فیلیپه ماسا: مرسدس همچنان سریع‌ترین است، اما فراری هم می‌تواند قهرمان شود

فیلیپه ماسا پس از اعلام بازنشستگی در فصل ۲۰۱۶ از مسابقات فرمول یک، مجدداً و با درخواست تیم ویلیامز به این تورنمنت بازگشت. او در گفت‌وگو با وب‌سایت motorsport از وضعیت خود و سایر تیم‌ها در فصل جدید می‌گوید. این مصاحبه را از زبان فیلیپه ماسا می‌خوانید.

 

من مجدداً در پیست مسابقات حاضر شدم. درست اندکی پس از خداحافظی از دنیای موتور اسپرت در پایان فصل ۲۰۱۶، تیم ویلیامز از من سؤال کرد آیا تمایل به بازگشت به مسابقات داری؟ من هم جواب دادم، البته که دوست دارم!

 

من زمستان پر چالشی از نظر آماده‌سازی بدنی داشتم و نتیجه آزمایش‌های انجام‌شده در بارسلونا من را امیدوار کرد؛ خودروی جدید ما حس خوبی را القا می‌کند؛ هرچند سه روز اول آزمایش، برای شناخت ۱۰۰ درصدی آن کافی نبود. من همچنان امیدوار به آینده هستم.

 

احساس خوب من نسبت به آزمایش‌ها، چندان هم اشتباه نبود؛ زیرا اولین دور مسابقات در آلبرت پارک، آنچه من انتظار داشتم، ثابت کرد. خودروی ویلیامز به‌خوبی بهبود یافته است و ما یک شروع قدرتمند داشتیم؛ اما آماده‌سازی‌ من قبل از مرحله‌ی مقدماتی زیاد خوب نبود.

 

فیلیپه ماسا

 

من دور تمرینی دوم را به خاطر وجود یک مشکل کوچک الکتریکی از دست دادم و ما مجبور شدیم در برنامه‌ی تیم تجدیدنظر کنیم؛ به‌خصوص که من تابه‌حال و تا روز جمعه از تایرهای فوق‌العاده نرم (اولتراسافت) استفاده نکرده بودم.

 

صبح شنبه و در آخرین دور تمرینی، من مجبور بودم مسیر طولانی روز قبل را پیش از رفتن به دور شبیه‌ساز مقدماتی در دقایق پایانی تمام کنم؛ مگر اینکه این کار را به خاطر زدن یک پرچم قرمز انجام نمی‌دادم.

 

فیلیپه ماسا

بهترین نتایج ممکن

 

درست است که من با کمی بی‌دقتی به نکات مهم وارد مرحله مقدماتی شدم؛ اما همچنان خوب ادامه دادم. من به خاطر تلاش تیم و نتیجه‌ی به‌دست‌آمده خوشحال بودم، اما باید بگویم به خاطر مدت‌زمان ثبت‌شده از رومن گروژان و قرارگیری در جایگاه نخست تعیین خط شگفت‌زده شدم.

 

ما در طول مسابقه سرعت خود را نشان دادیم و موفق شدیم یک جایگاه ششمی کسب کنیم. ما بعد از فراری، مرسدس و ردبول، سریع‌ترین تیم شناخته شدیم و تصور می‌کنم ما موفق به کسب بهترین نتیجه‌ی ممکن با خودروی خود شدیم. این یک شروع خوب بود و من در آخر هفته بسیار خوشحال شدم.

 

هرچند اختلاف میان تیم‌های بزرگ بسیار زیاد است و کاملاً مشخص است که تغییر قوانین به تیم‌هایی کمک می‌کند که منابع مالی بیشتری دارند. ردبول هنوز پتانسیل کامل خود را نشان نداده و نیم ثانیه از مرسدس و فراری عقب‌تر است؛ اما اختلاف ما با آن‌ها تقریباً دو برابر است.

 

فیلیپه ماسا

فراری می‌تواند قهرمان شود

 

من از عملکرد فراری کاملاً متعجب شدم. بسیاری از کارشناسان بعد از مشاهده‌ی مشکلات این تیم در فصل ۲۰۱۶، قانع شده بودند که این مشکلات در فصل آتی نیز بر عملکرد فراری تأثیر خواهد گذاشت.

 

وقتی از بیرون به این ماجرا نگاه می‌کنید، فراری به بهبود خودروی فصل ۲۰۱۶ خود تا پایان فصل ادامه داد و گفته می‌شد که این تعهد سرانجام در فصل ۲۰۱۷ گریبان‌گیر فراری خواهد شد؛ اما در عوض، فراری کار خود را به‌خوبی انجام داد.

 

خودروی آن‌ها به‌سرعت به یک رقیب اصلی تبدیل شد و من باور دارم که فراری می‌تواند قهرمان این مسابقات باشد. هرچند مرسدس ۰.۱ یا ۰.۲ ثانیه سریع‌تر است؛ اما سباستین فتل ثابت کرده که به‌درستی در این جایگاه قرار گرفته و قادر است از کوچک‌ترین خطای رقبا به نفع خود استفاده کند؛ حتی اگر این خطا بسیار ناچیز باشد.

 

فیلیپه ماسا

 

قرار گرفتن نام‌های متفاوت روی سکوی قهرمانی نیز به سود این ورزش است. طرفداران بیشتر به رقابت‌ها علاقه‌مند می‌شوند؛ زیرا وقتی تنها یک تیم مرتباً قهرمان شود، جذابیت مسابقات کاهش می‌یابد.

 

اما من نیز امیدوارم بتوانم از هر موقعیتی که نصیبم شد به‌خوبی استفاده کنم؛ من احساس می‌کنم این سال شانس‌های اندکی داشته باشم. حالا تمرکز من بر مسابقات گرند پری چین است. سال گذشته ما در پایان آن گرند پری، خود را از جایگاه یازدهم به ششم رساندیم که مسابقه‌ی خیلی خوبی بود.

 

ما منتظر هستیم که ببینیم امسال چه اتفاقی می‌افتد، اما من از یک‌چیز مطمئن هستم؛ ما مجدداً مورد استقبال عده‌ای از خاص‌ترین هواداران دنیا قرار خواهیم گرفت. من می‌دانم آن‌ها با هدایای ویژه‌ی خود منتظر ورود من به هتل محل اقامتم هستند.