یکی از موضوعات پرحاشیه در بحث سئو مسئله پنالتی شدن و یا در سند باکس گوگل قرار گرفتن است که تقریباً میتوان گفت که اکثر سئوکاران و وب مستران با آن در سال های اخیر دست به گریبان شده اند و کمتر کسی را در این رشته می توان یافت که با سایت پنالتی شده و یا اسپم و سند باکس گوگل شده روبرو نشده باشه.

اینکه تعریف پنالتی و سندباکس چیست و چگونه از رفتار گوگل می توان فهمید که سایت من آیا وضعیت طبیعی داره و یا اسپم شده از مهمترین مباحث در این زمینه است یعنی هر وبمستری باید ابتدا با تعاریف آشنا باشه و بعد از اون بتونه تشخیص بده که سایت در کدامیک از دسته بندی ها قرار داره و بعد از اون دنبال راه حل برای رهایی از مشکل باشه. بدیهی است که بدون دانش و تجربه کافی در این زمینه هر اقدامی ممکن خواهد بود که باعث خرابتر شدن اوضاع و اتلاف وقت باشه و شما راه را بدلیل اینکه تجربه کافی ندارید و یا تعاریف را درست نمیدونید به اشتباه برید و پول و وقت خودتون رو به هدر بدید. بنابر این در این نوشته ابتدا به تعاریف می پردازیم و بعد از اون به راه حل های منطقی برای کسب نتیجه خواهیم پرداخت.

انواع جریمه Penalize گوگل:

۱-پنالتی شدن کلی دامنه از نتایج گوگل: این نوع پنالتی یا جریمه بدلیل کپی برداری بیش از حد و یا درخواست شخص دیگری که ادعا می کند ابتدا آن مطلب را در سایت خود آورده و شما کپی کرده اید و اعلام به گوگل ممکن است رخ دهد. در این حالت گوگل (البته نه برای سایت های ایرانی و فارسی چون گوگل می داند که در ایران قانون کپی رایت رعایت نمی شود) سایت شما را بعد از مشخص شدن ادعای طرف مقابل و یا تشخیص خود الگوریتم از نتایج خود حذف می کند. برای چک کردن این وضعیت می تونید یا به وبمستر تولز سر بزنید و در لینک Manual Action چک کنید که اگر پنالتی صورت گرفته باشد در آنجا پیام را خواهید دید و اگر پیامی نباشد این مورد کلا منتفی خواهد بود. روش دوم استفاده از دستور گوگل site:yourdomain.com است که نام سایت خودتان را بجای yourdomain.com می نویسید. اگر نتایج صفر باشد یعنی شما از نتایج گوگل حذف شده اید که البته ممکن است این کار دستی انجام شده باشد یعنی شخصی که به وبمستر تولز شما دسترسی دارد عمداً درخواست حذف داده باشد و اگر نتایج حتی یک نتیجه مشاهده گردد این نوع پنالتی منتفی است و سایت شما پنالتی و جریمه از طرف گوگل نشده است.

۲-سندباکس گوگل: این نوع جریمه دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و روش چک کردن آن بسیار ساده است سایت شما در یک صفحه خاص قفل شده و هر اقدامی بی نتیجه است و هیچ تغییری در رتبه سایت ایجاد نمی شود. در این حالت می توان گفت که به احتمال زیاد سایت در سندباکس گوگل قرار گرفته. معمولاً سایت های جدید و دامنه های صفر دچار این وضعیت می شوند و علت آن عجله در لینک بیلدینگ و …. است.

۳-اسپم گوگل: سایت شما از صفحه ۱ به صفحه ۲ می رود و علت آن را نمی دونید یعنی هیچ تغییری در سرور، بک لینک ها، محتوا و … نداده اید ولی یک شبه این اتفاق می افتد. این وضعیت به احتمال قوی اسپم شدن سایت شماست که از بدترین حالت های موجود بوده و نیاز به بررسی تخصصی دارد.

در بقیه موارد یعنی هنگامی که سایت شما در یک صفحه خاص بالا و پایین می رود و یا تغییر رتبه در حد ۴ الی ۵ لینک است نمی توان ادعای پنالتی شدن و یا اسپم شدن را کرد و این وضعیت را بیشتر می توان به رقص گوگل بدلیل رقابت کلمه کلیدی نسبت داد. در این شرایط نگران نباشید و با درج محتوای دست اول و روش های سئو کلاه سفید می تونید رتبه سایتتون رو تقریباً تثبیت کنید (نه کاملاً).