یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران شبکه ، مدیریت پرینتر هاست. به دلیل اینکه پرینترها بایستی نزدیک کاربران بوده و نمی توان آنها را در یک جای متمرکز قرار داد و آنها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 اجازه مدیریت پرینترها را در خیلی از جهات به شما می دهد. برای شروع بایستی Role مربوطه را نصب و مدیریت کنید.

در ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 پرینترها را بدون هیچ role می توان share کرد.اما با نصب این role، کنسول Print Management را خواهید داشت که مدیریت بسیار آسان خواهد بود. برای نصب این role از مسیر زیر بروید :

از Server Manager به Roles رفته و Add role را انتخاب کنید.

rer

در صفحه انتخاب Role، گزینه Print And Document Services را تیک زده و Next کنید.

در صفحه role service ، با چندین سرویس موجه خواهید شد :

Print Server با انتخاب این گزینه کنسول Print Management نصب خواهد شد. این کنسول برای اجازه پرینت به کلاینت های ویندوزی وغیرویندوزی مناسب است.

LPD Service به کلاینت ها اجازه می دهد که با استفاد از پروتکل Line Printer Daemon یا LPD پرینت بگیرند. این پروتکل بیشتر توسط کلاینت های UNIX استفاده می شود. برای اینکه کلاینت ها بتوانند از آن استفاده کنند، بایستی feature به نام Line Printer Remote (LPR) Port Monitor را نصب کنید.

Internet Printing این گزینه به کلاینت ها اجازه می دهد که با استفاده از پروتکل Internet Printing یا IPP پرینت گرفته و وبسایتی را می سازید که کاربران بتوانند در آن مواردی را که قصد پرینت گرفتن دارند، در مرورگر خود مدیریت کنند. این سرویس نیاز به نصب سرویس IIS دارد.

Distributed Scan Server اجازه مدیریت اسکنرها ، کانفیگ مراحل اسکن را به شما داده و document ها را از اسکنرهای شبکه تا مقصد صحیح خود، مسیریابی می کند. اگر این role را نصب کنید، نیاز دارید تا در اکتیو دایرکتوری یک اکانت برای آن بسازید ، SSL certificate ایجاد کرده و یک email سرور را مشخص کنید.

برای نصب کنسول Print Management تیک گزینه Print Server را زده و Next کنید.

سپس Install را زده تا کنسول نصب شود.

کنسول مدیریتی پرینترها نصب شده، و برای مشاهده آن می توانید از server manager به قسمت Roles بروید.