:: نکات موثر در طراحی وب سایت


نکته ۱: از لینکهای متنی استفاده کنید!
شاید استفاده از تصاویر یا اشکال گرافیکی در طراحی سایت بسیار وسوسه انگیز و اغوا کننده باشد اما بعضی مواقع یک کم هم بسیار زیاد است ! تا جایی که برایتان امکان دارد سعی کنید که پیوندهای موجود بین صفحاتتان را بصورت لینک های متنی طراحی کنید، زیرا این نوع لینکها بسیار موثر تر از لینکهای تصویری یا گرافیکی عمل می کنند . مطالعات نشان داده که اکثر بازدید کنندگان سایتها ابتدا لینکهای متنی را خوانده و سپس به سراغ لینکهای تصویری یا گرافیکی می روند .
اگر شما ناچارید که از لینکهای تصویری یا گرافیکی در وب سایتتان استفاده نمایید حتما از پارامتر Alt برای تصویرتان استفاده کنید . استفاده از این پارامتر در طراحی لینکهای تصویری باعث می شود که کاربرانی که از کاوشگرهای متنی مانند lynx استفاده می کنند یا کاربرانی که گرافیک و تصویر را در کاوشگرهای خود غیر فعال کرده اند نیز بتوانند راه خود را در میان صفحات وب سایت شما پیدا کنند .به علاوه سعی کنید حتما در قسمت پایین هر صفحه با استفاده از لینکهای متنی راهنمایی واضح از سایتتان ارائه دهید تا صفحات اصلی سایت شما از این طریق نیز قابل دسترسی باشند . نکته ۲: یک صفحه با عنوان نقشه سایت طراحی کنید .
صفحه نقشه سایت می تواند یک راهنمای بسیار خوب برای کاربران سایت شما باشد. در طراحی صفحه نقشه سایتتان سعی کنید از یک ساختار درختی استفاده کنید بگونه ای که بخشهای مهم سایت بطور واضح در آن مشخص شده باشد و صفحات مربوط به هر کدام از بخشها به صورت زیر مجموعه آن بخش نمایش داده شوند . برای مثال می توانید سایت خود را به ۴ بخش اصلی شامل محصولات، خدمات، سوال های رایج و تماس تقسیم کرده و عناوین صفحات مرتبط با هر یک از این بخش ها را در زیر آن قرار دهید بصورتی که به صفحه مربوط به خود لینک شوند .

نکته ۳: از بکار بردن فریم پرهیز کنید.
تا جایی که امکان دارد سعی کنید از بکار بردن فریم در طراحی وب سایتتان پرهیز کنید. اکثر مرورگرهای رایج با نمایش فریم ها مشکل دارند و ممکن است کاربران هنگامی که در صفحه مقابل خود با چندین اسکرول بار مختلف روبرو می شوند به طور کامل گیج شوند ! اگر ناچارید که حتما از فریم ها در طراحی سایت خود استفاده نمایید پس خودتان را برای دوبرابر شدن کار آماده کنید زیرا لازم است که یک نسخه بدون فریم هم از سایتتان بسازید تا کاربرانی که کاوشگرهای آنها فریم ها را پشتیبانی نمی کند هم بتوانند از وب سایت شما استفاده نمایند.

نکته ۴: از لینکهای حرکت دار بپرهیزید !
در طراحی سایت خود سعی کنید از بکار بردن لینکهایی که در حال حرکت هستند یا لینکهایی که دائما تغییر رنگ می دهند یا چشمک می زنند پرهیز کنید . همچنین سعی نکنید که لینکهای بازدید شده و بازدید نشده را با تفاوت رنگ از یکدیگر متمایز کنید . تصور بر این است که اینکار بازدید کننده را در پیدا کردن راهش در میان صفحات کمک خواهد کرد اما بررسی ها نشان داده اینکار تنها باعث گیج شدن بازدید کننده ها می شود !

نکته ۵: محتویات سایت خود را همیشه در دسترس بازدید کننده نگاه دارید . هر صفحه از سایت شما باید از طریق هر صفحه دیگر قابل دسترسی باشد . سعی کنید پیوندهای میان صفحاتتان را طوری طراحی کنید که بازدید کننده در هر کجای سایت که باشد بتواند با حداکثر ۴ کلیک خود را به صفحه مورد نظر برساند. شما باید به طور مرتب ساختار صفحات و ارتباط بین آنها را در سایتتان بررسی کرده و مشکلات احتمالی را بر طرف نمایید. بازدید کننده ها برای این به سایت شما می آیند که با شما و خدماتتان آشنا بشوند پس بهتراست کاری نکنید که آنها واردار شوند برای کسب اطلاعات در سایت شما حفاری کنند!