بسیاری از افراد از طریق موبایلهای iphone-Blackberries-Androids خود به اینترنتی دسترسی پیدا می کنند. اکنون حتی گوشی های موبایل معمولی نیز دارای قابلیت های اتصال به اینترنت wi-fi را دارند. بنابراین وب سایت ها امروزه واقعاً در “دست” افراد قرار دارند… اما آیا وب سایت شما در این نوع دستگاه ها نیز به خوبی کار می کند؟

اصلاً مهم نیست که طراحی وب سایت شما چقدر عالی و بدون نقص باشد؛ زیرا اگر ساخت سایت شما به گونه ای باشد که وب سایت تان در این دستگاه های تلفن همراه باز نشود، ترافیک قابل توجهی از مشتریانتان را از دست خواهید داد. بنابراین برای انتخاب بهترین شیوه طراحی سایت مناسب برای دستگاه های موبایل باید مطالعه بیشتری داشته باشید.

  • HTML

    برخی از تلفن های همراه مانند آیفون برای انتقال اطلاعات صفحات وب سایت در سایز کوچکتر و بدون از دست دادن طرح صفحات و عملکردها بسیار مناسب می باشد. اما بسیاری دیگر از این دست گوشی ها اینگونه نبوده در واقع گوشی های غیر هوشمند اغلب نسخهء متنی HTML 3.2 را به صورت محدود پشتیبانی می نماید.

    بهتر است در ساخت سایت خود از طرح های بسیار پیچیده استفاده نکرده و از شکل های نسبتاً ساده و تگ های Layout استفاده کنید. جداول در همهء گوشی ها پشتیبانی نمی شود پس بهتر است از آنها نیز استفاده نفرمایید.

  • محتوا

    مطالب یک اصل مهم و کلیدی در ساخت سایت است به خصوص هنگامی که این صفحات در گوشی های موبایل باز می شود. این موضوع باید جذاب و جالب باشد اما باید حتماً مد نظر داشته باشید که مطالب به راحتی خوانده و حرکت در این صفحات به راحتی انجام شود.

    متن ها باید در پاراگراف های کوتاه و کوچک قرار داشته و فضای سفید خالی نیز به اندازه کافی وجود داشته باشد. اگر می توانید متن خود را در یک ستون طولانی قرار دهید، در این صورت حرکت و مشاهدهء مطالب در صفحه های نمایش کوچکتر بسیار ساده تر خواهد بود. همچنین استفاده از فونت های معمولی بسیار بهتر از برخی فونت های فانتزی است که بر روی تلفن همراه قابل دسترس نمی باشند.

    تصاویر

    برای ساخت سایت های مناسب در هر نوع دستگاهی، گرافیک را باید به حداقل برسانید و مطمئن شوید که آنها به سرعت داونلود می شوند و بر طبق اندازهء مانیتور و صفحهء نمایش تغییر اندازه می دهند. به یاد داشته باشید که صفحهء نمایش تلفن همراه کوچک می باشد! هر چه سایز تصاویر کوچکتر باشد بهتر و راحت تر داونلود می شود. برای برآورد اندازه ها باید بدانید که اندازه های نسبی بهتر از اندازه های نامحدود می باشد.

  • حرکت

    طراحی وب سایت برای دستگاه های تلفن همراه باید به صورتی باشد که حرکت در آن به سهولت انجام شود. قرار دادن آن در بالای صفحه نمایش می تواند یک تجربه مایوس کننده بر روی تلفن همراه ایجاد نماید. ابتدا باید محتوا و مطالب را نشان داده و در پایین مطالب لینک آن را قرار دهید.

    برای گوشی تلفن همراه های لمسی وارد شدن به لینک های متنی طولانی تر، ساده تر از لینک های کوتاه می باشد. بنابراین در لینک های متنی خود بیش از سه کلمه استفاده کنید. اگر ساختار وب سایت شما به نوعی بسیار پیچیده می باشد، باید یک نسخه جداگانه از صفحات وب سایت به طور خاص برای کاربران تلفن همراه در نظر بگیرید.

    یک لینک در بالای صفحهء اصلی وب سایت به نحوی قرار دهید که اولین چیزی که کاربران تلفن همراه می بینند این لینک باشد. البته اگر تمایل داشته باشید می توانید این لینک را از دید کاربران معمولی مخفی نگه داشته تا فقط برای کاربران تلفن همراه قابل مشاهده باشد.

    این موارد تنها برخی از نکات اساسی در مورد ساخت سایت برای دستگاه های تلفن همراه می باشد. بهترین راه برای بالا نگه داشتن وب سایت تان، امتحان کردن آن در انواع دستگاه های پیشرفتهء امروزی می باشد. باید ببینید که آیا وب سایت تان برای بازدیدکننده به راحتی نمایش داده می شود و یا به سادگی قابل خواندن می باشد. اگر این تجربه برای خودتان هم ناامید کننده باشد، پس زمان آن فرا رسیده که نسخهء مورد پسند در گوشی های موبایل از وب سایت تان را طراحی نمایید.