فاکتورهای مرتبط با نسبت متن به اچ‌تی‌ام‌ال عبارتند از:

ساختن برای مردم : صفحات سایت با محتوای متنی بالا نسبت به کدهای اچ‌تی‌ام‌ال ، قابل خواندنی‌تر و قابل فهم‌تر برای مردم خواهند بود. سایتی با نسبت متن به اچ‌تی‌ام‌ال بالا این تصور می‌دهد که این سایت برای مردم ساخته شده است نه برای موتورهای جستجوگر ، به همین دلیل نسبت متن به اچ‌تی‌ام‌ال برای موتورهای جستجوگر مهم می باشد.
تجربه کاربری بهتر : نسبت خوب متن به کد اچ‌تی‌ام‌ال باعث ایجاد تجربه خوب در کاربران سایت می شود و تجربه کاربری بهتر نخستین فاکتور رتبه بندی در نتایج جستجو گوگل و سایر موتورهای جستجوگر هست.
سرعت بهتر بارگذاری صفحه سایت : کد کمتر نشان دهنده این است که هرگونه از اجزای غیرضروری اچ‌تی‌ام‌ال در صفحه وجود ندارد.این کار باعث کاهش حجم صفحه و راحتی رندر شدن صفحه می شود در نتیجه باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحه سایت می شود و بالا بودن سرعت بارگذاری سایت باعث تجربه بهتر کاربری خواهد شد و به همین دلیل تاثیر در رتبه بندی موتورهای جستجوگر دارد.
ایندکس بهتر صفحات سایت : یک صفحه تمیز از کدهای غیرضرورری و نسبت بالا متن به کد اچ‌تی‌ام‌ال هم خزش و هم ایندکس کردن را برای موتورهای جستجوگر راحت تر می کند.