در مباحث طراحی سایت، محتوا، تصویر و . . . بسیار مهم می باشند، اما ظاهر سایت هم بسیار مهم و حساس می باشد. اگر ظاهر سایت شما طوری باشد که نتواند نظر بازدیدکنندگان را جلب کند، باقی موارد وب سایت شما به چشم نمی آید و هیچ تأثیری نخواهد داشت.

اگر از گزارشات و بازخوردهای سایت خود راضی نیستید و می خواهید مشکلاتش را برطرف کنید ولی بودجه کافی ندارید، نکات گفته شده زیر را بررسی کنید و اگر در طراحی سایت شما انجام نشده، آن ها را لحاظ کنید.

۱) صفحه خود را متعادل کنید

هنگامی که کاربران وارد وب سایت می شوند، تمرکز و توجه آن ها ابتدا به قسمت گوشه سمت چپ در بالای صفحه وب سایت جلب می شود. ابتدا در آنجا کمی صبر می کنند و پلک می زنند و سپس به آرامی به سمت راست هدایت می شوند. بر خلاف تفکر بسیاری از افراد، کاربران سایت بیشتر به متن سایت توجه می کنند تا تصاویر و گرافیک آن و این همان جایی است که صحبت از تعادل به میان می آید.

تعادل صفحات وب سایت، نه تنها وب سایت شما را جذاب جلوه می دهد بلکه صفحه شما را برای خواندن و بخش های مختلف را برای پیدا کردن آسان تر می سازد.

۲) طراحی ساده وب سایت

وب سایت خود را از هر گونه جلوه بصری غیر ضروری خالی کنید. این امر به بخش های مهم سایت کمک می کند تا بیشتر جلوه کنند و برجسته بمانند. در طراحی صفحات، مقداری فضای خالی هم باقی بگذارید. این امر به منظور آسان ساختن مسیر یابی سایت در عین داشتن جذابیت بصری است. در غیر این صورت بازدیدکنندگان از نگاه کردن به اطلاعات و گزینه های مختلف موجود در صفحه گیج و کلافه می شوند و باید به دنبال اطلاعات بگردند. یا خیلی بدتر از آن، سریعاً از سایت خارج می شوند.

۳) از فونت های مناسب استفاده کنید

اندازه و نوع فونت استفاده شده برای متون داخل سایت تأثیر قابل توجهی بر روی درک و فهم کاربران سایت از اطلاعات داخل آن خواهد داشت.

از چه فونتی باید استفاده کنید؟

فونت های San-serif، مثل Arial و Verdana در طراحی سایت، محبوب ترین و متداول ترین انتخاب برای مطالعه مطالب سایت بر روی صفحه نمایش می باشد. البته به اندازه فونت آن هم توجه داشته باشید. اندازه فونت باید بین شماره ۱۰ تا ۱۴ باشد. یعنی کمتر از ۱۴ و بیشتر از ۱۰٫ نه باید به اندازه ای باشد که کاربران بتوانند از آن سمت اتاق هم آن را بخوانند و نه به اندازه ای که خود را به صفحه نمایش نزدیک کنند تا بتوانند مطالب را بخوانند.

۴) مراقب پشت زمینه سایت خود باشید

بافت، ساختار و رنگ هایی که برای پشت زمینه در طراحی سایت انتخاب می کنید باید توانایی این را داشته باشد که جذابیت کلی سایت را بسنجد و آن را افزایش دهد. ازدحام و انبوه استفاده از گرافیک در پشت زمینه می تواند آزار دهنده باشد. هر چه بافت پشت زمینه پیچیده تر باشد، قدرت فهم مطالب و همچنین برقراری ارتباط کاربران با تصاویر و مطالب سایت کاهش می یابد.

اگر قصد دارید که در پشت زمینه خود از رنگ استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که بین متن و رنگ انتخابی، وضوح و تعادل مناسبی برقرار باشد. در غیر این صورت قابلیت مطالعه مطالب سایت کاهش می یابد. پس در طراحی سایت، ترکیب رنگ های داخل سایت را با دقت انتخاب کنید.

۵) گرافیک

در بسیاری از وب سایت ها، گرافیک بیش از حد استفاده می شود. ما صفحات وب سایت خود را ممکن است بتوانیم با این گرافیک، جالب جلوه دهیم اما هیچ هدفی را در پی نخواهد داشت مگر بیشتر کردن زمان لود صفحه.

برای بهبود ظاهر سایت می توانید از گرافیک در بخش های زیر استفاده کنید:

لوگو: لوگو ی شما مشخصه ای از برند شما می باشد و به وب سایت شما جذابیت و زیبایی ظاهری می بخشد

نوار عنوان: نوار عنوان به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که دریابند در چه صفحه ای قرار دارند

تصاویر پشت زمینه: تصاویر پشت زمینه برای افزایش جذابیت و زیبایی بصری و همچنین مسیر یابی آسان در وب سایت استفاده می شود

آیکون های مسیریابی: مثل آیکون برگشت و خانه که صفحات را پیشرفته و آسان سازی می کنند در طراحی سایت مؤثر و مفید هستند. زیرا آنها برای همه آشنا بوده و کاربران انتظار دارند که آن ها را ببینند.

در بالا مواردی ساده اما مهم در طراحی سایت را به شما آموزش دادیم تا با استفاده از آن ها بتوانید مشکلات سایت خود را بر طرف کنید و از داشتن سایتی با طراحی مناسب بهره مند شوید. به امید آن که این موارد در بهبود مشکلات، تأثیرگذار باشد. در قسمت بعدی این مقاله، منتظر نکات مهم دیگری باشید.