تطابق مایکروسافت آفیس
همان طور که انتظار می‌رود، وقتی یک سند ورد، اکسل یا پاورپوینت پیچیده به محیط وب منتقل می‌شود، نتیجه کار تا حدودی با آنچه در کامپیوتر شخصی خود می‌بینیم متفاوت است. با این مقایسه متوجه می‌شویم که این تفاوت چقدر در کار ما تأثیر دارد. ما چند فایل مختلف ورد، اکسل و پاور پوینت را به هر دو محیط منتقل کردیم و به تجربه‌های قبلی خود با این فایل‌ها اعتماد کردیم. برای نشان دادن تفاوت آنها، یک نامه اداری را که قالب بندی زیادی دارد و دارای عکس، تیتر، حاشیه و… است اول در برنامه TextEdit کامپیوتر Mac باز کردیم و بعد آن را در Google Docs و Office Web Apps مشاهده کردیم. این عکس Google Docs را با TextEdit مقایسه می‌کند.
در واقع تا زمانی که ما نسخه آنلاین آفیس را ندیده بودیم از وجود عکس بالای صفحه خبر نداشتیم. بحث‌های زیادی در رابطه با نوع فرمت و طریقه قالب‌بندی فایل‌های ورد وجود دارد؛ ولی تا زمانی که شما با این فرمت و قالب بندی‌های پیچیده در محیط آنلاین سر و کار دارید، در حال حاضر Office Web Apps اولین و بهترین انتخاب شما خواهد بود.
قسمت فونت (در ویندوز)قسمت فونت این دو نرم‌افزار تحت وب، از بخش‌های مهم آنهاست. وقتی گوگل داکس را در هر مرورگر و سیستم عاملی راه‌اندازی می‌کنیم، نسبتاً انتخاب‌های کمی برای انتخاب فونت در اختیار ما گذاشته می‌شود.
ولی هنگامی که Office Web Apps را روی یک سیستم عامل ویندوز راه اندازی می‌کنیم، تقریباً به تمام فونت‌های نصب شده روی سیستم خود دسترسی پیدا می‌کنید هم برای ویرایش متن و هم برای خواندن متن‌های دارای فونت‌های خاص. این نکته ممکن است برای بسیاری از کاربران اهمیت نداشته باشد اما برای آنهایی که دسترسی به فونت‌های متنوع مسأله مهمی است، Office Web Apps محیط مناسب‌تری به شمار می‌آید.
فضای ذخیره‌سازی و دسترسی به آنمایکروسافت برای رقابت با سرویس‌های جامع و ویژگی‌های خاص گوگل، فضای ذخیره‌سازی کاربران خود را به
۲۵GB رسانده است تا کاربران فایل‌های صوتی، تصویری و هر چه را نیاز دارند، ذخیره کنند. این در حالی است که گوگل تاکنون ۱GB فضا در اختیار کاربران خود قرار داده است که در مقایسه با رقیب خود حرفی برای گفتن ندارد.

Microsoft OneNote
هیچ‌کس بدون نرم افزار قدرتمند مایکروسافت OneNote بهترین استفاده را از کامپیوتر نخواهد برد. آفیس وب‌اپس برای کسانی که به این نرم‌افزار معتاد شده‌اند، در مقایسه با گوگل داکس گزینه بهتری است. با وجود این‌که شما در نسخه آنلاین این نرم افزار به همه ابزارها و ویژگی‌های نسخه کامل آن دسترسی ندارید، اما با این حال می‌توانید در حد قابل قبولی یادداشت‌های خود را اضافه، نمایش و ویرایش کنید.

برتری Google Docs
Google Docs سرویس‌های خود برای ۴ سال به خوبی در اینترنت ارائه کرده است، بنابراین آنها زمان بیشتری در اختیار داشتند که نیازهای کاربران خود را بررسی کنند. نتایج تجربه این چند سال در کار روزانه با این سرویس خود را به صورت قابل توجهی در طراحی و عملکرد آن نشان می‌دهد.

رابط کاربری و سازماندهی
در زیبایی محیط کار هیچکدام نسبت به دیگری برتری خاصی ندارد، اما گوگل با ارائه سیستم پوشه‌های تو در تو، برچسب‌ها و جستجوی قدرتمند برتری خود را به رخ مایکروسافت می‌کشد. محیط کار Office Web Appsکه به شدت به اکوسیستم Live.com وابسته است، کمی مانند Hotmail عمل می‌کند و در کل اگر پروژه‌های زیادی در دست دارید، پیدا کردن و دسترسی به آنها کار راحتی نخواهد بود. اضافه کردن کمی رنگ به محیط کار مایکروسافت، می‌تواند به محیط یکنواخت آن جلوه‌ای نو بدهد.
به علاوه، در صفحه اصلی Office Web Apps معمولاً تبلیغاتی در گوشه راست صفحه مشاهده می‌شود که از زیبایی صفحه می‌کاهد. این گونه تبلیغات را می‌توان در سایت‌های خبری که رابطه خود را با مشتریان تبلیغاتی از دست داده‌اند، وبلاگ‌های مملو از تبلیغات و… مشاهده کرد. این تبلیغات ظاهر صفحه را به میزان قابل توجهی بد نما می‌کند مخصوصاً هنگامی که با طرح بژ Live.com ترکیب می‌شود. (توجه داشته باشید که شما براحتی قادر به تغییر طرح Live.com هستید، اما تنها اعضای پرداخت‌کننده حساب‌های Live.com یا Hotmail از شر این تبلیغات آزاردهنده خلاص می‌شوند.)

اشتراک و همکاری
وقتی صحبت (Real time collaboration) همکاری همزمان می‌شود، گوگل برنده بی چون و چرای رقابت است چراکه آفیس چنین سرویسی را ارائه نمی‌دهد. شما می‌توانید فایل‌های خود را برای نمایش و ویرایش براحتی به اشتراک بگذارید. ولی آفیس بشدت در این زمینه سختگیر است، چون آفیس تنها یک ویرایشگر را در یک لحظه قابل قبول می‌داند و شما نمی‌توانید از دو کامپیوتر به صورت همزمان به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. این در حالی است که گوگل به شما امکان دسترسی همزمان را تقریباً بدون هرگونه تداخل می‌دهد.
در هر دو سیستم شما قادر خواهید بود از حساب‌های پست الکترونیکی خود و آدرس‌های ذخیره شده در آن بهره بگیرید، البته شما در این زمینه با گوگل احساس راحتی بیشتری دارید.

سرعت
عملکرد Google Docs در هنگام ویرایش، بارگذاری، باز کردن فایل‌های جدید و حتی ویراش فایل‌های پاور پونت با عکس، بسیار سریع، راحت و بدون باگ است. آفیس مدام از شما می‌خواهد که برای افزایش سرعت Silverlight را روی کامپیوتر خود نصب کنید، و حتی بعد از نصب آن تغییر قابل توجهی در سرعت آفیس به چشم نمی‌آید.

پیوستگی و یکپارچگی گوگل
بی‌شک طرفداران مشتاق گوگل بسیار بیشتر از طرفداران Live.com هستند. این نکته‌ای نیست که به لحاظ فنی حائز اهمیت باشد، اما دوستان و همکاران شما هم احتمالاً طرفدار گوگل هستند، حساب Google Docs دارند و براحتی می‌توانند فایل‌های خود را در آن ویرایش کنند تا این‌که طرفدار Live.com باشند و بتوانند براحتی در این محیط کار کنند. این یک برتری ارحج و مهمتر است و در شبکه اینترنت نسبتا برتری بزرگی به حساب می‌آید.

کنترل دسترسی‌ها
گوگل به شما این اختیار را می‌دهد که براحتی مشخص کنید چه کسی می‌تواند فایل‌های شما را ببیند و آنها را ویرایش کند. آفیس نیز این کار را با ابزار دیگری برای شما فراهم می‌کند که به صورت یک درجه است و شما می‌توانید آن را در حالت عمومی و باز، فقط قابل دسترسی به شما، قابل دسترسی برای یک گروه و… قرار دهید. اگر گوگل، Gmail و Google Group زندگی شما را تسخیر کرده است، شاید Google Docs انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد، در غیر این صورت Office Web Apps نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

محیط کار
در این قسمت نیز تشخیص برنده و بازنده بسیار سخت است و هر دو به شیوه‌ای ابزار لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند. گوگل ابزارهای لازم را به صورت کامل و یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد و آفیس ابزارهای خود را در Tab‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گوگل داکس و آفیس هیچ‌کدام همه ابزارهای موجود در نسخه‌های خانگی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و فقط ابزارهای اولیه و ضروری را در اختیار شما قرار می‌دهند.رقابت این دو غول آفیس آنلاین در اینجا تمام می‌شود اما رقبای دیگری مانند Zoho، Thinkfree و… نیز پا به پای این دو خود نمایی می‌کنند که در جای خود قابل بررسی هستند.