سرمایه‌گذاران به کدامیک بیشتر اهمیت می‌دهند: گروه، ایده‌ یا اشتیاق؟

گاهی برای شروع یک کسب و کار نیاز است یک سرمایه‌گذار جذب کنید. ولی جذب یک نفر برای سرمایه‌گذاری روی ایده ناب شما کار آسانی نیست و باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید. در ادامه با زومیت همراه باشید تا چم و خم این کار را برای شما شرح دهیم.

 

می‌دانیم که راه اندازی کسب و کار موفق روش‌های مختلفی دارد و هرکدام مراحل متنوعی دارند. یکی از این مراحل جذب سرمایه‌گذار است که رهبر یک کسب و کار باید این گام را با دقت بردارد.

 

مقالات مرتبط:

 

    استارتاپ‌ها در جذب سرمایه چه نکته‌ای را باید در نظر داشته باشند

    ۸ کتاب ضروری برای خواندن قبل از راه‌ اندازی کسب و کار جدید

 

در رابطه‌ی همیشه پیچیده میان سرمایه‌گذاران تجاری و کارآفرینان، استاد مالی استنفورد ایلیا استریبولاو توانسته است نزدیک‌ترین راه‌حل ممکن را برای جلوگیری از گمراهی بیابد. او این جمله را به‌عنوان عبارت کلیدی یک کارآفرین معرفی می‌کند: «من مشتاق هستم، من توانا هستم، من باتجربه‌ام و البته من عضوی از یک گروه قدرتمند نیز محسوب می‌شوم

 

او می‌گوید: «کارآفرینان به‌ویژه در دنیای فناوری، توانایی‌هایی دارند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها سرمایه‌گذاران را جذب خود کنند. اما اگر کارآفرین در نزد سرمایه‌گذار مشتاق نشان داده نشود، شانس کمی برای موفقیت خواهد داشت و اگر نتواند نشان دهد که باتجربه و توانا است، فرصت‌ها از بین خواهد رفت

 

استارتاپ

 

استریبالو پیشنهاد استفاده از نتایج تحقیقی را می‌دهد که اخیراً با یکی از دانشجویان دکتری خود، ویلیام گورنال با همکاری پائول گومپرز از هاروارد و استیون کاپلان از دانشگاه شیکاگو به دست آورده است. این تحقیق با عنوان «چگونه سرمایه‌گذاران را وادار به تصمیم‌گیری کنیم؟» توسط انجمن ملی تحقیقات اقتصادی منتشر شد.

 

استریبولاو و همکارانش ۸۸۵ سرمایه‌گذار را در ۶۸۱ شرکت بررسی کردند و سعی در شناسایی عواملی داشتند که انتخاب‌های سرمایه‌گذاری‌شان را شکل می‌داد و بر اساس اهمیت، آن‌ها را درجه‌بندی کردند.

تمرکز بر گروه

 

تمرکز

 

به‌طور کلی در این تحقیق توانایی‌های سرمایه‌گذار و گروه مدیریتی مهم‌ترین عواملی بودند که به تصمیمات نهایی می‌انجامیدند. درجه اهمیت این موارد حتی گاهی بیشتر از خود محصول یا فناوری بود (در واقع می‌توان گفت ترجیح می‌دادند روی سوارکار سرمایه‌گذاری کنند تا اسب). در ادامه اولویت‌های کارآفرین مطرح شد که تجربه صنعتی او، اشتیاق، تجربه ویژه کارآفرینی و کار گروهی را در بر می‌گیرد.

 

استریبولاو اعلام می‌کند که به‌طور متوسط هر سرمایه‌گذار در سال ۲۰۰ شرکت را بررسی و تنها در ۴ شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند. انعقاد هر قرارداد معمولاً ۸۳ روز به طول می‌انجامد که به ۱۱۸ ساعت تلاش مستمر نیاز دارد.

 

استریبولاو استراتژی مشخصی را برای جلب توجه سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌دهد. سرمایه‌گذاران و گروه‌های مدیریتی که به دنبال سرمایه‌گذاری به‌ویژه در مراحل ابتدایی یا بخش فناوری اطلاعات هستند، می‌توانند با تأکید بر توانایی‌های فردی‌شان، اشتیاق، تجربه و روابط به‌عنوان یک گروه، فرصت‌های بهتری کسب کنند.

 

او اذعان دارد که سرمایه‌گذاران بر اساس تعهد زمانی کارآفرین و تلاش او برای خرج کردن هزینه برای ایده‌های جدیدش گام برمی‌دارند. اگر با سرمایه‌گذاری روبرو هستید و در عین حال ایده‌ای نیز در سر دارید، اما در اوقات فراغتان به سراغش رفته باشید؛ مشخص است که اشتیاق زیادی برای واقعیت بخشیدن به رؤیاهای خود ندارید. اگر کارآفرینی از راه برسد و بتواند ایده‌های سایرین را به پول تبدیل کند، سرمایه‌گذاران بی‌شک جذب خواهند شد. در واقع این عملکرد سیگنال بالایی از جدی بودن در کار دارد.

 رویکرد متفاوت سرمایه‌گذاران

 

شتاب دهنده seed accelerator

 

سرمایه‌گذاران توجه بسیاری زیادی به مهارت متقاضیان دارند. زیرا معمولاً آن‌ها در نوع خاصی از سرمایه‌گذاری تخصص دارند و در آن حوزه کاملاً کارشناسانه عمل می‌کنند و می‌دانند چگونه کارآفرین متقاضی را ارزیابی کنند. آن‌ها می‌دانند با مطرح کردن سؤالاتی که پاسخشان مشخص است، به نتیجه‌ای نخواهند رسید. بنابراین به دنبال دست یافتن به نحوه تفکر کارآفرین هستند. بهتر است مؤثرترین عوامل برای شروع یک ارائه تأثیرگذار را هم یاد بگیرید.

 

استریبولاو سال‌ها پیش با یکی از سرمایه‌گذاران شرکت تبادل فایل Dropbox و یکی از شرکا بحثی داشت. در این گفتگو مصاحبه‌کننده تصور می‌کرد تبادل فایل یک ایده بزرگ خواهد بود و باید زمان زیادی برای بحث درباره آن با سرمایه‌گذار صرف کرد که شامل جلسات متعدد با چندین گروه متخصص بود. اما سرمایه‌گذار تصمیم گرفت کمتر از یک ساعت برای Dropbox پس از ملاقات مؤسسان آن صرف کند. چرا؟

 

سرمایه‌گذار متوجه شده بود که گروه Dropbox مفهوم تبادل فایل و پتانسیل آن را بهتر از هر کس دیگری درک کرده‌اند و برنامه‌ای مشخص برای حل چالش‌های پیش رو دارند. بسیار مهم است که سرمایه‌گذار را از جدی بودن کارتان متقاعد سازید. بنابراین هر ایده‌ای که دارید، فقط سعی کنید در موردش جدی باشید. این چیزی است که می‌توانید آن را کنترل کنید. برای وارد شدن به فهرست سرمایه‌گذاران باید اشتیاق و توانایی‌تان را نشان دهید.

 

استریبولاو پیشنهاد داد که از تحقیقش به‌عنوان روشی برای درک بهتر انواع دیدگاه‌های مختلف سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری استفاده شود. برای مثال در این تحقیق مشخص شد سرمایه‌گذاران فناوری اطلاعات بیشتر به گروه مدیریتی کارآفرینان علاقه‌مند هستند، درحالی‌که سرمایه‌گذاران بخش بهداشت بیشتر به محصولات و قدرت بازار تمایل دارند.

 

آن‌ها همچنین دریافتند که سرمایه‌گذاران کالیفرنیا بیشتر به کارآفرینان کم‌تجربه علاقه‌مند هستند؛ زیرا در منطقه سیلیکون ولی اکوسیستمی وجود دارد که کارآفرین تازه‌کار را می‌توان با آموزش کافی، نظارت و پیشنهادات مناسب تبدیل به یک کارآفرین حرفه‌ای کرد.