سلام کاربران گرامی حالتون خوب هست؟ امیدوارم که روز خوبی داشته باشید میخوام در مورد  نحوه انتخاب افزونه ها صحبت کنم .امیدوارم که برایتان مفید باشد.

امکانات موجود در هسته جوملا برای اکثر سایت ها کافی است و نیازی به استفاده از امکانات اضافی دیگر نیست با این حال مهم است که به توسعه سایت خود و افزونه هایی که نیاز دارید , فکر کنید. اولین نکته در انتخاب یک افزونه این است که ببینید آیا واقعا به کاربردی که این افزونه فراهم می کند نیاز دارید یا خیر . اعلب افراد افزونه ها را صرفا برای اینکه می توانند نصب می کنند نه به علت این که به آن ها نیاز دارند ! اگرچه تجربه افزونه های جدید مفید است , با این حال بهتر است برای حفظ امنیت سایت افزونه هایی را که به آنها نیاز ندارید حذف کنید.

افزونه های بلا استفاده و تاریخ گذشته یکی از شایع ترین علت های ایجاد مشکلات امنیتی در وبسایت ها است . اگر افزونه ای را نصب می کنید مهم است که به دنبال توسعه , اخبار امنتی , به روزرسانی و ارتقا آن باشید . ارتقا افزونه هی نصب شده روی جوملا به اندازه ارتقا و به روز رسانی جوملا اهمیت دارد .

دومین نکته ای که باید در انتخاب افزونه به آن دقت داشته باشید این است که توسعه افزونه مورد نظر فعال باشد. افزونه هایی برای جوملا وجود دارد که خیلی قدیمی هستند , مدت زمان طولانی است که به روز رسانی نشده اند . این افزونه های را اصطلاحا افزونه های مرده می گویند و اگر مدت زمان زیادی از آخرین ارتقا و توسعه آنها گذشته باشد به احتمال زیاد مشلات امنیتی نیز خواهند داشت. اگر از توسعه فعال افزونه مطمئن نیستید می توانید به سایت توسعه دهنده مراجعه کرده و یا فایل های داخل افزونه را بررسی کنید .آخرین تاریخ ها در فایل های افزونه و گزارش تغییرات و فعالیت ها در سایت توسعه دهنده ثبت شده است. اگر نسبت به توسعه فعال یک افزونه مطمئن نیستید توصیه می کنیم از افزونه های دیگری با کاربرد مشابه که از توسعه فعال آنها مطمئن هستید استفاده کنید.

سومین نکته ای که باید در انتخاب افزونه ها به آن دقت کنید پشتیبانی افزونه است . این پشتیبانی ,تمام موارد پشتیبانی از پشتیبانی های رایگان توسعه دهنده تا پشتیبانی هایی که برای استفاده از آنها لازم است هزینه ای به توسعه دهنده پرداخت کنید را شامل می شود. برای اکثر افزونه ها وب سایت هایی وجود دارد که با استفاده روش هایی مانند فروم ها , لیست های پست الکترونیک کاربران افزونه (mailing lists) و پایگاه های دانش امکان پشتیبانی کاربران از یکدیگر را فراهم می کنند . پشتیبانی که برای یک افزونه ارائه می شود همواره به معنی کارکرد خوب یا کدنویسی خوب آن نیست . پشتیبانی زمانی مفید است که هنگام استفاده از افزونه با مشکلی مواجه شدهاید و لازم است آن را در کمترین زمان ممکن حل کنید.

برخی افزونه ها به صورت بسته ای افزونه ها در یک افزونه ارائه می شوند . اکثر کامپوننت ها که می تواننند چندین قابلیت را به سایت اضافه کنند از این نوع هستند . یک نمونه خوب از این نوع , افزونه های چند رسانه ای هستند که امکان ارائه صوت , ویدئو , انیمیشن , فلش و فایل های تصویر را در یک افزونه فراهم می کنند. یک نمونه انواع دیگر افزونه های انجمن ساز و شبکه های اجتماعی هستند که سایت جوملای شما را به یک شبکه اجتماعی با امکان پیام رسانی , ایجاد پروفایل و ارائه فایل های صوت و تصویر تبدیل می کنند. در مقابل پلاگین هایی وجود دارند که تنها یک کار خاص مانند امکان قرار دادن یک پخش کننده mp3 در یک مطلب را انجام می دهند. برخی از افراد دوست دارند افزونه هایی داشته باشند که چندین کار مختلف را برای آنها انجام می دهند تا در مجموع با تعداد کمتری از افزونه ها کار کنند در مقابل برخی افراد دوست دارند برای هر کاربرد مورد نیاز از یک افزونه جداگانه استفاده کنند.

هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند. استفاده از افزونه های چند منظوره همانطور که مطرح شد , این است که شما باید تعداد افزونه کمتری را نصب کرده و به روز رسانی کنید.نقطه ضعف این افزونه ها این است که اگر مشکلی در یکی از قسمت ها ایجاد شود ممکن است یه سایر قسمت ها نیز منتقل شود . مزیت استفاده از افزونه های جداگانه این است که هریک از افزونه ها آنچه را که باید انجام دهد به خوبی انجام می دهد و در صورت بروز مشکل تنها همان کاربرد دچار مشکل می شود. عیب این روش این است که به روز رسانی تعداد زیادی افزونه مشکل است و همچنین گاهی افزونه های مختلف با هم در تضاد هستند و این باعث ایجاد مشکلاتی در وبسایت شما می شود.

تصمیم درباره استفاده از افزونه های چند منظوره یا افزونه هایی با کاربر خاص به سلیقه و اولویت های مدیران سایت بستگی دارد.نکته ای که باید هنگام استفاده از افزونه های چند منظوره در نظر داشته باشید این است که در صورتی که از بیش از ۵۰ درصد امکاناتی که یک افزونه فراهم می کند استفاده نمی کنید می توانید از افزونه های دیگری با حجم و مشکلات کمتر برای کاربرد های مورد نظر خود استفاده کنید.

استفاده از www.extentions.joomla.org

سایت افزونه های جوملا (joomla extention directory) را از این پس به اختصار JED می نامیم . برای این که یک افزونه در JED لیست شود باید تحت لیسانس GPL بوده , مشکلات امنتی نداشته باشد و سایت و ایمیل توسعه دهنده آن مشخص باشند.JED یکی از مشهور ترین و بزرگترین سایت های خانواده جوملا است که هم از کاربران نهایی را پشتیبانی می کند و هم از توسعه دهندگانی که با افزونه های خود از پروژه جوملا حمایت می کنند. هزاران افزونه برای انتخاب وجود دارد که هر امکانی از کنترل دسترسی به حساب کاربری تا ایجاد فروشگاه اینترنتی را برای شما فراهم می کنند.

افزونه ها ممکن است تجاری یا غیر تجاری باشند . در صفحه اول سایت منوی گسترده ای وجود دارد که کمک می کند به مجموعه های مختلف از افزونه ها دسترسی داشته باشید . همچنین در این صفحه لیستی از افزونه های جدید سایت, افزونه هایی که اخیرا به روز رسانی شده اند , چند افزونه تصادفی و لیست افزونه های منتخب JED نمایش داده می شوند . کنار نام هریک از افزونه های لیست شده , آیکنی وجود دارد که مشخص می کند افزونه مورد نظر کامپوننت , پلاگین, ماژول و یا فایل زبان است . یکی دیگر از بخش های مهم JED این است که کاربران می توانند به یک افزونه امتیاز بدهند و تجربیات خود در استفاده از آن افزونه را به صورت نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. بازبینی و بررسی نظرات موجود یکی از روش های مناسب برای درک نحوه کارکرد افزونه و نحوه کار با آن است . این سیستم همچنین روش مناسبی برای تشکر و قدردانی از توسعه دهندگان یک افزونه است که شما از آن استفاده کرده و راضی هستید. در صفحه هریک از افزونه ها لینکی برای دانلود افزونه , آدرس سایت توسعه دهنده افزونه , لینک نسخه نمایشی در صورت امکان , لینکی به اسناد افزونه و صفحه پشتبانی افزونه (در صورتی که توسعه دهنده از آن پشتیبانی کند ) وجود دارد .

هنگام جستجو JED برای افزونه ها ممکن است نکات مهم و سودمندی که توسط تیم گرداننده JED برای شما نمایش داده شود . به عنوان مثال این نکات که برای دانلود یک افزونه خاص باید به عنوان کاربر عضو وارد JED شوید یا در سایت توسعه دهنده آن ثبت نام کنید, یک افزونه خاص که به دنبال آن هستید از سایت حذف شده است و یا این که برای یک افزونه add-on هایی وجود دارد. برخی از کامپوننت های چند منظوره مانند Sobi2, Community Builder و Virtuemart انجمن های توسعه دهنده فعالی دارند که addo-on های خاص این افزونه های طراحی کرده و در اختیار کاربران قرار می دهند .

با جستجوی JED می توانید افزونه هایی با کاربرد خاص را پیدا کتید. همچنین با جستجوی پیشرفته می توانید افزونه ها را براساس مجموعه ای که به آن تعلق دارند مانند تجاری یا غیر تجاری, لایسنس یا سازگاری جستجو کنید.

نکته

افزونه ها را به صورت بسته های آرشیو شده در فایل هاییبا فرمت ZIP یا TAR دانلود می کنید. پس دانلود یک افزونه آن unzip نکنید(از حالت فشرده خارج نکنید ) مگر اینکه توسعه دهنده افزونه راهکار خاصی برای نصب آن ارائه کرده باشد. افزونه ها به صورت بسته های آرشیو شده نصب می شوند و در طول فرآیند نصب توسط نصب کننده جوملا از حالت فشرده خارج خواهند شد.

شاد باشید..