغاتی

معمولاً نتایج تبلیغاتی گوگل در کادر نارنجی رنگ در بالا و یا سمت راست نتایج جستجوی عادی قرار می‌گیرند. ادوردز گوگل بابت نمایش دادن این تبلیغات پول دریافت کرده است. اما نتایج عادی گوگل هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند و صرفاً از طریق انجام کارهایی که اصطلاحاً به آن‌ها SEO (search engine optimization) گفته می‌شود، خود را در نتایج اولیه قرار داده‌اند. طبق آزمایش‌های انجام شده اثرگذاری نتایج عادی جستجو بر روی مخاطب حدود ۹ برابر نتایج تبلیغاتی آن است. بنابراین واقعاً به صرفه است که این تکنیک‎ها را یاد بگیریم و در سایت خود به کار بندیم. در این مقاله سعی دارم به مهم‌ترین این تکنیک‌ها اشاره کنم.

برای این‌که جزء نتایج بالای جستجوی گوگل قرار گیریم لازم است ابتدا با الگوریتم گوگل آشنا شویم. گوگل تا کنون چندین بار الگوریتم خود را تغییر داده است. آموزشی که در این مقاله داده می‌شود براساس آخرین نسخه این الگوریتم یعنی الگوریتم سال ۲۰۱۰ است.

نمودار زیر سه پارامتر تاثیرگذار بر رتبه سایت در نتایج جستجو را نشان می‌دهد:

لینک:

این پارامتر نشان‌دهنده‌ی تعداد لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر به سایت مدنظر شده است. برای این منظور معیاری به نام page rank تعریف شده است که امتیازی بین ۰ تا ۱۰ دریافت می‌کند. این معیار ‏ در ایران حدود ۳ تا ۵ خوب است. دقت شود هر چه لینک‌هایی که به سایت می‌شود از سایت‌هایی با PR بالاتری باشد تأثیر بیشتری خواهند داشت. برای به دست‌ آوردن PR سایت می‌توانید به سایت www.prchecker.info مراجعه کنید.

محتوا:

محتوایی که توسط یک سایت تولید می‌شود باید شرایطی داشته باشد تا بتواند تأثیر مناسب بر رتبه سایت بگذارد. اولاً خود محتوا بایستی برای اولین بار در وب گذاشته شده باشد بنابراین کپی کردن از سایت‌های دیگر تأثیر چندانی بر رتبه سایت نخواهد داشت. ثانیاً تولید محتوا در سایت بایستی امری مداوم باشد. از نظر الگوریتم گوگل پیوستگی در تولید محتوا بسیار باارزش است.

فعالیت

گوگل در نسخه جدید الگوریتم خود وزن این قسمت را زیادتر کرده است. منظور از فعالیت، میزان مشارکت کاربران سایت در تولید محتوا می‌باشد. برای مثال فیس بوک سایتی است که کاملاً حاصل فعالیت کاربران آن است. استفاده از نظرسنجی و امتیازدهی می‌تواند فعالیت کاربران را زیاد کند.