فوت و فن وبلاگ نویسی حرفه ای چیست؟
اگر تا به حال مدیر وبلاگی بوده باشید حتما این سوال به ذهتان رسیده که به راستی فوت و فن وبلاگ نویس حرفه ای بودن در چیست، اصلا چیزی به نام وبلاگ نویسی حرفه ای وجود دارد یا بیشتر هیاهوی سایت ها و وبلاگ ها به این اصطلاح آب و تاب داده است، واقعیت مطلب این است که انجام هر کاری (کم و بیش) نیاز به داشتن دانش آن دارد، وب نویسی نیز نتنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه نمودی برجسته از آن است، وبلاگ های زیادی هر روز ایجاد و به روزرسانی می شوند اما به ندرت کاربردی و پرمخاطب می گردند یا اگر هم مخاطبی داشته باشند، ثابت نیستند و ممکن است یک بار برای همیشه باشند! در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.
اگر می خواهید از زحمتی که برای نوشتن مطالب و مدیریت وبلاگتان می کشید حداکثر نتیجه را داشته باشید داشتن چند فاکتور و رعایت چند نکته کافی است تا شما را به یک وبلاگ نویس حرفه ای تبدیل کند! البته گستردگی دنیای وب باعث می شود تا راه ترقی و فراگیری چیز های جدید همواره گشوده باشد.

محتوا

یک وبلاگ خوب در درجه اول باید محتوای خوبی داشته باشد، مهم نیست در چه زمینه ای می نویسید، مهم این است که در هر کاری نهایت دقت و حوصله را به خرج دهید تا مطالبی شایسته مخاطبان داشته باشید، برخی فکر می کنند نوشتن کار ساده ای است و صفحات وبلاگ ها و سایت ها خود به خود و به آسانی ایجاد می شوند اما وقتی خودشان قلم به دست می گیرند برای نوشتن یک مطلب ساده ساعتها وقت صرف می کنند! ایده ها و عناوین مطالب وبلاگتان را با نیازهای مخاطبانتان تطبیق دهید و سعی کنید همواره خودتان مطلب بنویسید و محتوایی جدید ایجاد کنید، نه اینکه از این و آن کپی برداری کنید یا اگر هم این کار را انجام می دهید حتما منبع و لینک آن را ذکر نمائید؛ با این کار به مخاطبانتان می گویید که شما به اصول اخلاقی و حقوق پدیدآورنده پایبند هستید و اعتماد آنها به وبلاگ شما بیشتر خواهد شد؛ یکی دیگر از روش های ایجاد محتوای خوب ترجمه از زبانهای دیگر به فارسی است، به عنوان مثال ترجمه از چندین سایت مرجع و ایجاد یک مقاله خوب.

صفحه بندی مطالب را در حد استاندارد قرار دهید.

تعداد مطالب صفحه نخست و سایر صفحات وبلاگتان را در حد استاندارد قرار دهید (به عنوان مثال ۱۰ مورد)، وبلاگ هایی که در صفحه نخستشان بعضا بیش از ۳۰ مطلب را به مخاطبان نشان می دهند، باعث بارگذاری دیرتر و حتی انصراف بازدیدکننده از منتظر ماندن جهت بارگذاری کامل می شوند.

html و css را یاد بگیرید.

– متاسفانه بیشتر دوستان وبلاگ نویسمان آگاهی چندانی از کدهای پایه html و css ندارند و حتی با بروز مشکلات کوچک در وبلاگشان دست به دامن دیگران می شوند یا به فرض قالب وبلاگشان را کامل عوض می کنند؛ html زبان پایه برنامه نویسی وب است و یادگیری آن چندان زمان نمی برد، بیشتر قالبهای امروزی نیز برای شکل دهی و فرمت بندی از css استفاده می کنند که یک زبان کمکی و استاندارد است.

استفاده از فونت و ظاهر استاندارد.

همیشه از یک فونت غالب و اندازه مناسب استفاده نمائید، فونت های رنگارنگ و با اندازه های مختلف اگر با توجه به موضوع وبلاگتان غیر ضروری استفاده شده باشند، حرفه ای بودن کارتان را زیر سوال خواهد برد، روزنامه ای را تصور کنید که برای درج مطالبش از چندین فونت رنگارنگ استفاده می کند، تصور شما از این روزنامه چه خواهد بود؟!

اسکریپت های جاوا را در حد نیاز استفاده کنید.

برخی فکر می کنند باید وبلاگشان را با کدهای جاوا اسکریپتی پر کنند تا کاربران را مات و مبهوت نمایند! تصور کنید وارد وبلاگی می شوید و به دنبال مطلبی هستید، قبل از ورود چندین پیام خوش آمد و نظر دهید و… ظاهر می شود، در نوار وضعیت مطالبی می آیند و می روند، دور نشانه گر هزاران پرنده و چرنده در حرکت هستند، پشت زمینه بارانی می بارد و… توصیه می کنیم در استفاده از این اسکریپت ها به حد نیاز اکتفا کنید.

از امکانات جانبی در حد نیاز استفاده کنید.

یکی دیگر از اشتباهاتی که متاسفانه وبلاگ نویسان مرتکب می شوند استفاده زیاد از برنامه های سوم شخص است، برنامه هایی مثل سیستم آمارگیر، کد ضرب المثل، پیج رنک، پخش موزیک و… اگر به تعداد کم استفاده شوند چندان مشکلی پیش نمی آید ولی استفاده بیش از حد موجب کند شدن سرعت بارگذاری صفحه و ناهمگونی در وبلاگ می شود، بیشتر این ابزارها نیز لینک های غیر استاندارد، تبلیغاتی و پنهانی در خود دارند که ممکن است رتبه شما را در موتورهای جستجو کاهش دهد.

تبلیغات بیش از حد در وبلاگ ممنوع!

وبلاگهایی که تبلیغات زیادی را در گوشه و کنار به مخاطبان نشان می دهند یا از آنها برای کلیک بر روی آگهی دعوت می نمایند، از دید بازدیدکنندگان به وبلاگ های زرد تعبیر می شوند که معمولا هدفی جزء تبلیغات ندارند؛ بهتر است از آگهی های سایتهای استاندارد، مرتبط و به حد نیاز استفاده کنید و حتما مکانی مشخص را به آن اختصاص دهید تا اگر کاربران خواستند خودشان بر روی آنها کلیک کنند، نه اینکه ناخواسته یا اجباری باشد.