تا به حال به این موضوع فکر کردید که وب سایت های ایرانی تا چه حد اصول طراحی را رعایت کرده اند؟ می توان گفت بیش از ۸۰ درصد از وب سایت های ایرانی توجه ای به این مسئله ندارند و تنها به پر کردن وب سایت خود از اطلاعات تکراری می پردازند. مواردی که در این متن به آن اشاره می کنم نقش مهمی در تعیین استاندارد یک وب سایت دارد.

سرعت بالا آمدن سایت :

مهمترین مسئله برای سایت های ایرانی توجه به سرعت لود آنهاست چرا که با توجه به سرعت کم اینترنت و گاهی بسیار پایین سرعت لود یک سایت باعث جلب بیشتر افراد و یا گریز بازدید کنندگان آن می شود ، سعی کنید توسط تکنیک های جدید برنامه نویسی وب و طراحی سرعت لود را افزایش دهید فراموش نکنید کاربران از سایت هایی که خیلی دیر لود می شوند خوششان نمی آید.

تست استاندارد سایت :

پس از طراحی سایت سعی کنید کدها را از طریق سرویس های آنلاین HTML-Validator و Css-Validator تست کنید تا اصول استاندارد و اولیه رعایت شده باشد.

عدم استفاده از تصاویر به جای متن :

سعی کنید هرگز به جای نوشته از تصویر استفاده نکنید یعنی متن ها را به صورت عکس در سایت قرار ندهید چرا که موتور های جستجو قابلیت درک محتویات تصاویر را ندارند.

قالب و طرح منحصر به فرد و مرتبط :

سعی کنید برای سایت خود یک پیکر بندی کلی داشته باشید چرا که تنوع در گرافیک صفحات باعث سردرگمی در کاربران در وب سایت می شود بنابراین سعی کنید بخش های اصلی همچون منوی سایت دارای جایگاه ثابت در تمام صفحات باشد.

سازگاری با مرورگرها :

سعی کنید تا جای ممکن در طراحی خود از استانداردهایی که در همه مرورگر ها وجود دارد استفاده کنید برای این کار می توانید در Adobe Dreamweaver از بخش هماهنگ سازی با مرورگر ها استفاده کنید اگر چه فراموش نکنید اینترنت اکسپلورر یکی از غیر حرفه ای ترین و بدترین مرورگرهای تاریخ وبگردی است و بنابراین کار سختی در پیش خواهید داشت شاید به جرات بتوان گفت حتی نسخه ۹ کنونی این مرورگر سال ها از رقیبان خود همچون فایرفاکس و اپرا و حتی کروم که به تازگی وارد بازار شده است عقب است.
آدرس دهی صحیح :
سعی کنید همیشه از شکسته نبودن لینک های سایت اطمینان حاصل کنید چرا که لینک هایی که به صفحات ۴۰۴ منتهی می شوند نقطه ضعف طراحی حساب می شوند باز هم می توانید در این زمینه از بخش Link Broken در نرم افزار Adobe Dreamweaver استفاده کنید.
توضیحات تصویر :
برای تمامی تصاویر توضیحی از موضوع تصویر و ارتباط آن با متن بگذارید می توانید توسط مشخصه Alt Tag این کار را انجام دهید چرا که با این کار هم تصویر را به موتورهای جستجو از نظر موضوعی معرفی می کنید و هم قبل از لود سایت کاربر متوجه می شود از روی متن که تصویر در چه موردی است.
عنوان صفحه ها :

یکی از فاکتور های مهم در طراحی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است برای این کار تعیین عنوان بر اساس موضوع هر صفحه برای صفحه مهم می باشد.
به روز رسانی سایت :

یکی از مهمترین مسائل در بهینه سازی و جلب بازدید کننده بیشتر برای یک سایت حس زنده بودن و پویایی وب سایت است ، حتی قرار دادن مطالب کوتاه به بازدید کنندگان و موتورهای جستجو می گوید این سایت همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد هر چند آن مطلب خیلی مفید نباشد.
قلم یا فونت مناسب :

بهترین فونت برای متن های فارسی فونت Tahoma می باشد که اندازه آن معمولاً بین ۹ تا ۱۲ pt می باشد. استفاده از سایر فونت ها بستگی به این دارد که آن فونت در کامپیوتر بازدید کننده نصب باشد در غیر اینصورت فونت نمایش داده نخواهد شد! (البته تکنیک جدیدی به نام Embedded Font باعث شده است امکان استفاده از هر فونتی باشد)