یک سیستم کامل با هماهنگی میان سخت‌افزار و نرم‌افزار:

وقتی صحبت از یکپارچگی به میان می‌آید، هیچ سیستم عاملی نمی‌تواند ترکیب هدف و نتیجه را آن طوری که در پلتفورم Mac شاهد آن هستیم، ارائه دهد. شرکت Apple روی مهمترین چیز تمرکز کرده است: یک سیستم یکپارچه سخت افزاری و نرم افزاری که هر چیزی را که از یک کامپیوتر انتظار دارید برایتان برآورده کند، کارهای معمولی، ساخت فیلم‌ها، ساخت وب سایت، برقراری ارتباطات و یا دسته‌بندی داده‌ها.

همه آن پیام‌های رنجش‌آور را که هنگام استفاده از ویندوز ظاهر می‌شوند را فراموش کنید. یک موس را به یک کامپیوتر(دارای سیستم عامل ویندوز)متصل می‌کنید، جعبه پیام کوچکی ظاهر می‌شود و اعلام می‌کند که فهمیده است موسی را وصل کرده‌اید، و بعد از نصب درایو سخت‌افزاری آن، می‌گوید برای کار آماده است! شروع سریعی نبود. فرض می‌کنیم یک کامپیوتر مکینتاش را در اختیار داریم، فقط کافی است موس را به آن متصل کنیم.سیستم عامل سریعاً آن را شناسایی می‌کند بلافاصله موس را تکان می‌دهیم و می‌بینیم که حرکت می‌کند. خطاب به ویندوز:وقت ما را با این پیام‌ها تلف نکن!

توجه فوق‌العاده و بیش از حد شرکت Apple به جزئیات، دنیایی ساخته که در آن سخت‌افزار و نرم‌افزار کاملاً با هم عجین شده‌اند. در حقیقت هنگامیکه یک موس بی‌سیم، یک پخش‌کننده iPod و یا یک تلفن همراه iPhone را به کامپیوترهای مکینتاش متصل می‌کنید احساس خواهید کرد این ابزارها بیش از آنکه یک وسیله همراه و سیار به نظر بیایند، جزئی جدا نشدنی از کامپیوترهای مکینتاش هستند.

با آمدن ویستا کاربران می‌توانند از بین ۶ نگارش مختلف این ویندوز یکی را انتخاب کنند که همگی با مشکل هماهنگی با درایوهای سخت‌افزاری روبه‌رو هستند. بسیاری از کامپیوترهای قدیمی هم که برای ویستا جوابگو نیستند و حتی بسیاری از سیستم‌های جدیدتر هم قادر نیستند که به طور کامل جوابگوی نیازهای این سیستم عامل باشند.

مطمئناً می‌توانید از لینوکس هم استفاده کنید. اما آن نوع از یکپارچگی سیستم که در مورد آن صحبت کردیم در مورد لینوکس حتی فکرش را هم نکنید.در لینوکس طراحی و توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارها بین شرکت‌ها و انجمن‌های علاقه‌مند تقسیم شده است که هر کدام هم هدف خاص خود را دنبال می‌کنند بنابراین اتحاد تمام و کامل  بین سخت‌فزارها و نرم‌افزارها در لینوکس انتظاری منطقی به حساب نمی‌آید.