:: برگ نخست |
:: مزایای استفاده از استانداردها چیست ؟
اجرای استانداردهای وب می‌تواند به صفحات وب شما وضوح بیشتری در جستجوهای وب بدهد. ارائه اطلاعات ساختاری در اسناد مقبول (از لحاظ استاندارد) دسترسی و ارزیابی اطلاعات در آن اسناد را برای موتورهای جستجو ساده می‌کند و آنها با دقت و درستی بیشتری فهرست می‌شوند.

به خاطر استفاده از استانداردهای وب درک ساختار سند شما به خوبی برنامه‌های سمت سرویس گیرنده برای برنامه‌های سمت سرویس دهنده راحت می‌شود. و اضافه کردن یک موتور جستجو برای سایت شما ساده تر می‌شود و نتایج بهتری می‌دهد.

استانداردها چنان نوشته شده اند که مرورگرهای قدیمی بازهم مبانی ساختار سند شما را درک می‌کنند. حتی اگر آنها نتوانند جدیدترین و جالبترین ضمیمه‌ها به استانداردها را درک کنند ، انها قادر خواهند بود محتوای سند شما را نمایش دهند. این البته به همان اندازه در مورد سیستمهای رباتی که اطلاعات سایت شما را از طرف موتورهای جستجو و فهرستی جمع می‌کنند، اعمال می‌شود.

کدهای مطابق استاندارد به شما فرصت معتبر سازی صفحاتتان را توسط یک سیستم تعیین اعتبار می‌دهند. تعیین اعتبار کننده‌ها اسناد شما را پردازش می‌کنند و لیستی از خطاها را به شما ارائه می‌کنند، این پیدا کردن و اصلاح خطاها را بسیار ساده تر می‌کند و می‌تواند برای شما زمان زیادی صرفه جویی کند.

اسناد مطابق استاندارد به راحتی می‌توانند به قالبهای دیگر چون بانکهای اطلاعاتی و اسناد Word تبدیل شوند. این به ما اجازه می‌دهد استفاده تطبیق پذیرتری از اطلاعات داخل اسناد در شبکه جهانی وب بکنیم و مهاجرت ساده شده‌ای به سیستم های جدید (سخت افزار به خوبی نرم افزار) شامل دستگاه‌هایی مانند TV و PDAها داشته باشیم.

برای مردم :

قابل دسترسی بودن یک ایده مهم پشت سر تعداد زیادی از استانداردهای وب، خصوصا HTML است.

این تنها به این منظور نیست که به وب اجازه دهد توسط مردم ناتوان و معلول مورد استفاده قرار گیرد، بلکه به صفحات وب اجازه می‌دهد که توسط مردمی که از مرورگرهایی غیر از مرورگرهای معمول استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار گیرد. این مرورگرها شامل مرورگرهای صوتی که صفحات وب را با صدای بلند برای افرادی با اختلالات بینایی میخوانند، مرورگرهای خط نابینایان (Brail) که متن را به خطوط برجسته قابل فهم نابینایان ترجمه می‌کنند، مرورگرهای دستی و جیبی که فضای نمایشگر بسیار کوچکی دارند، نمایشگرهای Teletext و سایر دستگاه‌های خروجی غیر معمول.

همانطور که روشهای گوناگون دسترسی به وب افزایش پیدا می‌کند، سازگارکردن و تکثیر کردن وب‌گاه‌ها برای برآورده کردن احتیاجات به طور روز افزونی مشکل خواهد شد (درواقع عده‌ای معتقدند که این کار حتی امروز هم غیر ممکن است!). پیروی از استانداردها یک قدم بزرگ به سوی حل این مشکل است. تطبیق سایتهای شما با استاندارد کمک می‌کند که اطمینان داشته باشید نه تنها مرورگرهای سنتی، قدیمی و جدید، قادر خواهند بود که سایتها را به درستی نمایش دهند، همچنین سایتها با مرورگرها و رسانه‌های غیر معمول هم کار خواهند کرد.

بعضی از نتایج منطقی چشم پوشی کردن از استانداردها بدیهی هستند : یکی از اساسی ترین نتایج این است که شما دسترسی با سایت خود را محدود می‌کنید. محدود کردن مخاطبین تنها به یک بخش کوچک از آنها که میخواهند سهمی از آن داشته باشند چقدر از نظر تجاری معقول به نظر می‌رسد ؟ برای یک سایت تجاری، مسدود کردن دسترسی یک بخش کوچک از مخاطبهای مورد نظر می‌تواند یک اختلاف بزرگ در ما به التفاوت سود شما ایجاد کند. برای یک سایت آموزشی، عاقلانه به نظر می‌رسد که نه تنها به بچه مدرسه‌ای های ثروتمند و نیرومند جسمی با مرورگرهای گرافیکی اجازه دسترسی بدهیم، بلکه به کودکانی در کشورهای جهان سوم آنهاییکه فقط مرورگرهای مبتین بر متن دارند یا دانش آموزان ناتوانی که از مرورگرهای خاصی استفاده می‌کنند، اجازه دسترسی بدهیم.

همان اصول اخلاقی به تمام انواع سایتها اعمال می‌شود. د حالیکه گمراه شدن از استانداردها و استفاده از خصوصیات مختص مرورگری خاص ممکن است وسوسه انگیز باشد. قابلیت دسترسی بیشتر که با انطباق با استانداردها به دست می‌آید به پاداشهای بزرگتری در دراز مدت منجر می‌شود.
پایداری

اغلب استانداردهای وب معمولا با در نظر گرفتن پیش سازگاری و پس سازگاری طراحی شده اند. بنابراین آن داده‌ای که از نسخه‌های قدیمی استاندارد استفاده می‌کند ، کماکان در مرورگرهای جدید کار می‌کند. و داده‌ای که از نسخه‌های جدید استاندارد استفاده می‌کند به صورت موقرانه‌ای تنزل نیکند تا نتایج قابل قبولی در مرورگرهای قدیمی تر ارائه دهد.

برای اینکه وب‌گاه ممکن است در زمان حیاتش توسط تیمهای متعدد طراحی کار شود، بسیار مهم است که آنها بتوانند به سادگی کدها را درک کنند و آنها را ویرایش کنند. استانداردهای وب یک مجموقه قواعد پیشنهاد می‌کند که هر توسعه دهنده وبی می‌تواند آنرا دنبال کند، بفهمد و با آن آشنا شود. زمانیکه یک توسعه دهنده یک سایت را با استانداردها طراحی می‌کند، دیگری قادر خواهد بود بفهمد که عنصر شکل دهنده کجا گذاشته شده است.
نتیجه گیری

به عنوان توسعه دهندگان وبب، ما دائما سعی می‌کنیم که مشکل ناسازگاری و تناقض بین تفاسیر صفحات با مرورگرهای مختلف و نسخه‌های مختلف مرورگر را مشخص کنیم. که این ما را ناگزیر می‌کند که یک کدنویسی دوباره یا سه باره وقت گیر انجام دهیم و یا برای یک مرورگر واحد کد نویسی کنیم که اگر برای بعضی مردم استفاده از سایت را غیر ممکن نکند، مشکلتر می‌کند. این وضعیت با ورود یا ظهور یک نرم افزار یا سخت افزار جدید که قادر به مرور صفحات وب می‌باشد، مانند تلفنها، پیجرهاو PDAها وخیم تر می‌شود.

استانداردهای وب قوانین محرمانه‌ای که توسط سازمانهای مجلل حکم شوند نیستند. همانطور که شرح دادیم بخش زیادی از استانداردها توسط نماینگان همان مردمی که از آن استفاده می‌کنند ایجاد می‌شوند : سازندگان مرورگرها، توسعه دهندگان وب، تامین کنندگان محتوا و سازمانهای دیگر.

نوشتن صفحات وب در مطابقت با استانداردها رمان توسعه را کوتاه تر و نگه داری صفحات را آسانتر می‌کند. عیب یابی و رفع اشکال ساده تر می‌شود زیرا کد از یک استاندارد پیروی می‌کند. شما نباید دیگر درباره کد نویسی و نگه داری از چندین نسخه از کد که فرض شده ظاهر یکسانی نمایش می‌دهند نگران باشید. یک نسخه از سایت شما، همین و بس !

پذیرش همگانی استانداردهای وب در آینده برترین اعتبار خواهد شد. ماموریت پروژه استانداردهای وب بهبود و ارتقای وب با تشویق سازندگان مرورگرها و صفحات وب به پیروی از استانداردها در برنامه‌هایشان برای توسعه دهندگان و کاربران نهایی است. این کوشش البته زمانی به طور زیاد یاری داده خواهد شد که توسعه دهندگان وب از استانداردها به عنوان یک موضوع با اهمیت استفاده کنند . بر اینکه مولدها و ارائه دهندگان کد آنها مطابق با استانداردهای وب باشند پافشاری کنند.

دلایلی که ما ارائه کردیم باید به شما، توسعه دهنده وب، انگیزه زیادی برای استاندارد بودن، استفاده از استاندارد و همچینین مهمات زیادی برای تقویت موقعیت تجاری شما داده باشد.
:: در ادامه …

    صفحه قبل
    آموزش نرم افزارهای مرتبط
    مقالات بهینه سازی سایت
    مقالات مرتبط با طراحی سایت
    مدیریت ارتباط با مشتری
    مدیریت محصول
    مدیریت بازاریابی و فروش
    روابط عمومی و تبلیغات
    اندازه گیری رضایت مشتری
    مدیریت برند
    آموزش های تصویری
    آموزش های صوتی
    دوره ها و کارگاه های آموزشی

:: برو به …

    خدمات طراحی سایت
    خدمات پارس فناوران
    محصولات پارس فناوران

By Pars Fanavaran
معرفی پارس فناوران به دوستان با ارسال ایمیل
خبرخوان
اضافه کردن به علاقه مندی ها