با سلام به شما دوستای عزیز ، امیدوارم که خوب باشید. با اموزش های امروز ما که درزمینه اندروید درخدمت شما هستم.

اندروید چیست؟

اندروید یک سیستم عامل متن باز و مبتنی بر لینوکس برای دستگاه های موبایل مانند گوشی های هوشمند و کامپیوترهای تبلت است. اندروید به وسیله­ ی Open Handset Alliance توسعه پیدا کرد و به وسیله­ی گوگل و سایر شرکت ها هدایت شد.

اندروید یک روش واحد و یکپارچه را برای توسعه ­ی اپلیکیشن های دستگاه های موبایل ارائه می کند . این بدین معناست که توسعه دهندگان فقط باید برنامه های خود را برای اندروید توسعه دهند و برنامه های آنها باید بتوانند بر روی دستگاه های مختلف دارای اندروید اجرا شوند.

اولین نسخه بتای (آزمایشی) جعبه ابزار توسعه ­ی نرم افزار (SDK) اندروید در سال ۲۰۰۷ توسط گوگل ارائه شد در حالیکه اولین نسخه تجاری یعنی اندروید ۱٫۰ در سپتامبر ۲۰۰۸ منتشر شد.

در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲ در کنفرانس I/O گوگل، گوگل اعلام کرد که نسخه بعدی اندروید، ۴٫۱ Jelly Bean است. Jelly Bean یک بروز رسانی افزایشی است. که هدف اصلی آن بهبود واسط کاربری از هر دو جهت عملکرد و کارایی است.

کد منبع، اندروید تحت مجوزهای نرم افزارهای رایگان و متن باز، در دسترس است . گوگل بیشتر کد را تحت نسخه ۲ مجوز Apache منتشر کرده است و باقیمانده­ی کد را که مربوط به تغییرات هسته­ ی لینوکس است، تحت نسخه ۲ مجوز GNU General Public منتشر کرده است.

ویژگی های اندروید

اندروید یک سیستم عامل قدرتمند در رقابت با Apple 4GS است و از امکانات و ویژگی های زیادی پشتیبانی می کند، تعدادی از آنها در ادامه لیست شده اند.

ویژگی

توصیف

واسط کاربری زیبا

صفحه اصلی سیستم عامل اندروید واسط کاربری زیبا و جذابی را ارائه می کند

قابلیت اتصال

GSM/EDGE, IDEN, CDMA, EV-DO, UMTS, Bluetooth, Wi-Fi, LTE, NFC و WiMAX

ذخیره سازی

SQLite ، یک پایگاه داده­ی رابطه ای سبک، که برای اهداف ذخیره­ی داده به کار میرود

پشتیبانی از رسانه

H.263, H.264, MPEG-4 SP, AMR, AMR-WB, AAC, HE-AAC, AAC 5.1, MP3, MIDI, Ogg Vorbis, WAV, JPEG, PNG, GIF و BMP

ارسال پیام

SMS و MMS

مرورگر وب

مبتنی بر موتور صفحه بندی متن باز WebKit ، همراه با موتور جاوا اسکریپت کروم نسخه ۸ با پشتیبانی از HTML5 و CSS3 است

قابلیت چند لمسی

اندروید دارای قابلیت چند لمسی است که ابتدا در گوشی هایی مانند HTC Hero ارائه شد

قابلیت چند وظیفه ای

کابران می توانند از برنامه ای به برنامه­ی دیگر بروند و برنامه های مختلف می توانند به صورت همزمان اجرا شوند .

ویجت­های (Widgets) قابل اندازه بندی مجدد

ویجت ها قابل اندازه بندی مجدد هستند ، بنابراین کاربران می توانند برای نشان دادن محتوای بیشتر آنها را گسترش دهند و یا برای صرفه جویی در فضا آنها را کوچک کنند.

قابلیت چند زبانی

از متن یک طرفه و دو طرفه پشتیبانی می کند.

GCM

ارسال پیام در ابر گوگل (GSM) سرویسی است که به برنامه نویسان اجازه می دهد ، که بدون نیاز به یک راهکار همگامی اختصاصی، داده های پیام کوتاه را به کاربران خود در دستگاه های اندروید بفرستند.

Wi-Fi مستقیم

تکنولوژی ای که به اپلیکیشن ها اجازه میدهد که از طریق یک اتصال نظیر به نظیر با پهنای باند بالا، به صورت مستقیم همدیگر را کشف (پیدا) کنند و با هم جفت شوند

Android Beam

یک تکنولوژی رایج مبتنی بر NFC که به کاربران اجازه می دهد که قثط با تماس دو گوشی دارای NFC با همدیگر، فورا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

برنامه های (اپلیکیشن های) اندروید

برنامه های اندروید به طور معمول در زبان جاوا و با استفاده از جعبه ابزار توسعه نرم افزار اندروید توسعه می یابند. بعد از توسعه می توانند به سادگی صورت پکیج درآمده و از روش Google Play یا Amazon Appstore به فروش برسند.

اندروید بر روی صدها میلیون دستگاه موبایل در بیش از ۱۹۰ کشور در سراسر دنیا استفاده شده است. و بیشترین سیستم عامل نصب شده بر روی پلت فرم های موبایل موجود است که کاربرد آن نیز به سرعت در حال رشد است. هر روز بیش از ۱ میلیون دستگاه اندروید جدید در سراسر جهان فعال می شود.

این خود آموز با هدف آموزش شما برای توسعه و پکیج بندی برنامه های اندروید نوشته شده است. ما از نصب محیط برنامه نویسی برنامه های اندروید شروع می کنیم و سپس به تمرین جنبه های مختلف برنامه نویسی اندروید می پردازیم.