علائمی که ضرورت تغییر مسیر شغلی را نشان می‌دهند
وقتی شرایط کاری باب میل افراد نباشند و به بیان دیگر، فرد آن‌طور که باید و شاید از شرایط خود راضی نباشد، باید هرچه سریع‌تر مسیر شغلی خود را تغییر دهد. عواقب تغییر ندادن مسیر در این مواقع، بسیار زیاد است. چرا افراد باید شرایط بد مانند رؤسای غیر منطقی یا وظایف نامربوط را برای سال‌ها تحمل کنند؟ اکثر افراد سال‌های زیادی از عمر خود را زجر می‌کشند؛ چرا که تصور می‌کنند قدرت تغییر مسیر ندارند.

اگر مدت زیادی است که هر روز از کار خود ناراضی هستید و دائما به دوستان و آشنایان خود در این مورد گله می‌کنید، زمان آن رسیده است که اقدامی اساسی انجام دهید. اگر در چنین موقعیتی قرار دارید، باید تغییر مسیر دهید و البته هرچه زودتر باید این اقدام را انجام دهید. تغییر مسیر می‌‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود. برخی از این شکل‌ها عبارتند از:

    کار کردن روی پروژه‌های دیگر
    تغییر تیم یا گروه کاری
    استعفا دادن
    تغییر کامل نوع شغل
    درخواست ارتقاء شغلی برای موقعیتی بهتر

دلایلی که باعث می‌شوند افراد نیاز به تغییر مسیر پیدا کنند نیز متفاوت هستند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

    رئیس بد و غیر منطقی
    همکارانی که بر ضد شما متحد شده‌اند
    کار کسل‌کننده و بیهوده
    کار کردن برای شرکتی که می‌دانید در مسیر اشتباه حرکت می‌کند
    حسرتِ داشتن درآمد بیشتر از مقدار کنونی

به عنوان مثال فردی که به‌تازگی بچه‌دار شده است و درآمد کنونی‌اش جواب هزینه‌های جدید را نمی‌دهد، دلیلی محکم برای تغییر مسیر شغلی دارد. البته این تغییر مسیر به‌راحتی محقق نمی‌شود. تام سالیوان، متخصص فروش نرم‌افزار در این باره می‌گوید:

    زمانی که دریافتم به خاطر درآمد بیشتر مجبور به تغییر مسیر شغلی هستم، با کمی تحقیق، فهمیدم که شغل فروش نرم‌افزار می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد. ابتدا آموزش‌های تکمیلی را گذراندم و به‌نوعی رزومه خود را به‌طور کلی تغییر دادم تا در مسیر فروش نرم‌افزار قرار بگیرم. پس از آن تغییر مسیر را عملی کردم و امروز با افتخار می‌گویم درآمدی دو برابر سال گذشته دارم.

اکثر افراد تصور می‌کنند که نمی‌توان به این راحتی تغییر مسیر داد. آن‌ها بر این باورند که این اقدام شجاعتی ویژه می‌خواهد. در صورتی که این‌طور نیست. اگر در موقعیتی نامناسب در کسب و کار خود قرار دارید، باید هرچه زودتر اقدام به تغییر مسیر کنید وگرنه هیچ وقت این کار را انجام نخواهید داد.