کاربران گرامی سلام ، حال شما خوب هست؟با عرض ادب و احترام خدمت شمادوستان گرامی،  امیدوارم که خوب وخوش  با اموزش امروز ماکه در مورد تهیه نسخه پشتیبان از سایت جوملایی خود میباشد همراه باشید.

در این قسمت از آموزش جوملا می خواهیم یاد بگیریم که چطور از سایت جوملا نسخه بک آپ(پشتیبان) تهیه کنیم؟

Akeeba Backup در واقع کامپوننتی است که امکان ایجاد و مدیریت فایل های پشتیبانی را برای کاربر فراهم می کند. اگرچه, کامپوننت مزبور قابلیت های فراوانی دارد. در این مبحث تنها به امکان تهیه ی backup از وب سایت و نحوه ی ذخیره سازی آن روی حافظه ی سیستم اشاره می شود.

به منظور تهیه ی فایل پشتیبانی از جوملا به وسیله ی افزونه Akeeba Backup مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ی اول : Akeeba Backup را دانلود و نصب کنید.

مرحله ی دوم : با Akeeba یک فایل پشتیبانی تهیه کنید.

مرحله ی سوم : backup مزبور را به حافظه ی سیستم خود دانلود کنید.

توضیح مراحل

مرحله ی اول : Akeeba Backup را دانلود و نصب کنید.

ابتدا, باید کامپوننت مورد نظر را از وب سایت رسمی Akeeba دانلود کنید. سپس, وارد joomla 3 admin area شده و به بخش Extensions -> Extension Manager مراجعه کنید .

حال, باید Akeeba Backup را نصب کنید. برای نصب افزونه, روی گزینه Choose File کلیک کرده و فایل ZIP (دانلود شده از وب سایت رسمی Akeeba) را انتخاب کنید. سپس, روی گزینه ی Upload & Install کلیک کنید.

حال, می توانید وارد سایت جوملایی خود شده و صفحه ی Akeeba را مشاهده کنید . برای این منظور, باید به Components -> Akeeba Backup مراجعه شود .

مرحله ی دوم : با Akeeba یک فایل پشتیبانی تهیه کنید.

اولین باری که وارد این صفحه می شوید, سایت از شما درخواست می کند تا با شرایط استفاده از کامپوننت مذکور موافقت کنید. پس از خواندن تمام شرایط, روی دکمه ی Accept the mandatory information and apply preferences کلیک کنید.

سپس, با صفحه ی اصلی Akeeba Backup مواجه می شوید. در این صفحه, باید روی دکمه ی Backup Now کلیک کنید.

در این صفحه, می توانید توصیف مختصری بنویسید و برای backup مورد نظر, توضیحاتی قرار دهید. حال, به منظور راه اندازی فرآیند تهیه ی فایل پشتیبانی روی گزینه ی ! Backup Now کلیک کنید.

توجه : از بستن پنجره ی مرورگر تا اتمام فرایند backup جداً خودداری کنید.

پس از اتمام فرایند تهیه ی فایل پشتیبانی, مرورگر شما را به صفحه ای می برد که ،پیغام : عملیات با موفقیت انجام شد را نشان می دهد . به منظور ادامه ی فرآیند, روی گزینه ی Manage Backups کلیک کنید.

مرحله ی سوم : backup مزبور را به حافظه ی سیستم خود دانلود کنید.

در این صفحه, فهرستی از فایل های پشتیبانی joomla را مشاهده می کنید . فایل backup ای که تازه به وجود آورده اید را پیدا کرده و روی آیکون download کلیک کنید. فرایند دانلود آرشیو مورد نظر بلافاصله آغاز می شود.

نکته : در صورتی که وب سایت جوملایی شما بسیار حجیم و بزرگ باشد, Akeeba Backup می تواند فایل پشتیبان را به چند بخش تقسیم کند که در این صورت شما باید همه ی بخش های آرشیو تقسیم شده را دانلود کنید .