محبوبیت ۹۸ درصدی ایرپاد اپل از دید کاربران
ایرپاد بی‌سیم اپل، سال گذشته هم‌زمان با معرفی محصولات جدید این شرکت معرفی شد. بنا به گفته مسئولان اپل، گزینه‌های متداول بازار هدفون‌ دیگر از دور خارج شده‌اند و وقت آن رسیده است تا کاربران از قابلیت‌های بی‌سیم برای گوش دادن به موسیقی بهره‌مند شوند. قابلیت‌های بی‌سیمی که نمونه‌ پیشرفته‌ای از آن در ساختار ایرفون‌ جذاب اپل پیش روی کاربران قرار گرفته‌ است. پس از رونمایی اپل از ایرپاد جدید، بسیاری از منتقدان به عملکرد خوب یا بهتر است بگوییم محبوبیت این محصول ۱۵۹ دلاری در بازار شک داشتند؛ اما بازخوردهای کاربران، نتیجه‌ای متفاوت نشان داد. بر اساس نتایج نظرسنجی‌های اخیر، ۹۸ درصد از خریداران ایرپاد اپل، از خرید خود ابراز رضایت کرده‌اند. حتی برخی از کاربران اعلام کرده‌اند بیشتر از آنچه تصور می‌کردند عاشق این ایرفون‌ دوست‌داشتنی شده‌اند.

به ثبت رسیدن این نتایج نشان می‌دهد نظرات منتقدان و کسانی که هنوز تجربه استفاده از محصول ندارند، اهمیت چندانی ندارد. به بیان دیگر، هر آنچه پیش از امتحان کردن محصول، از طرف منتقدان اعلام می‌شود بر پایه حدس و گمان است و باید در دسته انتقادهای نه‌چندان مهم قرار گیرد. با شروع استفاده کاربران از هر محصولی، نظر آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. در نظر داشته باشید که هرچه مدت‌زمان استفاده از محصولی بیشتر باشد، نظرها و انتقادهای کاربر ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

استفاده آسان، مزیت ویژه‌ای است که در قالب به‌کارگیری ایرپاد اپل نصیب کاربران شده است و همین امر، جذابیت ویژه‌ای به همراه خواهد داشت. در نظر داشته باشید که هدفون‌های بلوتوثی، سال‌های سال است که در قالب تنوع بالا به بازار عرضه شده‌اند. علاوه بر این، امکان خرید هدفونی با کیفیت صدای بالا اما از نوع سیم‌دار با قیمتی به‌مراتب کمتر از آنچه برای خرید ایرپاد اپل می‌پردازید نیز وجود دارد. با این وجود، اولین یا ارزان‌ بودن یک محصول، در دسته تعاریف مربوط به المان‌های ظاهری آن قرار می‌گیرد. حال آنکه راحتی استفاده از محصول یعنی آنچه در توسعه ایرپاد، محور تمرکز اپل بوده است، در دسته تعاریف مربوط به نحوه عملکرد قرار می‌گیرد.

از نگاهی دیگر، اکثر شرکت‌ها تمرکز خود را بر تولید محصولاتی می‌گذارند که جذابیت لازم را برای ترغیب افراد به خرید دارند؛ اما اپل محصول خلق کرده است که کاربران را به استفاده و در نهایت، لذت بردن از آن ترغیب می‌کند.

AirPods

apple airpods teardown

پیش از AirPod، اپل واچ دیگر محصول کوپرتینویی‌ها بود که هم‌زمان با معرفی، انتقادهای کارشناسان را به همراه داشت. این در حالی است که در ادامه شاهد به ثبت بازخوردهای خوب از طرف کاربران این ساعت هوشمند بودیم.

اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، از همان بدو رونمایی، شواهدی وجود داشت که تردیدهایی در خصوص موفقیت هر دو محصول ایجاد می‌کرد. به عنوان مثال، ایرپاد اپل اگرچه گوش دادن به موسیقی را تا حد زیادی آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند؛ اما در صورتی می‌توانید از این وسیله جانبی استفاده کنید که دستگاهی از برند اپل و با امکان تعامل با تراشه‌های W1 در اختیار شما باشد. اپل واچ اپل هم هنوز تا حد زیادی به برقراری ارتباط با آیفون این شرکت وابسته است تا بتواند قابلیت‌های خود را به‌طور تمام و کمال نمایش دهد. با این توصیف، باید در نظر داشت که آمار و ارقام واقعی هیچ‌گاه دروغ نمی‌گویند و باید اعتراف کرد کاربران، تقریبا از آنچه در قالب اکوسیستم محصولات اپل دریافت می‌کنند رضایت دارند.

آمادگی و ایستادگی اپل در مقابل موج انتقاداتی که در پی تصمیمات جدید مسئولان این شرکت برای رونمایی از محصولات جدید ایجاد می‌شود، ستودنی است. بدون اغراق می‌توان این آمادگی را مؤلفه‌ای ضروری در شکل‌گیری موفقیت این شرکت در سال‌های اخیر به‌حساب آورد. با وجود این، تمرکز ما بر ویژگی شاخص رفتاری اپل در دنبال کردن سیگنال‌های مؤثر یعنی بازخوردها و نظرات سازنده کاربران و توجه نکردن به انتقادهایی است که از سوی منتقدان و البته پیش از ورود محصول به بازار مطرح می‌شود. گاهی اوقات صدای انتقاد از کاربران محصولات شنیده می‌شود؛ در این صورت اپل و دیگر برندها باید با جان و دل به این صدا گوش فرا دهند. نمونه‌ای از این گوش دادن به ندای کاربران را در واکنش اپل به مشکل عملکرد باتری لپ‌تاپ‌های جدید این شرکت شاهد بودیم.

محبوبیت ایرپاد اپل در واقع نشان‌دهنده شناخت بالایی است که اپل از مشتریان خود دارد. بد نیست بدانید استیو جابز، مؤسس اپل، به این ویژگی رفتاری شهرت داشت که به‌جای تمرکز بر نیازهای کاربران خاص، طراحی محصولات اپل را به نحوی انجام می‌داد که گویا خود او و دیگر اعضای تیم طراحی و توسعه قصد دارند از محصول نهایی استفاده کنند. مطمئن نیستیم که این طرز فکر هنوز هم در کوپرتینو برقرار باشد؛ اما آنچه مشخص است متخصصان این شرکت شناخت خوبی نسبت به روند طراحی و توسعه محصولاتی دارند که در زمان ورود به بازار، تمایل کاربران را به استفاده از آن‌ها به دنبال خواهند داشت.