یکی از مهمترین عناصر هر وب سایت محتوای آن سایت است. جوملا یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا در زمینه قدرت و در عین حال سهولت قراردادن و ویرایش محتوا است.

مطالبی که در مدیریت مطالب در جوملا ۲٫۵ ایجاد می‌شوند باید در یک مجموعه قرار گیرند این کار مستلزم ایجاد مجموعه و زیر مجموعه در جوملا ۲٫۵ است اگر برای مطالب سایت مجموعه‌های متناسب ایجاد نکنیم کلیه مطالب در مجموعه بدون مجموعه قرار خواهند گرفت … پس برای سازماندهی مطالب و محتوای سایت می‌توانیم اقدام به ایجاد مجموعه کنیم .

ایجاد مطلب جدید

برای ایجاد یک مطلب باید وارد مدیریت جوملا شویم ( یعنی بعداز URL سایت کلمه administrator را وارد کنیم و user name و pass word معتبر ی وارد کنیم ما در این مقاله فرض می‌کنیم شما به حساب مدیر ارشد سایت وارد سایت می‌شوید) و برروی آیتم مدیریت مطالب که در شکل زیر مشخص شده است کلیک کنیم.

Joomlacontrolpanel01

سپس در قسمت مدیریت مطالب می‌توانیم اقدام به ایجاد ، حذف ، ویرایش ، انتشار ، عدم انتشار ، ویژه کردن ( نمایش در صفحه اصلی سایت ) و آرشیو نمودن مطالب نمائیم که تک تک این موارد را در ادامه همین مقاله بررسی خواهیم کرد.

نکته: برای انجام تمام مواردی که مطرح شد (ایجاد ، حذف ، ویرایش ، انتشار ، عدم انتشار یا آرشیو نمودن مطالب ) یک دکمه به صورت مجزا در بالای سیستم مدیریت محتوای جوملا قرار دارد.

Content-managers-buttons

جدید : برای ایجاد مطلب جدید می‌توانیم از دکمه جدید استفاده کنیم بعد از کلیک کردن برروی دکمه جدید با صفحه‌ای مانند شکل زیر مواجه می‌شویم.

Setting-contentmanager

عنوان : نام مطلبی که قصد ایجاد آنرا داریم باید در این قسمت وارد کنیم که بهتر است این نام مرتبط با محتوای مطلب انتخاب شود این نام می‌تواند هم فارسی و هم انگلیسی باشد.

مستعار : در این قسمت می‌توانید یک نام مرتبط با مطلب به صورت انگلیسی وارد کنید اگر مستعار وارد نشود این قسمت با تاریخ و ساعت لحظه‌ای که برروی دکمه ذخیره کلیک می‌کنیم پر می‌شود.

نکته : استفاده از کاراکتر فاصله و کاراکترهای علامت‌های خاص ( * & ^ $ # ! @ {} + ) در این قسمت مجاز نمی‌باشد و اگر نا مستعار ۲بخشی بود باید از کاراکتر – بین بخش‌ها استفاده کرد مانند joomla-farsi

مجموعه : در جوملا تمام مطالب باید در یک مجموعه قرار گیرند اگر از قبل هیچ محموعه‌ای ایجاد نکرده باشیم این مطلب را می‌توانیم در مجموعه دسته بندی نشده‌ها قرار دهیم.

حالت : می‌تواند یکی از ۴ گزینه زیرباشد

منتشر شده : آماده استفاده

منتشر نشده : غیر قابل استفاده

آرشیو شده : حالت بایگانی شده (برای مطالبی که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند)

زباله : حذف این مطلب

دسترسی : از این قسمت می‌توانید گروه‌های کاربری که به این مطلب دسترسی خواهد داشت را مشخص کنید.

مجوزها : از این می‌توانید مشخص کنید که گروه‌های کاربری با چه کیفیتی این مطلب را مشاهده کنند می‌توانید اجازه ویرایش ، حذف ، … را به این مطلب از این قسمت مشخص کنید.

ویژه : اگر برروی بله تنظیم شود مطلب جاری در صفحه اول نمایش داده خواهد شد( نمایش در صفحه اول ).

زبان : اگر برروی همه باشد تمام زبان‌ها می‌توانند از این مطلب استفاده کنند در غیر صورت آن زبان خاص.

متن مطلب : قسمت اصلی و محتوای مورد نظر را باید در این قسمت وارد کنید این قسمت مجهز به یکی از قویترین Text-editor ‌های وب می‌باشد (Tiny MCE Editor ) که با استفاده از آن قادر خواهیم بود هرنوع محتوایی که توانایی قرار گرفتن در وب را داشته باشد شامل متن و تصویر و فایل‌های چندرسانه‌ای و HTML و … می‌توان به عنوان یک مطلب در سایت جوملایی قرار داد.

تنظیمات مطلب

گزینه‌های انتشار / ایجاد توسط : با استفاده از این قسمت می‌توانیم مطلب مورد نظر را به یکی از کاربران سایت ارجاع دهیم.

گزینه‌های انتشار / ایجاد توسط نام مستعار : اگر این قسمت پر شود این نام به عنوان نام نویسنده در نظر گرفته می‌شود در غیر صورت کاربری که در قسمت ایجاد توسط مشخص شد.

گزینه‌های انتشار / تاریخ ایجاد : اگر این گزینه پر نشود تاریخ فعلی در این قسمت قرار می‌گیرد اما جوملا این امکان را دارد که تاریخ ایجادیک مطلب را که ایجاد کردیم تغییر دهیم.

گزینه‌های انتشار /آغاز انتشار : جوملا این امکان را دارد که مطلب را ایجاد کنیم و در آینده آنرا منتشر و از آن استفاده کنیم برای انجام این کار از ین قسمت استفاده می‌کنیم.

گزینه‌های انتشار /پایان انتشار: جوملا این امکان را دارد که مطلب را ایجاد و منتشر کنیم و در آینده آنرا غیر فعال کنیم برای انجام این کار از ین قسمت استفاده می‌کنیم این کار معادل فشردن دکمه منتشر نشده است. اگر این قسمت برروی صفر تنظیم شود.

گزینه‌های مطلب : اگر این قسمت را بدون تغییر رها کنیم مطالب در جوملا از تنظیمات پیش فرضشان که در مدیریت مطالب اعمال می‌شود استفاده می‌کنند و در غیر اینصورت از تنظیماتی که در این بخش اعمال شده استفاده می‌کنند. این تنظیمات شامل نمایش عنوان و ادامه مطلب و نمایش مجموعه و تاریخ و … خواهد بود.

تنظیمات صفحه ویرایش : در این بخش تنظیماتی برای کاربرانی که مجاز به ویرایش این مطلب هستند وجود دارد.

تصاویر و لینک‌ها : جوملا این امکان را می‌دهد که در مطلب مورد نظر چند لینک ( مانند منو ) ایجاد کنیم و برروی آنها تصویر و … قرار دهیم.

گزینه‌های متا : در این قسمت می‌توانیم اطلاعاتی جهت بهینه سازی مطلب در موتور‌های جستجو قرار دهیم. پس از انجام تمام تنظیمات باید دکمه ذخیره را انتخاب نماییم ( ۳ حالت برای ذخیره سازی وجود دارد. )

ذخیره : بهتر است پس از تنظیم هر چند فیلد از این دکمه استفاده کنیم ( برای استفاده از این دکمه باید فیلدهای که کنار آنها علامت * وجود دارد را پر کنیم ) این کار باعث ذخیره شده تنظیمات ما می‌شود.

ذخیره و بستن : هر گاه تمام تنظیمات مربوط به ایجاد مطلب را انجام دادید و قصد خروج از بخش ایجاد مطلب جدید را داشتید می‌توانید با استفاده از این دکمه مطلبی را که ساختید را ذخیره کنید و به مدیریت جوملا برگردید.

ذخیره و جدید : این گزینه در مواقعی کاربرد دارد که قصد ایجاد چندین مطلب را داریم و استفاده از این گزینه معادل دکمه ذخیره و بستن + ایجاد مطلب جدید است.

انصراف : هرگاه در هر مرحله از ایجاد مطلب منصرف شدیم می‌توانیم با استفاده از این دکمه ایجاد مطلب جدید را لغو کنیم.

Other-button-contentManager

برای استفاده از دکمه‌های ویرایش و انتشار و منتشرنشده و ویژه و آرشیو و زباله دان باید چک باکس کنار نام مطالب را بسته به نیازمان علامت بزنیم.

ویرایش : برای ویرایش تنظیمات مطالب ( تغییر نام ، تغییر محتوا ، تنظیمات متا و … ) می‌توانیم از این دکمه استفاده کنیم دقت کنید اگر چند مطلب را انتخاب کنید و سپس دکمه ویرایش را بزنید تنها آن مطلبی که در سطح بالاتری از بقیه گزینه‌ها دارد ( ترتیب نمایش ) برای ویرایش باز می‌شود.

انتشار : برای فعال کردن مطالب غیر فعال یا آرشیو شده باید از این دکمه استفاده شود به این صورت که مطلب مورد نظر را انتخاب کرده ( با تیک زدن چک باکس کنار عنوان مطلب ) و برروی این دکمه کلیک می‌کنیم.

منتشر نشده : برای غیر فعال کردن ممطالب از این دکمه استفاده می‌کنیم به این صورت که مطالب مورد نظر را انتخاب کرده (با تیک زدن چک باکس کنار عنوان مطلب) و برروی این دکمه کلیک می‌کنیم. با انجام این کار مطالب مورد نظر حذف نخواهد شد و فقط غیر فعال می‌شود و قابل استفاده در سایت نخواهد بود.

ویژه : هرگاه یک مطلب ویژه کنیم آن مطلب در صفحه اصلی نمایش داده می‌شود. نحوه ویژه نمودن یک مطلب به اینصورت است که در آن مطلب گزینه ویژه را برروی بلی تنظیم می‌کنیم. یا چند مطلب را انتخاب می‌کنیم و برروی دکمه ویژه کلیک می‌کنیم.

آرشیو : از این قسمت برای بایگانی کردن مطالب استفاده می‌شود.وقتی که مطلبی آرشیو می‌شود در سایت باید یک آیتم منو از نوع مطالب بایگانی شده ایجاد شود تابتوانیم از مطالب آرشیو شده استفاده کنیم.

زباله دان : وقتی که قصد دارید مطلبی را حذف نمایید می‌توانید با انتخاب آن مطلب و کلیک برروی دکمه زباله دان آن را به زباله دان مطالب جوملا منتقل کنید و تازمانیکه زباله دان را خالی نکنید این مطالب قابل بازیابی خواهند بود. تغییر تنظیمات پیش فرض برای تمام مطالب : با استفاده از دکمه انتخابها قادر خواهیم تنظیمات مربوط به مطالب و نحوه نمایش و سطح دسترسی و … برای کلیه مطالب تغییر دهیم.