سئو به تنهایی باعث موفقیت سایت می شود
دسته: بهینه سازی سایت

شنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۶

افراد زیادی هستند که موفقیت اینترنتی را صرفا داشتن رتبه مناسب در گوگل می­دانند و تصور می­کنند که اگر سایت آنها در گوگل رتبه خوبی کسب کند، موفقیت آنها حتمی است. در واقع کاربرانی که از طریق گوگل به سایت شما مراجعه می­کنند دقیقا به دنبال خرید (یا تحقیق برای خرید) محصول یا خدمات شما هستند و در مرحله توجه یا تصمیم گیری برای خرید قرار دارند، بنابراین تبدیل کردن چنین افرادی به مشتری، بسیار ساده ­تر از سایر روش­های تبلیغاتی است. اما توانایی وب سایت شما برای تبدیل آنها از بازدیدکننده به مشتری اهمیت بسیار بالایی دارد و از طرف دیگر تعداد افرادی که در مرحله تصمیم گیری برای خرید هستند نسبت به افرادی که در مرحله توجه هستند بسیار کمتر است.
با بررسی یک مثال ساده شاید بهتر بتوانیم به این موضوع پی ببریم. فرض کنید که سایت شما روزانه ۱۰۰۰ بازدیدکننده یکتا دارد و درآمد سایت روزانه ۱۰۰٫۰۰۰ تومان است. یعنی به طور متوسط به ازا هر بازدیدکننده ۱۰۰ تومان درآمد دارید. حال اگر بخواهید درآمد سایت خودتان را دو برابر کنید، یعنی روزانه ۲۰۰٫۰۰۰ تومان درآمد داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید؟
شاید اولین نکته ای به ذهن افراد مختلف برسد، این است که برای دوبرابر کردن درآمد سایت، بهتر است بازدید آن را دوبرابر کنیم، یعنی به جای روزانه ۱۰۰۰ نفر، بازدید سایت را به روزانه ۲۰۰۰ نفر برسانیم. گرچه این روش جواب خواهد داد، اما بهترین روشی نیست که وجود دارد. زیرا با توجه به کانالی که از طریق آن ورودی سایت دریافت می شود، افزایش بازدید سایت مستلزم افزایش هزینه است. به عنوان مثال اگر ورودی سایت شما از طریق تبلیغات باشد، بابت دریافت ورودی بیشتر باید هزینه بیشتر انجام دهید، همچنین حتی اگر ورودی خود را از طریق گوگل دریافت می کند، برای دریافت ورودی بیشتر باید زمان و هزینه بیشتری برای بهبود سئو سایت خود انجام دهید. بنابراین این روش همیشه باعث نخواهد شد که سود شما دوبرابر شود! پس راه حل چیست؟
بهینه سازی نرخ تبدیل، به روش هایی گفته می شود که شما نرخ تبدیل خود را از طریق آنها افزایش خواهید داد. فرض کنیم، در مثالی که زدیم از هر ۱۰۰۰ نفر، ۱۰ نفر خرید انجام می دهند، بنابراین به ازا هر نفر به طور متوسط ۱۰٫۰۰۰ تومان خرید انجام می شود. برای اینکه درآمد را دو برابر کنیم دو راهکار دیگر خواهیم داشت: اول اینکه کاری انجام دهیم که به جای اینکه ۱۰ نفر از ۱۰۰۰ نفر خرید انجام دهند، نرخ افراد را افزایش دهیم، یعنی ۲۰ نفر به ازا هر ۱۰۰۰ نفر از شما خرید انجام دهند. همچنین می توانید، کاری انجام دهید که متوسط مبلغ خرید هر نفر از ۱۰٫۰۰۰ تومان به ۲۰٫۰۰۰ تومان افزایش یابد. بنابراین دو روش دیگر نیز برای دوبرابر کردن درآمد سایت وجود دارد.
برخلاف روش اول که افزایش ورودی سایت بود، دو روش دیگر هزینه اضافه برای شما ایجاد نمیکنند و مستقیما برای شما سود ایجاد خواهند کرد.
یکی از مهمترین کارهایی که یک مدیر کسب و کار باید انجام دهد این است که بتواند رفتارها و علایق مخاطب خود را تحلیل کند و استراتژی مناسب در جهت برطرف کردن دغدغه­های موجود در این زمینه داشته باشد. اگر نرخ تبدیل مناسب و یا استراتژی مناسبی جهت حفظ ارتباط با مخاطب هدف خود نداشته باشیم، قطعا نمیتوانیم ارزشی برای کسب و کار خود در درازمدت ایجاد کنیم. بنابراین گرچه داشتن ترافیک ورودی بیشتر می­تواند به ما کمک کند اما به تنهایی هرگز کافی نیست و ما را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند.