با سلام به شما دوستان عزیز وب مستر ، کاربران گرامی حالتون امیدوارم که خوب باشه .چند روزی هست که اکثر درگاه های پرداخت واسط فیلتر شده اند و این موضوع ما را بر آن داشت که نسبت به دریافت نماد و درگاه مستقیم بانکی اقدام کنیم. بر خلاف تصور خیلی از دوستان که تصور می کنند دریافت نماد کار زمان بر و مشکلی است، در صورت آگاهی از برخی موارد می توان بین ۶ تا ۸ روز نماد را دریافت کرد و پس از آن اقدام به دریافت درگاه مستقیم کرد که این مورد نیز در صورت داشتن نماد به راحتی ظرف دو الی سه روز امکان پذیر است. در این مطلب قصد داریم تا برخی نکات برای دریافت نماد را مطرح کنیم تا دوستان بتوانند بدون دردسر کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند.

نماد اعتماد الکترونیکی (enamad) چیست؟
نماد اعتماد الکترونیکی، نشانی است که از توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای وب سایت هایی که قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین را دارند صادر شده و پس از درج این نشان در وب سایت خود می توانند نسبت به شروع فعالیت و انجام تراکنش های مالی آنلاین اقدام کنند. در حقیقت این نشان با هدف ساماندهی و احراز صلاحیت کسب و کارها و همچنین ایجاد اعتماد در خریدارانی است که قصد دارند از یک وب سایت محصولات و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند. این مشان به صورت یکساله صادر شده و هر کسب و کاری می بایست پس از گذشت مدت یکسال از تاریخ اعطای آن، نسبت به تمدید آن اقدام کنند. درچه نماد اعتماد الکترونیکی، بوسیله ستاره هایی که کیفیت خدمات ارائه شده توسط کسب و کارها را مشخص می کنند سنجیده می شود. برای مثال، نمادی که برای یک کسب و کار صادر می شود، در ابتدا یک ستاره بوده و صاحب کسب و کار می تواند با فعال سازی SSL در وب سایت خود، نسبت به دریافت نماد دو ستاره اقدام کند. باید به این موضوع توجه داشت که نشان اعطا شده حتماً می بایست به سایت trustseal.enamad.ir لینک شده باشد و صرفاً قرار دادن تصویر نماد در سایت کفایت نمی کند. زمانی که شما وارد وب سایتی می شوید که این نشان را در اختیار دارد، با کلیک کردن بر روی تصویر نماد اطلاعات مالک و آدرس کسب و کار و پایگاه اینترنتی مورد نظر برای شما نمایش داده می شود.

نکاتی که برای دریافت نماد الکترونیکی می بایست به آن ها توجه کنید
یکی از مهمترین دلایل طولانی شدن روند دریافت نماد الکترونیکی، عدم آشنایی متقاضی با برخی نکات و پارامتر های مشخص شده برای دریافت نماد است که در این بخش به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (enamad)، می بایست در سایت reg.enamad.ir ثبت کنید.
اولین قدم برای دریافت این نشان، تکمیل اطلاعات هویتی و آدرس مالک کسب و کار است. در این سامانه امکان دریافت نماد هم برای اشخاص حقوقی امکان پذیر است و هم اشخاص حقیقی که بر اساس نوع مالک کسب و کار، می بایست یکسری مدارک را به صورت آنلاین در سامانه بارگذاری کنید، برای مثال، اشخاص حقوقی می بایست نسبت به بارگذاری تصویر اساسنامه و تصویر آگهی روزنامه رسمی اقدام کنند. همچنین تکمیل اطلاعات فردی مانند نام مالک کسب و کار، اطلاعات مدیر عامل در صورت حقوقی بودن کسب و کار و … الزامی است
پس از تکمیل اطلاعات مربوطه می بایست اطلاعات تماس کسب و کار شما تائید شود. خوشبختانه تائید شماره تماس بوسیله تلفن گویا، تلفن همراه بوسیله پیامک و پست الکترونیکی نیز به صورت کاملاً آنلاین انجام می شود. برای تائید اطلاعات آدرس محل کسب و کار، با وارد کردن آدرس، نامه ای حاوی کد ۱۲ رقمی برای شما به صورت نامه ارسال می شود که با وارد کردن این کد در سامانه، احراز آدرس محل کسب و کار نیز انجام می شود. توجه داشته باشید که می بایست در بازه های زمانی مشخص نسبت به احراز مجدد آدرس، شماره همراه و تلفن ثابت محل کسب و کار اقدام کنید.

پس از انجام مراحل فوق از بخش افزودن کسب و کار، می توانید کسب و کار خود را از قسمت افزودن کسب و کار به سیستم اضافه کنید. پس از وارد کردن اطلاعات کسب و کار مانند نام کسب و کار، نام وب سایت و آدرس، پرونده شما جهت بررسی برای یکی از کارشناسان مربوطه ارسال می شود. در این قسمت، چک لیستی ارائه می شود که وب سایت شما می بایست بر اساس پارامترهای مشخص شده آماده دریافت نماد باشد که البته این بخش زمانبر ترین قسمت ماجراست. اما می توان با رعایت برخی نکات این زمان را به حداقل کاهش داد که در ادامه برخی از این نکات را خدمت شما دوستان مطرح می کنم:

اقلام موجود در وب سایت شما برای فروش، می بایست مبتنی بر قوانین ارائه شده باشد، فروش انواع VPN، محصولات جنسی، فروش آنلاین فیلم ها و موسیقی های شامل قانون کپی رایت است ممنوع است. همچنین اقلامی که نیاز به دریافت مجوز از سازمان های مربوطه دارد می بایست مجوز های دریافت شده به سامانه دریافت نماد ارائه شود.
شما می بایست کلیه پروسه های پرداخت را در وب سایت آماده کنید، یعنی کاربر شما تا مرحله قبل از ورود به درگاه پرداخت بانکی هدایت شود و سپس اقدام به دریافت نماد کنید.
شما می بایست برای سامانه یک نام کاربری و کلمه عبور آماده کنید تا کارشناس مربوطه بتواند با این اطلاعات وب سایت شما و پروسه پرداخت را بررسی نماید.
کلیه محصولات و خدمات ارائه شده در وب سایت شما می بایست دارای قیمت مشخص باشد.
شما به عنوان فروشنده موظف هستید که به خریدار رسید ارائه کنید، در غیر اینصورت صدور نماد برای پایگاه اینترنتی شما امکان پذیر نخواهد بود.
دقت کنید که کاربر سایت شما نباید امکان ورود قیمت را به صورت دستی داشته باشد. زمان دریافت نماد برای وب سایت ما، این مورد یکی از اشکلاتی بود که به ما گرفته شد، زیرا در زمان شارژ حساب کاربری امکان ورود قیمت به صورت دستی وجود داشت که با تغییر آن به صورت Dropdown، این مشکل برطرف شد.
یکی از پارامتر هایی که برای تیم ما نیز خیلی جالب بود، ایرادی بود که عنوان وب سایت گرفتند،. عنوان وب سایت انجمن بود که به کلمه انجمن در وب سایت ما ایراد گرفتند، زیرا انجمن ماهیت مشخصی دارد و نمی توان از این نام استفاده کرد. پس در انتخاب نام وب سایت خود نیز دقت کنید.
دقت کنید که سایت شما نباید در مرحله آزمایشی باشد. حتماً وب سایت خود را تکمیل کرده و بعد نسبت به دریافت نماد اقدام کنید.
یکی از مهمترین موارد این است که تمام لینک های وب سایت شما به وب سایت های دیگر می بایست در صفحه جدید باز شوند.
تمام هزینه هایی که مشتری باید بپردازد را باید مشخص کنید. برای مثال، اگر قرار است در ازای فروش محصول، مشتری بابت مالیات مبلغی را پرداخت کند حتماً این موضوع باید به اطلاع مشتری برسد.

در صورتی که زمان دریافت نماد، نکات گفته شده را رعایت کنید، به طور حتم پروسه دریافت نماد برای شما بسیار کوتاه خواهد بود. امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. خوب باشید