:: پورتال چیست؟ سرویس ها و ویژگی های یک پورتال
پورتال چیست؟
پورتال به معنی دریچه و درگاه است و در مفهوم اینترنتی منظور صفحه وبی است که امکان دسترسی آسان را به کاربر جهت اعلام خواسته‌هایش می‌دهد. در واقع پورتال درگاهی است که کاربر را وارد دنیایی از اطلاعات مورد نظر می‌نمایند. به عبارت دیگر سیستم‌های ترکیبی هستند که پیدا کردن اطلاعات را برای کاربران آسان‌تر می‌نمایند.
در ابتدا پورتال‌ها در واقع برای جستجو استفاده می‌شدند ولی به مرور زمان و با گسترش اینترنت، سیستم‌های پورتال نیز گسترش پیدا کرده و امروزه همه نوع کاری با پورتال می‌توان انجام داد.

ویژگی‌های یک پرتال
– در دسترس بودن اطلاعات
– ارتباط با کاربران دیگر
– دسترسی به برنامه های کاربردی مجزا
– انجام امور روزمره کاری، شهری، اداری
– امنیت و سرعت و دقت بالا
– امکان جستجو
– یکپارچگی اطلاعات
– امکان سفارشی سازی

سرویس‌های اراده دهنده توسط پورتال
یک وب پورتال سرویس‌های متعددی را در اختیار کاربران و مدیران سایت قرار می‌دهند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
– مدیریت محتوا
– پست الکترونیک
– جستجو
– نظرسنجی
– عضویت
– کنفرانس الکترونیکی
– فرم‌های الکترونیکی
– اخبار
– پرداخت اینترنتی

انواع پورتال‌ها
پورتال‌ها به طور کلی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند
– پورتال‌های تخصصی (Specialized Portals): این پورتال‌ها برای کار خاصی طراحی شده‌اند.
– پورتال‌های علمی (knowledge Portals): این نوع پورتال‌های برای تبادل اطلاعات در زمینه های مختلف بین کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند.
– پورتال‌های سرمایه گذاری (Enterprise Portal)
– پورتال‌های شرکتی (Corporate Portal): پورتالی که برای یک شرکت خاص طراحی شده و استفاده کنندگان آن کارمندان شرکت می‌باشند.
– پورتال‌های تجاری (Commerce Portal): این پرتال ها دارای دو مدل B2B و B2C می‌باشند.
– پورتال‌های شهری (City Portal): این نوع پورتال‌ها همان طور که از نامشان مشخص است برای یک شهر طراحی می‌شوند. در ان‌ها اطلاعات مربوط به یک شهر قرار می‌گیرد.

اجزای فنی پورتال
برخی از اجزای فنی مورد نیاز در پورتال‌ها را در زیر ذکر می‌کنیم، قابل ذکر است که برخی از آن‌ها مانند web service اختیاری است و برخی دیگر مانند پایگاه داده یکی از بخش‌های اصلی پورتال محسوب می‌شوند.
– Application Server: اغلب Application Server تحت J2EE هستند و جهت توسعه و ارائه پورتال امکانات لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
– Taxonomy: Taxonomy جهت دسته بندی داده ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین ترتیب که فایل‌ها را گرفته و آن‌ها را به منابع اطلاعاتی که قابل جستجو، حذف و ویرایش توسط کاربر، تبدیل می‌کند.
– Crawler: فرآیندی است که به طور خودکار و یا طبق یک برنامه تعیین شده، بخش‌هایی از سایت‌ها را می‌خواند.
– Port let: پورتلت (Port let) یک web component است که در اصل عنصر سازنده پورتال به حساب می‌آید. در واقع رابط بین کاربر و منبع اطلاعات است که درخواست کاربر را دریافت کرده و با توجه به مطلب درخواست شده،‌ صفحه مورد نظر را نمایش می‌دهد. اطلاعاتی که توسط پورتلت ساخته می‌شود، Fragment نامیده می‌شود که به یکی از زبان‌های HTML، XHTML و یا WML نوشته شده است. Fragment هر پورتلت برای پورتلت های دیگر قابل استفاده می‌شود.
– Categorization Engine: مسوولیت مرتب سازی اطلاعات را انجام می‌دهد. این مرتب سازی ممکن است بر اساس محتویات مستندات، قوانین مشخص شده برای مرتب سازی، فیلترها و ضوابط جستجو باشد.
– Filter: فیلترها برای مشخص کردن فایل‌های درون فولدر های Taxonomy و یا نتایج جستجو، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
– Index: مجموعه ای از اطلاعات که سرعت درخواست و بازیابی اطلاعات را افزایش می‌دهند. Index ها ترکیبی از full-text index برای مستندات و Metadata repository برای محتوای فایل‌ها می‌باشد.
– Virtual Card: در Index و Metadata repository به ازای هر یک از مستندات و یا هر بخشی از آن یک virtual card وجود دارد. Virtual Card شامل آدرس فیزیکی مستندات و یا محتویات آن‌ها می‌باشد. علاوه بر این Virtual Card دارای مقادیر چند فیلد از Metadata می‌باشد. در حقیقت Virtual Card نماد مستندات در پورتال می‌باشد.
– User Profiles: هر کاربری که با پورتال کار می‌کند اطلاعاتش در آن ذخیره می‌شود این اطلاعات در User Profile قرار می‌گیرند. هر یک از port let های پورتال نیز به این اطلاعات دسترسی دارند و صفحات را بر حسب این اطلاعات پیکربندی می‌کنند تا متناسب با خواست کاربر باشد.
– Content Management System: اغلب پورتال‌های سازمانی دارای بخشی تحت عنوان «مدیریت محتوا» هستند. کاربرانی که به این بخش دسترسی دارند می‌توانند اطلاعات جدیدی وارد پورتال کنند و یا اطلاعات را ویرایش نمایند.
– Development Standards and Protocols: شناخت استانداردهایی که برای پورتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، مهم‌ترین گام توسعه پورتال است.
– XML: زبانی که برای نمایش اغلب داده ها می‌توان استفاده کرد. این زبان شباهت زیادی به HTML دارد با این تفاوت که XML برای انتقال داده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
:: در ادامه …

    صفحه قبل
    آموزش نرم افزارهای مرتبط
    مقالات بهینه سازی سایت
    مقالات مرتبط با طراحی سایت
    مدیریت ارتباط با مشتری
    مدیریت محصول
    مدیریت بازاریابی و فروش
    روابط عمومی و تبلیغات
    اندازه گیری رضایت مشتری
    مدیریت برند
    آموزش های تصویری
    آموزش های صوتی
    دوره ها و کارگاه های آموزشی

:: برو به …

    خدمات طراحی سایت
    خدمات پارس فناوران
    محصولات پارس فناوران

By Pars Fanavaran
معرفی پارس فناوران به دوستان با ارسال ایمیل
خبرخوان
اضافه کردن به علاقه مندی ها