وردپرس در زمان نصب، سریع است، اما با گذشت زمان، از سرعت آن کاسته می‌شود. شما می‌توانید چندین کار را سریعا بعد از نصب، انجام داده تا مدل‌های قبلی را تمیز کنید. این کار باعث افزایش سرعت وردپرس می‌شود.
۱٫  اضافه کردن پلاگین کچینگ

وردپرس هر صفحه‌ای را که مشاهده می‌شود، به طور دینامیک می‌سازد. این مسئله مفید است، زیرا مفهوم و تم شما به طور کامل مجزا شده و شما می‌توانید هر زمانی، بدون از دست دادن محتوا، تم خود را اصلاح یا تعویض کنید. اما این مسئله خوب نیست، که با هر بار بازدید از سایت، سرور باید کاملا بانک داده را اجرا کرده، محتوا را بیرون کشیده و آن را با تم ترکیب کند تا بتواند شکل نهایی صفحه را برای بازدیدکننده ارسال کند.

اگر شما از پلاگین کچینگ استفاده کنید، فایل‌های استاتیک در سرور شما ذخیره شده و بنابراین بازدید‌کنندگان می‌توانند، صفحه را بدون ترکیب شدن بانک داده با تم، مشاهده کنند. این مسئله، باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحه برای بازدیدکنندگان، و شاخص گذاری موتور جستجو می‌شود.

چندین پلاگین کچینگ برای وردپرس موجود است. پلاگین محبوب من، Quick Cache است، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید، نصب پلاگین و فعال کردن کچینگ است. از این ساده‌تر نمی‌شود.
۲٫ دور ریختن پلاگین‌های قدیمی

هرچه پلاگین‌های بیشتری استفاده کنید، وردپرس کندتر می‌شود. زیرا سرور باید تمامی پلاگین‌ها را در هر بار باز کردن صفحه، اجرا کند. هرچه کد کمتری وارد شود، وردپرس سریعتر می‌شود.

یک راه ساده برای خلاص شدن از دست پلاگین‌ها، کپی کردن کد گوگل آنالیتیک در هدر تم است. این کار بسیار سریع و راحت است.  البته، به یاد داشته باشید که اگر شما تم را عوض کنید، باید دوباره کد را در تم جدید نیز کپی کنید.

همین طور، هر نوع پلاگینی که استفاده ندارد را نیز پاک کنید. حتی اگر پلاگین غیرفعال نیز باشد، وردپرس باید کد آن را لود کند.
۳٫ از یک تم تمیز استفاده کنید

انتخاب تم مناسب نیز می‌تواند باعث افزایش سرعت وردپرس شود.  اگر نگرانی اصلی شما سرعت است، استفاده از چهارچوب‌هایی مثل جنسیس یا تماتیک، راه مناسبی نیست. زیرا وردپرس، نه تنها باید چهارچوب (تم والد) را لود کند، بلکه باید تم کودک، حاوی استایل‌های اصلی را نیز لود کند. در واقع، باید دوباره‌کاری کند.

این مسئله برای تمام سایت‌های والد/کودک این‌طور است، اما چهارچوب‌ها قابلیت عملکردی بیشتری دارند. چهارچوب‌ها بد و مایه کند شدن سایت نیستند، بلکه اگر شما از وب هاست ارزان استفاده می‌کنید و نگران سرعت هستید، چهارچوب‌ها به اندازه تم‌ها، سریع نیستند.

همین طور، مطمئن شوید که تم شما با W3C همخوانی داشته باشد. اگر کد شما استاندارد نیست، مرورگر به زمان بیشتری برای مشخص کردن نحوه کارکرد با آن نیاز دارد. مشکل را حل کرده یا تم متفاوتی پیدا کنید.
۴٫ وردپرس را آپدیت نگاه دارید

وردپرس و تمام پلاگین‌های آن را آپدیت نگه دارید. مدل‌های جدید، تنها شامل ترمیم امنیتی نمی‌شود؛ آنها کدها را تمیز کرده و سرعت را ارتقا می‌دهند. البته، مطمئن شوید که  از بانک داده و فایل‌های خود پشتیبانی بگیرید. در زمان آپدیت، بهتر است اول وردپرس را آپدیت کرده و سپس پلاگین‌ها را یکی یکی آپدیت کرده تا از سلامت آنها مطمئن شوید.
۵٫ از پرمالینک‌های سریع استفاده کنید

بعضی از ساختارهای پرمالینک، می‌توانند وردپرس را کند کنند. برای مثال پرمالینک‌های “زیبا” مانند /درصدcategoryدرصد/درصدpostnameدرصد/. مقاله بهترین پرمالینک‌های وردپرس را خوانده یا از توصیه زیر استفاده کنید:

/post_id/category/%postname/

البته، به یاد داشته باشید که در زمان تغییر پرمالینک، باید یک ریدیرکت ۳۰۱ قرار دهید. بنابراین، اگر شما بلاگی با مقالات زیاد دارید، تغییر آن ارزشی ندارد.
۶٫ بانک داده خود را بهینه سازی کنید

هرچه بلاگ شما بزرگتر باشد، بانک داده، به هم ریخته‌تر می‌شود. شما ناچار به پاک کردن، ویرایش کردن، و رسیدگی به مسایل بسیار زیاد خواهید شد. برای همین به بهینه سازی نیاز دارید. بهینه سازی، یعنی بررسی داده و تمیز کردن هر گونه فایل به درد نخور. بعد از بهینه سازی، فایل‌های مفید، با حجم کمتر در اختیار شما هستند و وردپرس سریعتر خواهد شد.

شما می‌توانید پلاگین بهینه سازی را دانلود کرده (پلاگین را دانلود و نصب کرده، سپس آن را اجرا کرده و در صورت عدم استفاده طولانی مدت، آن را غیرفعال یا حذف کنید.) یا خودتان با استفاده از phpAdmin، بهینه سازی را انجام دهید.

اگر تا به حال از phpAdmin استفاده نکرده اید، نگران نباشید، تنها لازم است یک فایل پشتیبانی از بانک داده خود درست کرده و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

phpAdmin را باز کنید (باید یک لینک در پنل کنترل وب هاست شما وجود داشته باشد.)
بر روی بانک داده وردپرس در ردیف چپ کلیک کنید.
در لیست جداول، بر روی لینک “Check All” کلیک کنید.
در منوی دراپ داون به نام “With Selected” گزینه “Optimize table” را انتخاب کنید.

ttr

بفرمائید، جداول شما بهینه سازی شده است. بانک داده شما سریعتر و کوچکتر شده است.
۷٫ از سیستم فشرده سازی GZIP در وردپرس استفاده کنید

یک فایل به نام “php.in” بسازید که شامل کد زیر می‌شود:

zlib.output_compression = On

فایل در دایرکتوری اصلی خود که دارای ” wp-config.php”، آپلود کنید.
۸٫ کچینگ مرورگر در وردپرس را ارتقا دهید

“ارتقای کچینگ مرورگر”، عبارتی بسیار ساده است که به بازدیدکنندگان مرورگرهای وب می‌گوید، شما نباید یک فایل را بارها دانلود کنید.

وقتی بازدیدکننده  یک فایل JPG را از بلاگ شما دانلود می‌کند، اگر کچینگ مرورگر فعال باشد، مرورگر می‌فهمد که نباید آن را در هر بار بازدید از سایت دانلود کند.

تنها کاری که شما باید انجام دهید،  اضافه کردن کد زیر به فایل “.htaccess” در دیرکتوری اصلی وب شماست:

## BROWSER CACHING ##
ExpiresActive On
ExpiresByType image/jpg “access 1 year”
ExpiresByType image/jpeg “access 1 year”
ExpiresByType image/gif “access 1 year”
ExpiresByType image/png “access 1 year”
ExpiresByType text/css “access 1 month”
ExpiresByType application/pdf “access 1 month”
ExpiresByType text/x-javascript “access 1 month”
ExpiresByType application/x-shockwave-flash “access 1 month”
ExpiresByType image/x-icon “access 1 year”
ExpiresDefault “access 1 week”
## BROWSER CACHING ##