سئو در شبکه های اجتماعی با  ابزارهای جدیدی مانند گوگل پلاس شروع و میزان اهمیت آن رفته رفته افزایش یافته است.
مثلاً فردی  ترجیح می دهد که به او بهترین سایت های بهینه سازی شده در مورد موسیقی ارائه شود. اما اگر این شخص در شبکه های اجتماعی مانند تویتر فعال باشد، با بسیاری از افراد دیگر نیز در گوگل+ در ارتباط باشد و یا حتی افرادی را در فهرست تماس های گوگل خود داشته باشد، مسئله به صورت دیگری خواهد بود.

مثلاً فرد B در میان این افراد نیز به موسیقی علاقمند باشد، پس از آن هر کاری که در این مورد انجام دهد و هر چیزی که در این مورد بنویسد و نظر دهد برای آن شخص A در نتایج موتور جستجو قابل مشاهده خواهد بود. اگر افراد مرتبط کامنتی در صفحهء مرتبط با موسیقی بگذارند و یا مطالب وبلاگی را در مورد موسیقی به اشتراک بگذارند و یا شخصاً مطالبی در وبلاگ بنویسند، بنابراین این موارد در نتایج صفحهء جستجوی شخص اول A به نمایش در خواهد آمد.

این امر دو اثر مثبت بر روی سئو رسانه های اجتماعی دارد. اولاً اینکه هر چه یک کسب و کار آنلاین ارتباطات بیشتری با مشتریان بالقوه داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که در صفحهء نتایج موتور جستجو نشان داده شوند. دوماً افرادی که در مورد موسیقی مطالبی در وبلاگ می نویسند، می توانند در نهایت چهره خود را بدون هیچ خجالتی در معرض دید دیگران قرار دهند !

مسلما یادگیری الگوریتم گوگل پاندا نقش موثری در بهینه سازی برای موتورهای جستجو ایفا میکند

بهینه سازی و یا سئو در رسانه های اجتماعی از منافع ارتباط میان جستجوگران و شبکه های اجتماعی آنها استفاده می کنند، زیرا مردم بیشتر تمایل بر باور نظرات و عقاید واقعی دوستان خود دارند تا کسانی که کاملاً با آنها غریبه هستند. اما به توصیفات و نظرات افراد کاملاً غریبه ای را باور کرده و به آن اعتماد می کنند که اطلاعاتی از طرف بازاریابان سنتی به آنها ارائه شده باشد.

پیامدهای این کار برای بازاریابان سنتی این است که آنها ممکن است به مشتریان خود وعده های ویژه “قیمت های ویگه و یا تخفیف های دیوانه کننده!” ارائه نمایند.

مشتریان امروزی دیگر به دنبال این چیزها نیستند؛ حداقل در رسانه های اجتماعی و یا رفتارهای بازاریابی های معمول اینگونه نیستند.

افراد از تبلیغات تلوزیونی، پیام های تجاری رادیویی در فرار هستند و یا با نرم افزار های مخصوص، تبلیغات در وب سایت ها را مسدود می کنند. تمامی اینها برای جلوگیری و کم کردن استفاده از متدهای تبلیغاتی سنتی می باشد.

در این دوره مشتریان نیاز به پاسخگویی داردند و تنها پزیرش سفارش از طریق تبلیغات برای آنها قابل قبول نیست

مسلما مشتریها بدنبال شرکت هایی هستند که بتواند نیازهای آنها را براورده کند نه اینکه توسط آگهی ها و خرج بسیار گزاف به افزایش رتبه خود در گوگل بپردازد

این بدان معنی است که بهینه سازی رسانه های اجتماعی به درستی کار می کند. و تجربه در همین چند ماه گذشته ثابت کرده که این الگوریتم ها بدرستی جواب داده و کسب و کار آنلاین نیاز به ارتباط با مشتری بالقوه از طریق رسانه های اجتماعی مانند گوگل پلاس، تویتر و فیس بوک (در صورت لزوم!) و حتی رسانه اجتماعی کشور خود آپارات دارد. ارتباط با آنها با همان شیوه ای که آنها تمایل دارند و البته نه به شیوهء بازاریابی که فکر می کنید موثر است.

یک کسب و کار آنلاین نیاز به ایجاد یک خبرنامه ی مفید و ارزشمند دارد که ایمیل افراد را در آن اضافه کرده و از آنها نیز درخواست نمایید که آدرس ایمیل تجاری شما را به لیست خود اضافه کنند. آنها همچنین باید به طور مداوم اقدام به نوشتن مطالب وبلاگ نمایند که مشکلات و سوالات آن مشتریان بالقوه ای که افراد با آن روبرو هستند را حل نماید

بسیاری از مشکلات مسئولان وی را همین الگوریتم گوگل پاندا حل کرده است .

همانطور که این کسب و کارهای آنلاین با این مشتریان بالقوه از طریق رسانه های اجتماعی متصل می شوند، همچنین به معنی این است که هرگاه این افراد موضوعات مورد هدف شما در کسب و کارتان را جستجو می کنند، آن کسب و کار آنلاین با رتبه های بالا در نتایج موتور جستجو به نمایش در خواهد آمد. و وب سایت شما بدلیل اطلاعات مشابه درین شبکه های اجتماعی به نمایش خواهد آمد.