سلام دوستان وقتتون بخیر مطلب آموزشی امروز در رابطه با صفحه homepage وب سایت است .همانطور که میدانید پس از راه اندازی وب سایت ،مدیریت یک وبسایت یک فرآیند مداوم و ادامه دارو البته زمان بر است تا نرم افزار مدیریت محتوا به روز رسانی شود همچنین برای جلب رضایت بازدیدکنندگان سایت باید ضمن افزودن محتوای جدید و تازه در سایت , سایت خود را در شبکه های اجتماعی مختلف تبلیغ کنید. با توجه به نوع وبسایتی که ایجاد کرده اید ممکن است حجم کار بیشتر یا کمتر باشد اما در هر صورت لازم است مدیر وبسایت با اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه در تمام حوزه ها از امنیت تا به روز رسانی مستمر از سایت خود مراقبت کنند.در ادامه مراحل ساده ای را برای نگهداری از سایت و افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت خود تشریح می کنیم.

برداشت اول بازدیدکنندگان : صفحه اول سایت درباره شما چه می گوید

اگر به صورت تصادفی چند صفحه تصادفی را باز کنید نمونه های خوب , بد و حتی زشت از صفحات اول سایت را مشاهده می کنید.برخی از این صفحات شما را نسبت به محتوای سایت جلب کرده و برخی دیگر باعث می شوند شما نسبت به محتوای سایت مردد شده و از مطالعه ی آن صرف نظر کنید. در ادامه نکاتی برای جذاب و گیرا بودن صفحه اول سایت شما تشریح می شود.

  • اجتناب از صفحات مقدمه .صفحات مقدمه یا اولیه سایت چند سال پیش محبوب بودند. این صفحات اغلب یک تصویر , فایل فلش , یک قطعه ویدئو و یک دکمه یا لینک با یکی از عناوین “ورود” یا “ورود به سایت” را شامل می شدند. این صفحات در واقع هیچ اطلاعات با ارزش و مفیدی برای بازدید کنندگان نمایش نمی دهند و تنها آنها را وادار می کنند برای دریافت اطلاعاتی که برای آنها وارد سایت شما شده اند , یک کلیک اضافه و بیهوده انجام دهند. همچنین این صفحات اطلاعات کمی در اختیار موتور های جستجو قرار می دهند.
  • هدایت و انتقال را بین صفحات مختلف سایت را ساده کنید. ممکن است در ابتدا مفید بنظر برسد که کاربر را به صفحات مختلف هدایت کنید و سپس اطلاعات را برای وی نمایش دهید اما این پیچیدگی باعث می شود شما بازدید کنندگان خود را از دست بدهید.
  • اسکرول ها , چشمک زن ها ,فلش ها و انیمیشن های صفحه باید در حداقل نگه داشته شوند تا جذاب باشند. به این عناصر باید بیشتر دقت کنید. اگر اطلاعاتی به صورت اسکرول نمایش داده می شوند دقت کنید که اطلاعات قابل خواندن باشند و سرعت چرخیدن اسکرول را روی مقدار مناسبی تنظیم کنید.عناصر چشمک زن و فلش ها برای تمام سایت ها مناسب نیستند در انتخاب آنها دقت کنید.روشن خاموش شدن یا چند عنصر گاهی کاربر را آزار می دهد.کیفیت اسلاید شو و انیمیشن ها باید بالا و موضوع اصلی آن قابل فهم باشد. سرعت چرخش اسکرول , اسلاید شو و انیمیشن ها باید به اندازه ای باشد که امکان درک مفهوم مورد نظر توسط بازدید کننده وجود داشته باشد. قرار دادن جلوه های بصری در سایت صرفا برای زیبایی به جای نمایش اطلاعات مفید باعث انحراف از اهداف سایت شده و باعث کاهش تعداد بازدید کنندگان می شود.نمایش محتوا و اطلاعات علت اصلی ایجاد سایت شما هستند .
  • سایت های پویا (dynamic) مانند آنهایی که با سی ام اس جوملا راه اندازی می شوند انعطاف پذیری بیشتری برای نمایش مطالب جدید مانند آخرین اخبار و مطالب به روز رسانی شده ,در صفحه نخست سایت دارند. با استفاده از این امکان می توانید کاربران را به صفحات خاص و محتوای جدید سایت هدایت کنید.
  • اگر در آمد سایت شما از تبلیغات از جمله بنر ها , لینک ها ی ارجاع یا هر نوع تبلیغات دیگر مانند پرداخت به ازای هر کلیک تامین می شود . لازم است برای تاثیر گذار بودن این قسمت ها از عناصر بصری مانند فلش ها یا چشمک زن ها استفاده کنید. تبلیغات باید در جایی نمایش داده شوند که به راحتی قابل مشاهده است اما نباید تبلیغات با اطلاعاتی که می خواهید در اختیار بازدید کنندگان قرار دهید تداخل داشته باشد و به هیچ وجه نباید بازدید کنندگان سایت را فریب دهید تا هنگام کلیک بر روی محتوای سایت شما در واقع روی تبلیغات کلیک کنند . این کار باعث تحریک برخی بازدید کنندگان و شکایت آنها می شود در نتیجه احتمالا تبلیغات بعدی شرکت را از دست خواهید داد.
  • یک فایل صدا یا ویدئو را به صورت خودکار پخش نکنید. دلایل زیادی وجود دارد که با توجه به آنها نباید یک ویدئو یا صدا را به صورت خودکار پخش کنید.شما نمیدانید صدای بلند گو های کاربران چقدر بلند است , همچنین محدودیت های پهنای باند و سرعت کانکشن آنها را نیز نمی دانید. ممکن است پخش این صدا ناگهانی و بدون اطلاع کاربر باشد.دلیل دیگر این است که شما نمیدانید کاربران هنگام مرور سایت شما کجا هستند. اگر در محل کار باشند پخش صدا ممکن است کار آنها و همکارانشان را مختل کند. همچین با این کار پهنای باند خود و بازدیدکننده را هدر می دهید به خصوص اگر این کار را در صفحه اول سایت انجام دهید. همچنین برای کاربرانی که بارها به صفحه شما مراجعه می کنند قطعا خسته کننده و آزار دهنده خواهد بود که بارها و بارها یک ویدئو را تماشا کرده یا یک فایل صدا را گوش کنند.بهترین کار این است که به کاربران امکان انتخاب دهید که ویدئو را تماشا کنند یا خیر . بدترین کار نیز این است که پس از اجرای خودکار ویدئو یا صدا هیچ امکانی برای متوقف کردن آن برای کاربر وجود نداشته باشد. با این کار قطعا بخش قابل توجهی از بازدید کنندگان دیگر به سایت شما برنمی گردند.
  • یک ماژول جستجو در صفحه اول و در تمام صفحات سایت خود و در جایی مناسب قرار دهید.اغلب کاربران به انتظار دارند این ماژول در بالای صفحه گوشه سمت چپ یا گوشه سمت راست قرار داشته باشد بنابراین در صورت امکان این ماژول را در این موقعیت قرار دهید.

صفحه اول سایت معرفی کلی تجارت شما , کار شما , وبسایت شما یا محصولات شما است. این صفحه نشان می دهد شما که هستید و چه کاری انجام می دهید. با توجه به هدف سایت در برخی سایت ها مشاهده می کنید که همه ی این اطلاعات با جزئیات و تنها با یک کلیک نمایش داده می شود. با توجه به ماهیت این صفحات باید سریع و کار آمد باشند . در مقابل سایت هایی وجود دارند که در صفحه اول آنها کاربران به مرور و کاوش در صفحات مختلف سایت و اطلاعات موجود در آنها هدایت می شوند .شما باید توجه داشته باشید که با توجه به برنامه ریزی و اهداف , سایت شما در کدام دسته قرار می گیرد.هدف از هر سایتی این است که کاربر پس از یکبار بازدید بازهم به سایت بازگردد. در واقع هدف این است یک کاربر ضمن شناختن شما و فعالیت شما به برند تجار شما نیز وفادار بماند.

نقش مهم دیگری که صفحه اول سایت دارد بهینه سازی موتور های جستجو (SEO ) است . این صفحه باید شامل عبارت های کلیدی مرتبط با محتوای سایت شما باشد. به عنوان مثال اگر سایت شما از نظر جغرافیایی اهمیت دارد , مثلا ارائه خدمات خاص در یک حوزه جغرافیایی, باید آن حوزه جغرافیایی را در متن های موجود در این صفحه برجسته کنید.این کار باعث می شود شما کاربران یک منطقه جغرافیایی خاص را در موتور های جستجو هدف قرار دهید و در نتیجه کاربران آن حوزه جغرافیایی راحت تر سایت شما را پیدا کنند .اگرچه کلمات و عبارات کلیدی مهم هستند اما باید دقت کنید که از کلمات و عباراتی استفاده کنید که در دنیای واقعی بین کاربران هدف شما رایج هستند, زیرا افراد اغلب عبارت های رایج در آن حوزه خاص را جستجو می کنند.