ماجرای عجیب قطع اینترنت ۵۸ سازمان و شرکت توسط شرکت ارتباطات شهر

آخرین ساعات کاری سال ۹۵ در اتفاقی نادر و بدون هماهنگی قبلی، روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵ دکل مربوط به آنتن‌های ارتباط رادیویی اینترنت شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی مربوط به شرکت افرانت تخریب شد و تاکنون وصل نشده است.

 

این قطع ارتباط باعث قطع شدن اینترنت و اشکال در ارتباطات سازمان‌ها، مراکز و شرکت‌های مهمی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت احوال، سازمان‌های عام‌المنفعه مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، هلال احمر استان تهران، سرنگ هلال احمر (سها)، سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، رویان دارو، بنیاد بیماری‌های خاص، بنیاد ۱۵ خرداد و مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مراکز علمی مانند دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد مدرسان شریف و قلم‌چی، رسانه‌های گروهی مانند روزنامه‌های فرهیختگان، حمایت و همشهری محله، مراکز اقتصادی مانند کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت، صندوق بازنشستگی شرکت نفت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، هتل پارسیان، بیمه آسیا و همچنین شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی مانند ایمیدرو، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، بهمن دیزل، پارس خزر، یک و یک، صنعتی الکتریک خراسان و لامپ پارس شهاب شد.

 

برای مطلع شدن از این موضوع سعی کردیم که با دو طرف ماجرا یعنی شرکت افرانت و همچنین شرکت ارتباطات شهر از زیرمجموعه‌های شهرداری ارتباط برقرار کنیم. در این میان قاسم زاده مدیرعامل افرانت به سؤالات ما پاسخگو بود. اما از آنجا که اردوآبادی مدیرعامل ارتباطات شهر در استرالیا به سر می‌برد، با خانی معاون این شرکت ارتباط حاصل کردیم که از این داستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و پاسخگویی به این موضوع را موکول به روابط عمومی این شرکت کرد.

 

فریدون قاسم‌زاده مدیرعامل شرکت افرانت در پاسخ به خبرنگار زومیت گفت: «ما حدود ۱۰ سالی است که این دکل را داریم و هیچ مشکلی نداشته‌ایم. روز چهارشنبه باخبر شدیم که شرکت ارتباطات شهر بدون هماهنگی با ۵۸ سازمان و شرکتی که در این دکل آنتن رادیویی داشته‌اند، اقدام ورود به محل و تخریب دکل را داشته است. ما تماس با شورای شهر تماس گرفته‌ و آن‌ها با شهردار منطقه تماس داشتند، شهردار منطقه به شهردار ناحیه دستور داد و شهردار ناحیه نیز دستور توقف عملیات را داد؛ اما گفته بودند که ما به فرمان شما گوش نخواهیم داد در حالی که عملیات تخریب هر منطقه مربوط به شهرداری هر ناحیه است. پیمانکار اعلام کرده بودند که ما از شرکت ارتباطات شهر دستور داریم. در حالی که مدیرعامل این شرکت آقای اردوآبادی در خارج از کشور قرار داشته و معاونشان نیز تا پایان عملیات در دسترس نبوده است

 

مدیرعامل افرانت تأکید کرد که اتفاق ناگوار و بدی رخ داده است. هم‌اکنون سازمان‌هایی چون هلال احمر اینترنت و لینک‌هایش قطع است و در بخش پشتیبانی خود دچار مشکلات شده‌اند.

 

قاسم زاده در پاسخ به اینکه اطلاع قبلی برای تخریب دکل داده بودند گفت: «مالک زمین دکل سازمان ایمیدرو است. شرکت ارتباطات شهر به این سازمان اطلاع داده بود که این دکل را خالی کنید، آن‌ها به ما اطلاع دادند و ما نیز از آن‌ها دو موضوع را خواستار شدیم. اول اینکه مجوزی را که بارها از شما درخواست کرده‌ بودیم برای ما صادر کنید. دوم اینکه اگر مجوز صادر نشد به ما برای انتقال این دکل زمان لازم را بدهید. آقای اردوآبادی مدیرعامل شرکت ارتباطات گفته بود به غیر از افرانت هر که درخواست مجوز بخواهد می‌دهیم و حتی با شرکتی جدید نیز به توافق رسیده بودند

 

او ادامه داد که این جریان تخریب بسیار تعجب‌آور است و به دلیل قطع ارتباطات سازمان‌های حاکمیتی و ملی و همچنین شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی آن‌هم در آستانه‌ی سال نو و انتخابات، این موضوع تبدیل به مسئله‌ای امنیتی شده و به غیر از پیگیری این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین فرمانداری و شورای شهر، این پرونده توسط سازمان‌های نظارتی و امنیتی نیز در حال پیگیری است.

 

قاسم زاده در مورد وظایف شرکت ارتباطات شهر گفت: «در همه‌ی دنیا شرکتی برای ارتباطات رادیویی و نصب دکل توسط کنسرسیوم شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها شکل می‌گیرد و کارش فراهم کردن فضای مناسب برای نصب تجهیزات رادیویی و رعایت زیبایی شهر است. در حالی که در ایران شهرداری به‌تنهایی این شرکت را بنا کرده و این شرکت تاکنون حتی یک دکل را برای اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی فراهم نکرده است. این شرکت در تهران تنها به بحث تخریب دکل‌های برخی شرکت‌ها به‌صورت گزینشی و صدور مجوز برای شرکت‌های دلخواه خود پرداخته است. در صورتی که در ابتدای شکل‌گیری این شرکت هدف آن تسهیل ارتباطات مردم بوده و برای وصل کردن آمده بودند نه برای فصل کردن

 

مدیرعامل افرانت توضیح داد که نهادهای ناظر و رگولاتور مانند بانک مرکزی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دل زیرمجموعه‌های کنونی خود بیرون آمده‌اند و در دنیا نیز به همین شکل است. بانک مرکزی از درون بانک ملی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از درون مخابرات بیرون آمده‌اند به خاطر اینکه تا فناوری یا موضوع فعالیتی نباشد، ناظر و رگولاتور معنایی ندارد. به همین دلیل نهادهای ناظر نیز در طول سال‌ها تجربه کسب می‌کنند، آموزش می‌بینند و بالغ می‌شوند. شرکت ارتباطات شهر نیز باید در این مسیر حرکت کند و گام در تسهیل برقراری ارتباطات در درون شهر بزرگی چون تهران شود.

 

قاسم زاده تصریح کرد: «سؤال ما این است که چرا از میان حدود ۹۰۰ دکل غیرقانونی شرکت ارتباطات شهر این دکل حساس و مرتبط به سازمان‌ها را تخریب کرده است؟ چرا این شرکت دکل‌های قانونی برای استفاده شرکت‌های اینترنتی فراهم نکرده است؟ چرا زمان لازم برای انتقال دکل داده نشده و بر خلاف قانون خود شرکت ارتباطات شهر پیمانکار تخریب گرفته است؟»

 

مدیرعامل افرانت با اشاره به سابقه‌ی قطع کردن حدود ۱۰۰ آنتن بی‌تی‌اس همراه اول توسط شرکت ارتباطات شهر اعلام کرد: «شاید مردم بپرسند چرا در آن زمان چیزی نشد و هم‌اکنون با قطع و تخریب یک دکل ارتباطات به هم ریخته است؟ جواب این سؤال این است که با از مدار خارج شدن بی‌ تی اس‌های همراه اول، بار شبکه این شرکت زیاد شده و افت کیفیت به وجود می‌آید. اما دکل‌های شرکت‌های اینترنتی تکی است و برای مشتریانی که به آن‌ها متصل هستند حساس است. با قطع دکل هر شرکت اینترنتی، ارتباطات بخشی از مشترکان این شرکت‌ها به‌طور کامل قطع می‌شود