در این بخش به معرفی کنترل های Ajax در ASP.Net که امکان اضافه کردن قابلیت های Ajax به صفحات وب را به شما می دهند ، می پردازیم .

همانطور که در بخش های قبل با مفهوم کاربرد Ajax آشنا شدید ، این تکنیک امکان به روز رسانی و آپدیت بخشی از یک صفحه وب را بدون رفرش شدن و بارگذاری مجدد کل صفحه را فراهم می نماید .
در لیست زیر ، کنترل های Ajax در ASP.Net معرفی شده اند . برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به هر کدام بر روی نام آن کلیک نمایید :

کنترل ScriptManager :

کنترل ScriptManager ، وظیفه مدیریت اسکریپت ها در صفحات ASP.Net با قابلیت Ajax را دارد و به طور پیش فرض ، کنترل ScriptManager ، اسکریپت فراخوانی شده در صفحه را در مجموعه اسکریپت های Ajax صفحه ، ثبت و اجرا می کند .
به عبارت دیگر بار کلی فراخوانی ، اجرا و در نهایت اعمال تغییرات و آپدیت مورد نظر در صفحه ، بر عهده کنترل ScriptManager می باشد .
کنترل Timer :

از کنترل Timer برای اجرای دستورات مورد نظر در بازه های زمانی معین و به صورت متناوب استفاده می شود . اگر این کنترل را با کنترل UpdatePanel به کار ببرید ، می توانید در بازه های زمانی معین ، یک بخش از صفحه را به صورت متناوب ، به روز رسانی نمایید . همچنین از این کنترل می توانید برای postback کردن کامل صفحه استفاده نمایید .
کنترل UpdatePanel : کنترل UpdatePanel ، این امکان را به شما می دهد تا فقط بخشی از یک صفحه وب را که می خواهید به روز رسانی شده و تغییر کند را آپدیت کرده ، به جای اینکه کل صفحه را رفرش نمایید .
با به کار بردن کنترل UpdatePanel به همراه کنترل ScriptManager در یک صفحه ASP.Net ، برای آپدیت و به روز رسانی اطلاعات در یک صفحه ، دیگر نیاز به نوشتن هیچ کد یا اسکریپت اضافه ای نخواهید داشت .
کنترل UpdateProgress :

به وسیله کنترل UpdateProgress می توانید ، در یک نمایه تصویری یا معمولی ، پروسه و میزان پیشرفت عملیات اجرا و به روز رسانی اطلاعات در صفحه را ، به کاربر نمایش دهید .