میخواهیم به بررسی اجمالی زبان برنامه نویسی Python بپردازیم . پایتون یک زبان script نویسی سطح بالا، مفسر، تعاملی و شی گرا است. پایتون با هدف خوانایی بالا تعبیه شد. این زبان به طور مکرر از کلمات کلیدی انگلیسی بهره می گیرد (در حالی که زبان های دیگر اغلب از علائم نگارشی بهره می گیرند) و همچنین ساختار نگارشی که می بایست نوشت نسبت به سایر زبان ها کمتر است (در مقایسه با زبان های دیگر کوتاه است).

۱٫ پایتون تفسیر می شود: این زبان در زمان اجرا توسط مفسر پردازش می شود. بنابراین نیازی نیست شما برنامه را پیش از اجرای آن کامپایل یا ترجمه کنید، مشابه دو زبان PERL و PHP.

۲٫ پایتون تعاملی می باشد: می توانید پای پنجره ی prompt نشسته و مستقیم با مفسر (interpreter) تعامل برقرار کنید و برنامه های خود را بنویسید.

۳٫ پایتون شی گراست: این زبان از مدل برنامه نویسی شی گرا/روش برنامه نوسی که در آن کدها درون اشایی کپسوله سازی می شوند.

۴٫ پایتون نقطه ی شروع مناسبی برای تازه واردان به عرصه ی برنامه نویسی می باشد: پایتون یک زبان بسیار سودمند و کارآمد برای طیف وسعیی از برنامه های کاربردی است که شامل برنامه های پردازش و مدیریت متن و مرورگرها و حتی بازی های رایانه ای نیز می شود.

تاریخچه ی پایتون

همان طور که قبلا ذکر شد، این زبان توسط خودو فان روسوم در اواخر دهه ی ۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ در موسسه ی ملی تحقیقات علوم ریاضی و کامپیوتر در هلند توسعه یافت.

پایتون از زبان هایی همچون ABC، Modula-3، C، C++، Algol-68، SmallTalk، shell Unix و دیگر زبان های اسکریپت نویسی مشتق شده است.

کد منبع این زبان مانند زبان Perl تحت لیسانس GNU در اختیار عموم قرار می گیرد.

پایتون هم اکنون توسط تیم برنامه نویسی در موسسه ی مزبور پشتیبانی و مدیریت می شود، اما مخترع آن هنوز نقش اساسی در هدایت پیشرفت آن ایفا می کند.

ویژگی ها و امکانات Python

۱٫ یادگیری آسان آن: محدود بودن تعداد کلیدواژه ها، همچنین ساختار و دستور نگارشی ساده ی آن نقش اساسی در یادگیری سریع این زبان بازی می کند.

۲٫ خوانایی بالا: کد پایتون فوق العاده صریح تعریف شده و خواندن آن سهل می باشد.

۳٫ نگهداشت آن بسیار آسان می باشد: نگهداشت کد منبع این زبان بسیار آسان می باشد.

۴٫ دارای کتابخانه ی بسیار گسترده می باشد: کتابخانه ی پایتون portable (دارای نصب آسان) بوده و قابلیت استفاده (سازگاری) در محیط های مختلف همچون UNIX، Windows و Macintosh را دارد.

۵٫ پشتیبانی از قابلیت تعامل با برنامه نویس (interactive mode): پایتون از interactive mode پشتیبانی می کند: به این معنی که به برنامه نویس اجازه می دهد تکه های کد را به صورت تعاملی مورد آزمایش قرار داده و اشکال زدایی کند.

۶٫ قابلیت نصب آسان (portable): پایتون می تواند بر روی طیف وسیعی از محیط های سخت افزاری (hardware platform) اجرا شود و دارای یک رابط می باشد که برای تمامی محیط ها یکسان است.

۷٫ توسعه پذیری (Extendable): می توان ماژول های سطح پایین به مفسر پایتون اضافه نمود. ماژول های مزبور به برنامه نویس این امکان را می دهند که به ابزارهای در دست افزوده یا آن ها را طبق نیاز خود سفارشی تنظیم کنند تا بازدهی و کارایی بیشتری دریافت کند.

۸٫ پایگاه داده: پایتون رابط هایی (interface) را برای تمامی پایگاه داده های تجاری پرطرفدار ارائه می دهد.

۹٫ برنامه نویسی GUI (رابط گرافیکی کاربری): با زبان پایتون می توان رابط کاربری طراحی کرد (برنامه های GUI نوشت) و به system call ها، کتابخانه ها و windows system های متعددی نظیر Windows MFC، Macintosh و سیستم پنجره X (یک سامانهٔ نرم‌افزاری و پروتکل تحت شبکه است که اساس قابلیت‌های رابط‌های گرافیکی کاربری (GUI) و دستگاه‌های ورودی پیشرفته را برای رایانه‌های تحت شبکه فراهم می‌کند) انتقال داد.

۱۰٫ مقیاس پذیر (scalable): پایتون پشتیبانی و ساختار بهتری را برای برنامه های با مقیاس بزرگ در مقایسه با shell script (یک برنامه رایانه ای که برای اجرا با مفسر خط فرمان Unix shell) ارائه می دهد.

علاوه بر ویژگی های نام برده، پایتون قابلیت ها و امکانات بیشتری را ارائه می دهد که در زیر تعدادی از آن ها فهرست شده:

۱٫ جدا از مدل برنامه نویسی شی گرا، از روش های تابع محور و دستوری (functional & structured) برنامه نویسی نیز پشتیبانی می کند.

۲٫ می توان آن را به صورت یک زبان اسکریپت نویسی مورد استفاده قرار داد یا آن را برای برنامه های حجیم به byte-code ترجمه کرد.

۳٫ نوع داده های پویا سطح بالا ارائه کرده و از قابلیت بررسی پویا نوع پشتیبانی می کند.

۴٫ از قابلیت garbage collection خودکار پشتیبانی می کند.

۵٫ می توان آن را به آسانی با C، C++، COM، ActiveX، COBRA و Java ترکیب کرد.