سلامی گرم و ویژه خدمت همه ی دوسدارن وردپرس در خدممتون هستیم با آموزش مدیریت محتوای CMS وردپرس که قسمت اول از مدرسه ی وردپرس رو به خودش اختصاص داده , بله دوستان درس اولمون از وردپرس رو با معرفی وردپرس اغاز می کنیم. یه توضیح کوتاهی از روند اموزش وردپرس ( مدرسه وردپرس ) بگم که با خوتون فکر نکنید که این آموزش هم مثل سایر اموزش هایی که تو اینترنت و بعضی از سایت ها دیدید هستش , قصد ما اگه خدا بخواد آموزش به صورت حرفه ای هستش , بی شک کسی آموزش هایی که در بخش مدرسه ی وردپرس ارائه میشه رو دنبال کنه می تونه به صورت حرفه ای با وردپرس کار کنه … به فرض مثال وبمستری که با وردپرس سایت راه اندازی کرده و اطلاعات کافی برای کار با وردپرس نداره , و بابت برخی مشکلات کوچیک و … مجبور به پرداخت هزینه میشه با فرا گیری این آموزش می تونه به راحتی سایت وردپرسی خودش و مدیریت کنه و حتی تا ویرایش کلی قالب جلو بره … خوب بریم سراغ مقدمه ای از وردپرس و مدیریت محتوا cms …

وردپرس چیست ؟‌

وردپرس یک cms مدیریت محتوای کاملا رایگان و اوپن سورس open source  بر پایه ی مجوز GPL می باشد که می توان توسط آن به راحتی یک وبلاگ حرفه ای راه اندازی کرد.

سی ام اس CMS : مخفف Content Management System که یه برنامه بر روی سرورها می باشد و به مدیران سایت ها کمک می کند تا به راحتی بتوانند وب سایت خود را مدیریت کنند. در واقع سبب پویایی سایت می شود پویایی یعنی متغیر و در حال تغییر …  وردپرس را نمی توان یک cms خواند ولی آنقدر قدرتمند هست که می تواند به راحتی کار یک مدیریت محتوا cms را انجام دهد.

وردپرس : وردپرس به دلیل قدرتی که داره میشه وردپرس رو مدیریت محتوا نامید یا به اصطلاح آن را نرم افزار  شناخت , که به صورت اوپن سورس open source می باشد اوپن سورس ( یعنی متن باز ) که هر کس می توان ان را تغییر دهد . وردپرس در سال ۲۰۰۳  توسط مت مولوگ ارائه شد مت مولوگ توسعه دهنده ی اصلی وردپرس می باشد نام وردپرس توسط دوست مت مولوگ Christine Selleck انتخاب شد و از آن زمان نام این مدیریت محتوا را وردپرس نامیدند. وردپرس با زبان معروف و قدرتمند php  نوشته شده و از پایگاه داده  ( دیتابیس datebase ) قدرتمند و حرفه ای Mysql برای ذخیره داده ها استفاده می کند. از دلایل اصلی ایجاد وردپرس سادگی کار با آن است و برای راحتی کاربران ایجاد شده است.

این رو هم بگم که وردپرس با سرعت خیلی زیاد در حال رشد هستش و روز به روز طرفداران وردپرس بیشتر و بیشتر می شود.

دلیل قدرت وردپرس چیست ؟

انعطاف پذیری وردپرس نسبت به دیگر سیستم ها

وردپرس یک مدیریت محتوای کاملا انعطاف پذیر می باشد که هر کسی با دانش اندک می تواند به راحتی یک وبگاه برای خود ایجاد و آن را مدیریت کند. و همچنین می توان به راحتی هر نوع سایتی را با وردپرس راه اندازی کرد از یک وب گاه ساده گرفته تا پیشرفته مثلا راه اندازی سایت تجاری , خبری , فروشگاهی و حتی یک سایت تک صفحه ای برای معرفی یک محصول اما به صرفه بودن حرف اول رو میزنه که با مشاوه با طراحان وب می توانید به راحتی یک وب گاه پرتالی قدرتمند راه اندازی کنید با هزینه ی ؟؟؟

قالب های فراوان وردپرس

یکی دیگه از دلایل قدرت وردپرس اینه که قالب و پوسته های فراوانی تو اینترنت واسش یافت میشه حالا به صورت رایگان و یا فروشی و این امر سبب می شود تا شما به سلیقه ی خود یک قالب شیک و حرفه ای را از میان قالب های انبوه وردپرس انتخاب و نصب کنید.

دارای پلاگین و افزونه های بی نهایت

از دیگر نقات قوت وردپرس می توان به افزونه و پلاگین های فراوانی که برای مدیریت محتوای وردپرس طراحی شدن می باشد . افزونه های به مدیران سایت ها کمک می کنند تا به راحتی هر امکانی را که دوست دارند بدون نیاز به هیچ دانش برنامه نویسی روی سایت خود راه اندازی کنند . روز به روز بر انبوه این افزونه ها افزوده میشه و قدرت وردپرس رو روز به روز زیاد تر و زیادتر می کند.

توضیحاتی درباره وردپرس برگرفته از نوشته ها بالا و توضیحات شیوا و رساتر

به بیان ساده وردپرس چیست ؟

وردپرس و یا به انگلیسی WordPress یک سیستم مدیریت محتوا رایگان است . سیستم مدیریت محتوا یا به انگلیسی CMS یک نرم افزار است که بروی هاست نصب میشود و امکان ایجاد یک سایت را فراهم میسازد . هاست نیز در واقع همانند یکی از درایو های رایانه ماست ، تمامی اطلاعات یک سایت درون یک هاست که همانند درایو کامپیوتر ماست قرار میگیرند .

وردپرس با استفاده از زبان PHP که نوعی زبان برنامه نویسی تحت وب است طراحی شده است و از قدرت MySQL برای ذخیره داده های خود استفاده میکند

تاریخچه وردپرس

وردپرس اصلاح شده پروژه B2 است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت . پس از ایجاد شدن وردپرس این سیستم مدیریت محتوا به سرعت رشد کرد و به محبوبیت زیادی دست یافت

اصلا چرا وردپرس ؟ ( با وجود دیگر سیستم ها مثل جوملا , دروپال و … )

چرا بیشتر افراد وردپرس را به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود انتخاب میکنند و به سراغ دیگر سیستم ها نمیروند ؟ جواب ما این است :

زیرا وردپرس بسیار ساده است و به راحتی میتوان با آن کار کرد ، قالب ها و افزونه های رایگان بسیار زیادی دارد و به راحتی میتوان برای وردپرس قالب و افزونه طراحی کرد . همچنین وردپرس بسیار کم حجم است ، سرعت بسیار بالایی دارد و از امنیت فوق العاده ای برخوردار است .

یکی دیگر از ویژگی های وردپرس این است که شما با نصب وردپرس میتوانید یک سایت ، انجمن گفتگو ، جامعه مجازی و یا یک فروشگاه راه اندازی کنید ، همچنین پشتیبانی وردپرس از بیشتر زبان ها از جمله زبان فارسی این سیستم را از دیگر سیستم ها متمایز کرده است . این تمایز به صورت دید عمومی می باشد اما بنده با تجربه شخصی راحتی کار رو می تونم نام ببرم البته در کنار بهینه بودن و قابلیت های عالی

برای راه اندازی یک سایت با وردپرس چه کار کنیم ؟

ساخت سایت با وردپرس رو که از جدیدترین مطالب سایت هست مطالعه کنید.

اگر شما با توضیحات بالا مشتاق شده اید تا یک سایت حرفه ای  با وردپرس ایجاد و راه اندازی نمایید دست به کار شید و مراحله زیر را طی کنید.

یک سرویس دهنده مناسب ( هاست ) تهیه کنید
یک دامنه مناسب برای خود ثبت کنید ( دامنه یا دامین نام سایت می باشد مثلا regiran.com )
وردپرس فارسی را اینجا دانلود نمایید ( دانلود وردپرس )
وردپرس را بروی هاست خود نصب کرده و راه اندازی کنید ( سرویس هاست ممکن است متفاوت باشد مثلا دایرکت ادمین یا سی پنل آمورش های زیر بر هر سرویس )