در ویندوز سرور ۲۰۰۳، DHCP و DNS با هم یکپارچه می شوند. اگر DHCP و DNS برای بروز سازی پویا (dynamic update) پیکربندی شده باشند فقط هر گاه DHCP یک آدرس IP را به مشتری متقاضی اختصاص دهد، نام میزبان مشتری و آدرس IP در پایگاه داده DNS ثبت می شوند.

برای پیکربندی DHCP بروز سازی پویا از گامهای زیر استفاده کنید :

– در نمای فوری DHCP روی ایکن سرور DHCP کلیک راست کرده و گزینه properties را انتخاب کنید.

– روی کادر DNS کلیک کنید.

در کادر DNS با چندین گزینه مواجه می شوید :

– Enable DNS dynamic update according to the setting below این جعبه چک بصورت پیش فرض فعال است و در صورت انتخاب آن می توانید از میان دو گزینه که در پایین آن قرار دارند یکی را انتخاب کنید.

– Dynamically update DNS A and PTR records only if requested by the DHCP clients این گزینه نیزبصورت پیش فرض انتخاب شده است و بدین معناست که سرور DNS اطلاعات بروزرسانی را فقط هنگامی دریافت می کند که مشتری یک آدرس IP را از سرور DHCP تقاضا کند.

– Always dynamically update DNS A and PTR records با انتخاب این گزینه رکوردهای DNS مربوط به هر مشتری DHCP که تقاضای تجدید آدرس IP را دارد بروز می شوند.

– Discard A and PTR records when lease is deleted این گزینه پیش فرض سرور DHCP را موظف می کند تا پیامی را به سرور DNS بفرستد تا در صورت اتمام قرارداد آدرس IP رکوردهای مربوط به میزبان حذف شوند.

-Dynamically update DNS A and PTR records for DNS clients that do not request update اگر یکی از کامپیوترهای مشتری ازبروز رسانی پویا پشتیبانی بکنند اما دارای قرار داد آدرس IP باشد، انتخاب این گزینه باعث می شود که DHCP اطلاعات بروز شده را به سرور DNS بفرستد.

– بعد از انتخاب گزینه مناسب روی دکمه OK کلیک کنید تا به نمای فوری DHCP برگردید.