ماکرومدیا دایرکتور که هم اکنون بخشیش از خانواده ادوبی است ،  جزو  قدیمی ترین نرم افزارهای ساخت برنامه های چند رسانه ای هست که تا حد زیادی به برنامه Flash شباهت داره. . Flash بیشتر برای ساخت نرم افزارهای تحت وب تخصصی شده و Director هم برای برنامه های چند رسانه ای که روی CD ارائه میشه . البته با دایرکتور  هم میشه برنامه های تحت وب ایجاد کرد و برعکس .
در دایرکتور برای ایجاد قسمتهای Inter Active   از زبانی به نام Lingo استفاده میشه ولی در Flash  از زبانAction Script  استفاده میشه . یکی از خصوصیات قابل توجه در دایرکتور این هست که ما میتونیم فایلهایی مثل تصویر, صدا و چیزهایی از این قبیل رو که برای ایجاد برنامه لازم هست رو به صورت یک فایل خارجی (External) استفاده کنیم و بدون وارد کردن اونها در داخل پروژه, برنامه رو بسازیم . دایرکتور دارای امکانات خیلی جالب و آماده ای برای ایجاد افکتهای تصویری و سه بعدی داره که معمولا اونها رو با زبان Lingo ایجاد میکنه . ما میتونیم توسط دایرکتور یک برنامه چت تحت وب , خیلی راحت تر از اون چیزی که فکرش رو بکنید بسازیم که برای این کار احتیاج به نصب  Macromedia Shockwave MultiuserServer  برروی سروری که میزبان وب ما هست داریم که به این صورت قابلیت استفاده هزاران نفر هم زمان از این چت ایجاد میشه .
همونطوری که برای دیدن صفحات Flash تحت وب احتیاج به Plugin مخصوص Flash Player هست برای دیدن صفحات و برنامه های دایرکتور تحت وب هم احتیاج به Plugin مخصوص به نام Shockwave Player هست که باید برای مرورگر وب نصب کنیم .
یکی از خصوصیات جدید برنامه دایرکتور در نسخه MX2004 اون توانایی استفاده از Syntax های زبان Java Script هست .