نحوه آماده‌ سازی استارتاپ برای شهرهای هوشمند آینده
یک کارآفرین اغلب درگیر مدیریت کسب و کار خود است، اگر شما نیز از این دسته افراد هستید یا خواهید شد، آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که کسب و کار شما در آینده در کجا قرار دارد و چقدر می‌توانید از فرصت‌های جدید به نفع خود استفاده کنید تا به موفقیت برسید؟ در ادامه با زومیت همراه باشید تا وضعیت شهرهای هوشمند آینده را با هم بررسی کنیم.

در طی چهار تا پنج سال آینده جهان ما کاملا متحول خواهد شد. تقریبا هرچیزی در زندگی و شهرتان تحت تأثیر اینترنت اشیا (IoT) و فناوری ۵G قرار خواهد گرفت. استیو کیس موسس AOL این تحول را موج سوم ترکیب اینترنت در تمامی جوانب زندگی‌ می‌نامد.

افزایش مهارت خلاقیت در کسب و کار

این تغییر تاثیر زیادی برای کارآفرینان خواهد داشت زیرا تقاضا برای تغییر محصولات و خدمات در کنار تغییر نوع نیروی کاری در دنیای جدید افزایش خواهد یافت. در این وضعیت جایگاه کسب و کار شما کجا خواهد بود؟ برای هماهنگی خود با شرایط به چه فناوری‌هایی نیاز دارید؟ از کجا باید شروع کنید؟

مقالات مرتبط:

    شش نکته مهم در ایجاد تیم مستقل و معتبر در یک کسب و کار
    سرمایه‌گذاران به کدامیک بیشتر اهمیت می‌دهند: گروه، ایده‌ یا اشتیاق؟

با مرور چارچوب کلی شهرهای هوشمند، کار خود را آغاز کنید. چهار سطح از یک شهر هوشمند که در عکس زیر مشخص شده است، نمایه‌ای از سیستم پیچیده‌ای را ارائه می‌دهد که در آن می‌توان فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) و IoT را با رویه‌های شهری ترکیب کرد. بهتر است بدانید که اصطلاح شهر اتصال یافته وسیع‌تر از اصطلاح شهر هوشمند است و سعی دارد تا شهرداری‌های کوچک‌تری را که ممکن است استراتژی‌های هوشمندانه ندارند، دربر گیرد و شهرهای کوچک آن‌ها را هم هوشمند کند. این مدل با استفاده از مقاله‌ی علمی یانگلینگ لی، یانلیو لین و استان گریتمن به نام توسعه‌ی شهرهای هوشمند در چین طراحی شده است.

چهار سطح از یک شهر اتصال یافته

کسب و کار
مردم در راس

فناوری بدون عنصر انسانی هیچ معنی ندارد. در حالی که چهار سطح یک شهر اتصال یافته بر روی دستگاه‌ها و سیستم‌ها متمرکز هستند، لازم است بدانیم که همه‌ی این‌ها در مورد مردم است. درک نحوه‌ی تأثیرگذاری نوآوری بر روی زندگی‌مان از بهداشت گرفته تا بانکداری و آموزش بسیار مهم است. بنابراین از خود بپرسید: در آینده شرکتتان به مردم چه مزایایی را منتقل می‌کند؟ آیا به آن‌ها اطمینان و امنیت بیشتری می‌دهد؟ آیا شما به مردم در کاهش هزینه‌هایشان کمک خواهید کرد؟ آیا به ایجاد جهانی پایدارتر کمک می‌کنید؟ اگر بتوانید به این سؤال در یک جمله پاسخ دهید، به دلیل وجود شرکت، محصول یا خدمات خود پی‌برده‌اید. بنابراین اکنون دیدگاه درستی دارید و باید پایه‌های کسب‌ و کارتان را برای تغییر را محکم کنید.
سطح دستگاه

ردیابی دستگاه ویندوزی

بیشتر تلاش‌های استارتاپ بر روی برترین و واضح‌ترین لایه متمرکزند. سطح دستگاه شامل سخت‌افزاری می‌شود که با آن می‌توانید ببینید و لمس کنید، مانند دوربین، سنسور و گوشی‌های هوشمند. فرصت‌های زیادی برای کارآفرینانی وجود دارد که به دنبال ایجاد روابط پیوسته بین این اجزاء هستند.

یکی از کارآفرینانی که دقیقا این کار را انجام داد، سوفا است او نیمکت‌هایی قدرت گرفته از نور خورشید تولید کرده که می‌توانند اطلاعات مفید را از تعداد افراد در پارک، در زمان‌های خاص جمع‌آوری کنند. چنین سخت‌افزار چندمنظوره‌ای در شهرهای آمریکا کاملاً تازه بود. رویکرد سوفا هوشمندانه است زیرا آن‌ها نیمکت‌های ترکیبی خود را با جلوه‌های بصری برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز همراه ساختند.
سطح مدیریت

در مورد نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات و گسترش روش‌های موردنظر، مدیریت هوشمندانه لازم است. برای مثال ابزارهای مدیریتی Big Data, IoT, Cloud که واژگان مبهم نامیده می‌شوند؛ تأثیر کمی بر روی تقاضا برای فناوری دارند.

شرکت BlueCats را درنظر بگیرید، این شرکت میان سطح دستگاه و سطح مدیریت کار می‌کند. در حالی‌که آن‌ها از نظر فنی دستگاهی را تولید می‌کنند، در واقعیت خود را با این دستگاه به سطح مدیریت متصل کرده‌اند.

 آن‌ها خدمات ابری و داده‌های ترکیبی را در موازای خدماتی مثل وب‌سرویس‌های آمازون ارائه داده‌اند. شما می‌توانید از سیستمشان استفاده کنید و یا سیستم خود را با سیستم آن‌ها ترکیب کنید. این شرکت در سال ۲۰۱۱ فعالیتش را آغاز کرده و اکنون چهار دفتر در آسیا، آمریکای شمالی و اروپا دارد. این مثالی عالی از نامحدودی فرصت‌ها در سطح مدیریت است.
سطح شبکه

شبکه های اجتماعی

توضیح اینترنت مانند تلاش برای تعریف هواست. همه می‌دانیم که بدون اینترنت نمی‌توان زندگی کرد، با این تفاسیر ممکن است متوجه تغییر اساسی که توسط مهاجرت از اینترنت باسیم به اینترنت بی‌سیم رخ داد، نشده باشید. با این تغییر در آینده اینترنت بسیار پر سرعتی خواهیم داشت.

امروز ما به شبکه‌ی ۴G وابسته‌ایم. رهبران شهر هوشمند در هر جای شهر که ممکن است شبکه‌های اینترنتی را قرار داده‌اند. در چند سال آینده شاهد پیشرفت ۵G هستیم که سرعت بیشتر و IoT گسترده‌تر را ممکن می‌سازد. آزمایش‌ها نشان‌گر آن است که ۵G حدود ۳۰ تا ۵۰ برابر سریع‌تر از ۴G خواهد بود.

تصور کنید که شرکتتان از ۵G چه تأثیری خواهد گرفت. این تاثیر چگونه بر روی نحوه‌ی انجام کسب و کار شما و ارتباط با مشتریانتان منعکس خواهد شد؟ با دقیق شدن بر روی جزئیات تنها می‌توان به اعداد و ارقام رسید اما مشخص نیست که برنامه‌های کاربردی این موج جدید، وبسایتی خواهند بود یا بر روی موبایل قابل‌اجرا هستند. همان‌طور که می‌دانید شرایط کسب و کار بسیار متغیر است.
سطح فرا سازه یا زیرساخت

این قسمت اهمیت کمتری دارد اما داشتن شالوده و فرا سازه مهم است. فناوری‌هایی مانند تلفن هوشمند، شبکه‌های فیبری، برج‌های همراه، پایه‌های برق همگی پایه‌های هرم عصر حاضر هستند. آن‌ها اینترنت را ممکن می‌سازند. مانند بزرگراهی که لایه‌اش آسفالت است، شهر هوشمند نیز لایه‌اش را سطح فرا سازه تشکیل می‌دهد. شرکت شما می‌تواند در این جهان بهترین محصولات و خدمات را عرضه کند اما اگر نتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید، تمام تلاشتان بی‌نتیجه خواهد بود. سطح فرا سازه شامل عناصری می‌شود که ارتباط فیزیکی را ممکن می‌سازند.

اکنون که شما مقداری اطلاعات در مورد شهرهای هوشمند، IoT، داده‌های وسیع، سنسورها و هر چیز مرتبط با واقعیت دیجیتال مدرن دارید، چه خواهید کرد؟ بی‌شک می‌توانید مسائل را با دید عمیق‌تری ببینید و با متخصصان، تأمین‌کنندگان و شرکای جدید برای رسیدن به روابط جدید تلاش کنید. در این راه ممکن است در محصول یا خدمات خود تغییری ایجاد کنید و با فناوری‌های مدرن هماهنگ شوید.

جذاب‌ترین بخش دوران زمانی کنونی، خلاقیت کارآفرینان برای ایجاد راه‌کارهای تازه‌ای است که بتوانند مشکلات بزرگ و کوچک مصرف‌کنندگان و جامعه را حل کنند.