لینوکس فقط کوچک نیست،بلکه پایدار و با ثبات است.چندین نسخه از سیستم عامل ویندوز موجود است و بنا به تجربه همگی اذعان داریم که گاهی اوقات ویندوز به خودی خود هنگ می‌کند و یا بعد از مدتی استفاده کُند و به اصطلاح سنگین می‌شود و علت آن به وجودآمدن اشکال در رجیستری و یا اشکال در فایل‌های DLL می‌باشد.

لینوکس همه داده‌های تنظیماتی و کتابخانه‌ها را در فایل‌هایی که به راحتی در اختیار شما هستند ارائه میدهد.شما می‌توانید آنچه را که هنگام کار با سیستم عامل تغییر می‌کند ببینید و به طور دستی هم می‌توانید تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید، بدون اینکه نیازی باشد برای پیدا کردن قسمتی که مایل به تغییر آن هستید در بین ۹ میلیون مدخل رجیستری KEY_LOCAL_MACHINE به کشف و جستجو بپردازید.حتی ابزار پیکربندی سیستم دارای رابط گرافیکی کارپسند و خوبی می‌باشد.

در جدیدترین مبارزه‌ای که هکرها برای نفوذ به سیستم عامل ترتیب داده بودند، کامپیوترهایی که سیستم عامل‌های مکینتاش و ویندوز ویستا را اجرا می‌کردند کرک شدند، اما به کامپیوتری که دارای لینوکس بود نفوذ نشد. قصد ندارم ادعا کنم که لینوکس مشکل امنیتی و ویروسی ندارد. تعداد ویروس‌های شناخته‌شده لینوکس بسیار کمتر از ویروس‌های ویندوز هستند و با استفاده از قابلیت checksum در لینوکس تا حدی می‌توان وجود ویروس در فایل‌ها را تشخیص داد.

نصب سیستم عامل لینوکس بر روی سخت‌افزار جدید و یا سیستم موجود بسیار ساده‌ می‌باشد چرا که نیاز به مجوز و استاندارد خاصی ندراد. با قرار دادن دیسکت سیستم عامل لینوکس بر روی کامپیوتری جدید هرگز با مشکلی روبرو نشده‌ام، حتی هنگامی که سخت‌افزار مغایرت زیادی داشته است.هیچ راهی برای انجام این کار روی سیستم عامل‌های ویندوز یا مکینتاش وجود ندارد.

همچنین می‌توانید توزیع‌های لینوکس را انتخاب کنید، اگر حرفه‌ای هستید لینوکس Debian  را توصیه می‌کنیم و اگر به دنبال سیستمی هستید که کار با آن راحت باشد استفاده از Ubuntu را پیشنهاد می‌کنیم و برای کارهای تجاری استفاده از Red Hat و Novell SUSE را توصیه می‌کنیم. در شکل ۱ صفحه کاری Ubuntu رامی‌بینید.