ساختن یک وب سایت بدون تصمیم گیری اولیه در رابطه با این که این وب سایت را برای چه کسانی می سازید و مخاطبانتان چه کسانی هستند، همانند تمرین تیراندازی با چشمان بسته می باشید.

اهمیت دادن به ظاهر سایت و داشتن سایتی با ظاهر تأثیر گذار به تنهایی باعث تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان شما نخواهد شد. در حالی که متون سایت هم نقش بسیار بزرگی را در این فرآیند ایفا می کند.

نمونه ای از موارد مهمی که در طراحی سایت اصولی باید در نظر گرفت در زیر ارائه شده است.

  • در طراحی سایت اصولی باید مهمترین محتوای سایت در بالایی ترین قسمت سایت قرار گیرد. یعنی هنگامی که فردی صفحه وب سایت شما را باز میکند، بدون پایین بردن صفحه (Scroll Down) و یا کلیک بر روی قسمت دیگری از سایت، مهم ترین پیام سایت را به صورت آشکار ببیند. این نکته بر روی تصمیم گیری بازدید کننده مبنی بر این که بماند یا صفحه را ترک کند تأثیر می گذارد.
  • نکته بعدی که باید در طراحی اصولی سایت در نظر داشته باشید آن است که سایت شما باید بسیار تمیز باشد و بازدیدکنندگان را به آسانی به سمت اطلاعات مورد نیازشان هدایت کند. اگر سایت به اندازه ای شلوغ باشد که محتوای اصلی آن در این شلوغی پنهان شود، بازدید کنندگان وقت خود را برای پیدا کردن این که شما چه خدماتی عرضه میکنید تلف نمیکنند و از سایت خارج می شوند. اما سایت تمیز، پیام شما را واضح تر و نمایان تر جلوه میدهد.

مهم نیست چه چیزی را پیشنهاد میکنید، مهم آن است که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی به مطالب و محتوای اصلی سایت دسترسی داشته باشند. بدون آن که مجبور باشند برای پیدا کردن اصل مطلب از میان انبوه تبلیغات بگذرند.

حال باید بدانید که طراحی سایت اصولی چگونه می تواند با بازار هدف شما ارتباط برقرار کند؟

اولین قدم در طراحی اصولی سایت به منظور برقراری ارتباط بهتر با بازار هدف: تعیین مخاطبین سایت می باشد.

  • این که چه کسانی به محصولات شما علاقه مند هستند و یا خواهند شد.
  • آیا آنها کسب و کار هستند یا منحصراً فرد (زنان یا مردان، والدین یا بچه ها، جوانان یا بزرگسالان)

سپس آنها را به دسته های جداگانه تقسیم بندی و علایق و خصوصیات آنها را طبقه بندی کنید و با استفاده از آن، علاوه بر محصولات اصلی سایت، مواردی که مشتریانتان ممکن است به آنها علاقه نشان دهند را پیشنهاد دهید.

به عنوان مثال اگر کسب و کار شما مربوط به فروش سمعک میباشد، از آنجاکه بازار هدف شما افراد مسن هستند و ممکن است که این افراد مشکلات بینایی هم داشته باشند، در نتیجه می توان محصولات مربوط چشم اعم از عینک و … را هم ارائه دهید.

مرحله بعدی فکر کردن راجع به عناصری است که بازار هدف شما علاقه مند به مشاهده آنها در وب سایت هستند. به عنوان مثال اگر شرکت شما در کار فروش جواهرات زنانه میباشد مطمئناً نباید سایتی پر از عکس های مردانه طراحی کنید، چون ارتباطی با بازار هدف شما ندارد.

شما باید سایتی طراحی کنید که تمام عکس ها و گرافیک ها با محتوای اصلی و بازار هدفتان ارتباط داشته باشد، به نحوی که محصولات شما را به بازار هدفتان مرتبط کند و آن ها را با هم متناسب سازد. تصاویر، گرافیک ها، و متون داخل سایت باید با توجه به رده سنی و علاقه های بازار هدفتان طراحی شود. به عنوان مثال اگر بازار هدف شما افراد مسن هستند، متن هایی که در سایت استفاده می کنید نباید باعث سردرد آنها شود. استفاده از متن های ریز یا متن هایی با رنگ سفید در یک پشت زمینه مشکی باعث خستگی چشم می شود.