در  طراحی سایت و طراحی پرتال یک وب سایت شامل تعداد زیادی فایل است،که در تعداد مشخصی پرونده، مرتب شده اند،مانند مرتب کردن فایلها در کامپیوتر شخصی. صفحه اصلی یک سایت معمولا” default.htmlیا index.html یا index.htm نام دارد. در  طراحی سایت و طراحی پرتال وقتی که یک آدرس وب را در مرور گر تایپ می کنید (مثلا” www.regiran.com)، برنامه مرورگر به سراغ اکانت میزبانی می رود که این آدرس به آن اشاره می کند، و به دنبال یکی از این فایل های اصلی می گردد. اگر فایل یا صفحه ی مورد نظر را در آن وب سایت پیدا کند، این فایل( یا صفحه) را در مرور گر شما نمایش خواهد داد.
فایلindex.html ترکیبی است از متن ها و تصویرهایی که طراح سایت چیدمان آنها را مشخص می کند.متن مورد نظر در خود سایت موجود است در حالیکه فایل های تصویری ممکن است در وب سایت ذخیره شده باشد(در کنار صفحات وب وفایل ها یا در پوشه ای مجزا)یا در جای دیگری از اینترنت باشد.
ممکن است بعضی از نوشته ها وتصاویر یک صفحه به صفحه های دیگری لینک داده شود.(یعنی می توان با کلیک روی آن صفحه به صفحه ی دیگری رفت)
این مجموعه از صفحات وب،تصاویروفایل های موجود دیگر که در اکانت میزبان وجود دارد،مجموعا” یک وب سایت را می سازد.
در ادامه به طور مختصر توضیحاتی در 
طراحی سایت و طراحی پرتال در مورد مسائل مربوط به سایت ارائه خواهیم داد:
الف – مراحل راه اندازی وب سایت در
طراحی سایت و طراحی پرتال :
۱٫انتخاب نام مناسب برای سایت
۲٫ ثبت Domain name (نام سایت) در اینترنت
۳٫طراحی نرم افزار و گرافیک سایت
۴٫ خرید هاست (فضای کاربری)
۵٫قراردادن سایت طراحی شده بر روی هاست و افتتاح سایت

ب – نرم افزارهای مورد استفاده در طراحی سایت و طراحی پرتال:
زیر ساختهای نرم افزاری پروژه های
طراحی سایت بر اساس Microsoft .NET Framework است. استفاده از فناوری دات نت با انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان بالا، نوآوری و امنیت مثال زدنی خود قابلیت های بسیاری را برای ما فراهم می کند، که از جمله ی آن قابلیت مدیریت کدها، پشتیبانی از شی گرایی،سازگاری با روش انتخابی پروژه و وابسته نبودن به یک زبان خاص است.ضمن آنکه بسترها و زیرساختهای نرم افزار دات نت به عنوان بستر اصلی اجرای پروژه ، امکان استفاده از فناوری های جانبی دیگری که سازگار با ویندوز هستند را فراهم خواهد کرد.چندلایه بودن نرم افزارهای تولیدی موجب راحت تر شدن شرایط ارتقای وب سایت طراحی شده در آینده خواهد بود.ضمن آنکه هزینه های دوباره کاری (reworking) را به هنگام توسعه پروژه حذف خواهد نمود.
بانک اطلاعاتی MS SQL SERVER، به دلیل نوع مجوز حقوقی وامکانات وسیع وکارایی قابل توجه،انتخاب مناسبی به شمار می رود.

ج_چرا باید ملاحظات امنیتی برای سایت در نظر گرفت؟
کاربران به هنگام ورود به  سایت اعتبار سنجی می شوند،سپس جهت دسترسی به بخش های مختلف راهنمایی می شوند.اما همیشه باید در نظر داشت که هر سایتی برای جلوگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز که ممکن است منجر به دستکاری، خرابکاری یا سرقت اطلاعات می شود،تدابیر امنیتی اتخاذ می کند که هر کدام به نوبه ی خود مانع از دسترسی افراد غیر مجاز به بانک اطلاعاتی می شود.

انواع وب سایت در طراحی سایت و طراحی پرتال:
سایت ها بر اساس کاربرد و نوع برنامه نویسی به چند دسته تقسیم می شوند که عبارت است از :
سایت استاتیک یا ثابت(Static Website):
در 
طراحی سایت و طراحی پرتال این سایت ها یک بار طراحی شده و اطلاعات مورد نیاز در آنها قرار می گیرد و پس از آن برای تغییر نیاز به طراحی حرفه ای یا نیمه حرفه ای سایت است. زبان برنامه نویسی اینگونه از سایت ها در بیشتر موارد HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر می توان از CSS نیز بهره برد.
از آنجا که در 
طراحی سایت و طراحی پرتال از حجم کمتری ازکد در طراحی سایت های استاتیک استفاده می‌شود، سرعت بارگذاری (Loading) بالایی دارا می باشند. علاوه براین کاهش حجم کدها خوانایی بیشتر سایت توسط موتور های جستجوگر را به دنبال دارد.این موارد سبب بهتر شدن وضعیت آنها در طراحی سایت و طراحی پرتال از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو (رنکینگ) خواهد شد. در ضمن این گونه سایت ها قیمت طراحی پایین تری را نسبت به سایر سایت ها دارند.
استفاده از افراد حرفه ای علاوه بر افزایش امنیت ،سبب بهره مندی از گرافیک و ظاهری زیبا می‌شود چرا که همه چیز ثبات دارد، از جمله متن ها و اندازه ی تصاویر و همچنین همه ی عناصر مکان مشخص و ثابتی دارند ،که در نتیجه می توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزا، بهترین تصمیم را گرفت.
اما از طرفی ممکن نبودن ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب می‌شود تا امکان بروز رسانی سایت
توسط صاحبان و مدیران سایت نباشد.
سایت های استاتیک در 
طراحی سایت و طراحی پرتال برای شرکت ها، سازمان ها و افرادی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیاز به تغییر در محتوای سایت دارند.
سایت دینامیک یا پویا (Dynamic Website):
در 
طراحی سایت و طراحی پرتال افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند،می توانند محتوای  سایت های دینامیک را بعد از طراحی تغییر دهند. زبان برنامه نویسی وب سایت های پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتا” از زبان های برنامه نویسی ASP ASP.Net ، PHP، CSS، Silver light و یا Ajax استفاده می‌شود.
در 
طراحی سایت و طراحی پرتال این گونه از سایت ها در ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد و سپس محتوا توسط مدیران سایتها بارها تغییر می‌کند . از این رو طراح در طراحی سایت و طراحی پرتال نسبت به موقعیت و اندازه ی دقیق متن ها و تصاویر و سایر فایل هایی که بعدا” توسط مدیران سایت ها تغییر می‌کند اطلاعی ندارد بنابر این همه حالات را در نظر می گیرد و این کار سبب می‌شودکه تاحدودی از گرافیک و جلوه ی سایت کاسته شود.
یکی از مزیت های  سایت های دینامیک این است که محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و… وجود ندارد.
با توجه به اینکه دراین گونه سایت ها از زبان های برنامه نویسی پیشرفته استفاده می‌شود امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است به مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرم ها وموتورهای جستجوی پیچیده.
اما استفاده زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری(Loading) سایت
وکم شدن رنکینگ آن در موتور های جستجو می شود.
سایت های دینامیک برای افراد، شرکت ها و سازمان هایی که بیش از دوبار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت
را دارند،مناسب است.
پرتال ها (Portals):
در 
طراحی سایت و طراحی پرتال، پرتال ها  سایت های دینامیک جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند. به عبارت دیگر مجموع چند سایت دینامیک که برای رسیدن به هدف خاصی در کنار هم قرار گرفته اند را می توان یک پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری می تواند از چند سایت تشکیل شده باشد که هر یک امکان خاصی چون انتشار تصاویر،عضو گیری، انتشار اخبار، نظر سنجی و … را در اختیار مدیران آن قرار می دهد.ضمن این که تمام ویژگی‌های یک سایت  استاتیک می تواند در یک پرتال نیز صدق کند.
در 
طراحی سایت و طراحی پرتال معمولاً پرتال‌ها توسط سازمانها، شرکت ها وگروه ها خریداری می شوندو به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره ی آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است .

سایت استاتیک و نیمه دینامیک فلش (Static and Dynamic Flash Website):
در  طراحی سایت و طراحی پرتال سایتهای فلش دو نوع استاتیک و نیمه دینامیک هستند که توسط نرم‌افزارهای خاصی طراحی می شوند. معمولا” از XML یا Action Script برای ایجاد قابلیت های تغییر یا هوشمندی در این سایت ها بهره گرفته می شود.
به طور کلی در 
طراحی سایت و طراحی پرتال سایت های فلش  استاتیک غیر قابل تغییرند وبه مانند سایت های ثابت توسط طراح ایجاد می شوند و برای تغییر آن نیاز است به افرادی نیاز است که به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای از دانش طراحی سایتهای فلش برخوردار باشند.
اما سایتهای فلش نیمه دینامیک مانند  سایت های دینامیک عمل می‌کند و قابل تغییر هستند. اما تغییر دادن در آنها به سادگی 
سایت های دینامیک نیست و نیز دامنه ی ایجاد تغییرات محدودتر است.
ازجمله مزایای وب سایت های فلش جذابیت آن ها است،توانایی ایجاد گرافیک زیبا و هم چنین انیمیشن‌های جذاب.
اما از معایب عمده ی در 
طراحی سایت و طراحی پرتال آنها میتوان به امکان خوانده نشدن اطلاعات موجود در آنها توسط موتور های جستجوگر و سرعت کم بارگذاری اشاره کرد.
در 
طراحی سایت و طراحی پرتال سایت های فلش برای کسانی مناسب است که نیاز به تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آنها آشنا هستند.

سایت دارای سیستم مدیریت محتوا ( Content Management System Website):
در  طراحی سایت و طراحی پرتال این سایت ها که در اصطلاح به CMS ) Content Management System ) مشهورند، وب سایت هایی از نوع  سایت های دینامیک یا پرتال ها هستند که توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای برای مصارف خاص ایجاد می شوند.
تمام خصوصیات مربوط به  سایت های دینامیک در مورد سایتهای CMS صدق می کند.
از مزایای این سیستم ها نسبت به سایر  سایت
های دینامیک می توان به آماده و جامع بودن اشاره کرد، به طوری که اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از سه روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.
طراحی سایت های CMS در  طراحی سایت و طراحی پرتال به مانند طراحی یک خط تولید است و طراح سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، رنکینگ موتور های جستجو و سایر موارد موثر می کند.