Microsoft اکثر برنامه ها و ابزار های مدیریتی در سیستم عامل خود مانند Xp و ۷ را در یک مجموعه ای به نام MMC مخخف Microsoft Management Console آماده کرده است .

ip

برای شروع باید از دستور mmc استفاده نمود جهت ایجاد یک قسمتی به نام Console یا در اصطلاح IT ابزار فرمان.
کنسول مانند جعبه ابزاری است که درون آن ابزار قرار می دهند و به ابزار ها را Snap-ins می نامند و هر یک از Snap-ins ها قابلیت هایی دارند به منظور یکپارچه سازی کارها و وظائف و همچنین جمع آوری چندین ابزار ویندوز در کنار هم از کنسول استفاده می کنیم.
ابزار ها یا Snap ins های داخل کنسول به ۲(دو) دسته تقسیم می شوند .

یک: Stand-Alone Snap-ins
ابزار هایی هستند تک کاره (Single task)، یعنی توانایی انجام یک عملیات خاص را دارند .

دو: Extention Snap-ins
این ابزار ها چند کاره(Multi Task) هستند و توانایی انجام چندین کار را دارند .

روش ایجاد کردن یک کنسول (Console) و اضافه کردن ابزار هایی به آن :

run

consol

sna

از منوی File در ویندوز۷ ، Xp و … و یا Console در ویندوز ۲۰۰۰ گزینه Add \ Remove Snap – in انتخاب میکنیم تا صفحه مربوط به ابزار های Stand Alone و Extentions نمایان گردد.
سپس بر روی دکمه ی Add کلیک می کنیم تا لیست ابزار های Stand-Alone بیاید و به دلخواه یک یا چند تای آنها را انتخاب و Add می کنیم :
نکته در ویندوز های Xp به بعد مانند ۷ لیست ابزار های Stand-Alone به صورت Default قابل دیدن هستند و برای استفاده از تک تک یا گروهی از انها کافی است پس از انتخاب بر روی Add کلیک کنیم تا ابزار مورد نیاز در سمت راست پنجره قسمت Selected snap-ins قرار گیرد.

hhy

برخی از ابزار نسبت به اینکه چه وظیفه ای دارند همان ابتدا بدون هیچ پیغامی به قسمت Selected snap-ins اضافه میشوند اما برخی از این ابزار ها زمانی که انتخاب و Add میکنیم کادری مبتنی بر اینکه آیا این ابزار برای کامپیوتر خودمان است Local Computer یا برای کامپیوتر دیگری در شبکه Another Computer، برایمان می آید .
اگر Anothercomputer را انتخاب کنیم میتوانیم با وارد کردن آدرس ( آی پی ) آن کامپیوتر در قسمت Another Computer از ابزار های کامپیوتر دیگری در شبکه به صورت از راه دور یا Remote استفاده کنیم .

برای ذخیره کردن ابزار هایی که اضافه کردیم می توان از چندین method مختلف استفاده نمود که سطح دسترسی Hkih fhue تفاوت آنها ست.
Author Mode
Limited , Full Access
Multiple Window
Single Window
حالت Author Mode دارای کامل ترین سطح دسترسی بوده و ما ابزار هایمان را با استفاده از Auther Mode ذخیره می کنیم . برای تغییر این Method ها می توانید از منوی File یا کنسول وارد گزینه ی Option شده و در قسمت Console Mode سطح دسترسی تان را مشخص کنید.
و در نهایت از منوی File یا(کنسول) Console گزینه Save را می زنیم و با مشخص کردن مسیر فایل مورد نظر آنرا در آن محل ذخیره می کنیم تا در مواقع نیاز از ابزار های در دسترسی که برای خود به وجود آوردیم استفاده کنیم .
dds