شمابه عنوان یک طراح و ادمین سایت در وب گردی هایی که انجام میدهید احتمالا با اصطلاحاتی برخورد میکنید که شاید معنا و مفهوم آنها را به درستی ندانید البته منظورم وبمستران تازه کار بود!همین ندانستن و نداشتن اطلاعات کافی باعث میشه که از کنار اون موضوع به راحتی عبور کنید.اما غافل از اینکه چه موضوعه مهمی را نادیده گرفتید!در رجیران همواره تلاش کردیم که آموزش های جدید و کاربردی را برای شما آماده کنیم.در این مطلب هم قصد داریم تا شما را با یک مفهوم بسیار اساسی آشنا کنیم که میتوانید  در جذب مشتری و کاربر برای سایتتان بسیار مفید واقع شود.پس با ما همراه شوید.

ضریب بازگشت یا Bounce Rate چیست؟

مفهومی که میخواهیم در موردش صحبت کنیم ضریب بازگشت یا Bounce Rate است که میتواند اطلاعات بسیار مفیدی در مورد کاربرانتان به شما بدهد.
ضریب بازگشت یا  Bounce Rate یا درصد خروج بیانگر این مفهوم است:تعداد افرادی که به سایت شما وارد میشوند اما بدون اینکه از دیگر صفحات سایت شما بازدید کنند,از سایت خارج میشوند.البته این مفهوم مدت زمان حضور کاربر در سایت را مدنظر قرار نمیدهد و این فاکتور هیچ تاثیری در این باره ندارد.در واقع این مفهوم,به میزان جذابیت سایت شما برای کاربر توجه میکند یعنی اگر کاربری بدون اینکه از سایر صفحات سایت شما بازدید کند از سایت خارج شود به این معناست که حتما سایت شما برای کاربر جذاب نبوده و به خواستهء  خود نرسیده.

پس ضریب بازگشت یا  Bounce Rate یک فاکتور منفی است بدان معنا که هرچه این ضریب برای سایت شما بالاتر باشد,سایت شما برای کاربرانتان ضعیف تر بوده  است.قبلاهم بسیار در بارهء این موضوع صحبت کردیم که سرمایه های یک سایت را کاربرانش ایجاد میکنند و هرچه سایت شما کاربر بیشتری داشته باشد,سرمایهء بیشتری دارد.پس زمانی که سایت شما برای کاربر آنقدر جذاب نیست که حتی دلش بخواه یک صفحهء دیگر از سایت شما را ببیند,داشتن و نداشتن سایت چه فرقی با هم دارند!؟ :(

اما هستند وب سایت هایی که به دلیل محتوا و موضوعی که دارند همین که کاربر یکبار وارد سایت شود کفایت میکند و میتواند با همان یک بار

کاربر به خواسته خود میرسد.برای این دسته از وب سایتها ضریب بازگشت یا  Bounce Rate معیاری مناسب برای بررسی موفقیت سایت است.

شاید هنوز خیلی با این مفهوم آشنا نشده اید,برای همین به تحلیل و بررسی نتایج بدست آمده از Bounce Rate  میپردازیم.

همانطور که میدانید روش های بسیاری وجود دارند که از طریق آنها میتوانید آمار سایت خود را بررسی کنید.مثلا اگر با سایت وب گذر آشنا باشید و از ابزار آمار گیر این سایت استفاده کرده باشید میبیند که به شما نشان میدهد که مثلا از طریق گوگل چه تعداد ورودی به سایت دارید!

برای اینکه یک بازدید کننده به سایت شما وارد شود ورودی های مختلفی وجود دارد.مثل اینکه کاربر از طریق لینک گوگل وارد شود,یا از طریق دیگر.این موضوع در بررسی و تحلیل آمار ضریب بازگشت یا  Bounce Rate سایت شما بسیار مهم و تاثیر گذار است.به دلیل اهمیت این موضوع این لینک دهنده ها و ورودی ها به سایتها را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

۱-بازدید کننده های ثابت سایت شما

هستند کاربرانی که جزء بازدید کنندگان اصلی و همیشگی سایت شما هستند و همیشه به سایت شما سر میزنند اما موضوعی که در مورد این کاربران وجود دارد این است که همین بازدید همیشگی آنها از سایت شما باعث شود که سایت جذابیت خود را برای آنها از دست بدهد و زمانی که وارد سایت شما میشوند مطلب جدیدی پیدا نکنند و از سایت خارج شوند.

۲-لینک ثابت به سایت

زمانی که شما آدرس سایت خود را با عباراتی مثل “از این سایت دیدن کنید” یا از این دست عبارات در سایتهای دیگر ثبت و به اشتراک میگذارید,حس کنجکاوی  در کاربر خود ایجاد میکنیدو اورا تشویق میکنید که هم به سایت شما بیاید و هم از سایر صفحات سایتتان دیدن کندتا با شما آشنا شود.البته چون کاربران نمیدانند که با وارد شدن به سایت شما با چه چیزی مواجه میشوند نباید خیلی از آنها انتظار داشته باشید.

۳-لینک دهنده ها از موتورهای جستجوگر

زمانی که کاربر در موتورهای جستجوگر مثل گوگل کلمه ای را جستجو میکند و وارد سایت شما میشود,مطمعنا به دنبال موضوع و مطلب خاصی است.شما باید به این کاربرانتان اهمیت ویژه ای بدهید.چرا که در حال حاضر اکثر افرادزمانی که به دنبال چیزی باشند آن رادر اینترنت می یابند.امان از روزی که کاربر از طریق موتورهای جستجوگر وارد سایت شما شود و هیچ مطلبی در رابطه با موضوع مد نظرش پیدا نکند!و این یعنی اوضاع سایت شما اصلا خوب نیست.در این حالت ممکن است سایت شما چند مشکل اساسی داشته باشد.یک مشکل اینکه سایت شما در نظر گوگل روی یکسری کلمات بهینه شده باشد ولی اون کلمات کلیدی هیچ ربطی به سایت و موضوع شما ندارند.این یک مشکل بزرگ است اما راه حل ساده ای دارد و آن اینکه سایت خود را از این برچسب ها خلاص کنید!همین.

ضریب بازگشت یا   Bounce Rate چطور محاسبه میشود؟

خب حالا ببینیم که  ضریب بازگشت یا   Bounce Rateچطور محاسبه میشه!

 

Bounce rate = Visits that left after one page / Total number of
visits

فرمول بالا به این معناست:

درصد خروج و یا ضریب بازگشت=تعداد بازدید کننده هایی که یک صفحه را میبینند و خارج میشوند,تقسیم بر تعداد همهء بازدید کننده ها.

البته این عدد به صورت تقریبی و در مقیاس درصد بیان میشود .این عدد را از گوگل آنالیتیک و الکسا نیز میتوان بدست آورد.

هر چه مقدار کمتری از محاسبات بدست بیاید اوضاع سایت بهتر است یعنی کاربران بیشتر به سایت علاقه داشتند و بیشتر از ان بازدید کرده اند.

دوستان خوبم وهمراهان همیشگی رجیران قصد داشتم تا در این مطلب شما را با مفهوم ضریب بازگشت یا   Bounce Rate آشنا کنم چون به نظر من فاکتور خیلی مهمی در داشتن یک وب سایت موفقه.شاید بشه گفت که حداقل چیز این باشه که شما سایتی با کیفیت و جذاب داشته باشید تا کاربرتان همیشه با علاقه از سایت شما بازدید کنن!

برای جمع بندی میشه گفت:

هوای کسایی که از سرچ گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر به سایت شما میان روداشته باشید.کلمات کلیدی نامربوط به سایتتون تعریف نکیند,سعی نکنید سر گوگل و وب گردها کلاه بذارید چون به سرعت از طرف گوگل شناسایی میشید.شما همیشه ملاک رو بر کیفیت محتوای سایتون بذارید و فقط روی همین موضوع تمرکز کنید.مطمعن باشید صددر صد جواب خواهید گرفت.