امیدورام که آموزش هایی که در وب سایت قرار میگیره برای شما مفید باشه و به شما در ایجاد و نگهداری و البته توسعهء وبسایتتون کمک کنه.در این مطلب میخواهیم که راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن بتوانید یکی از ایرادات وب سایت وردپرس خود را بر طرف کنید.

روش هایی مفید برای افزایش سرعت وتقویت وردپرس

وردپرس یک سایت ساز قدرتمنده که از محبوبیت خاصی برخورداره شاید شماهم جز اون دسته از افرادی هستید که وردپرس رو به سایر سیستم ها ترجیح میدید و با اون سایتتون رو میسازید.
در بیشتر موارد سرعت وردپرس اونطور که باید باشه نیست و ازماکزیمم سرعت استفاده نمیشه .
در این آموزش قصد داریم ۱۸ روش مفید رو به شما یاد بدم که با استفاده از اون میتونید سرعت سایت وردپرسی تون رو تا حد چشم گیری بالا ببرید. پس این اموزش روتا اخر دنبال کنید.

۱-ساخت cache مناسب برای سایت

 

اگر شما برای سایت وردپرسی تون یک کش مناسب بسازید کمک خیلی زیادی به سایتتون میکنه یعنی دیگه لزم نیست که کسی وارد سیاتتون میشه هربار از اول تمام محتوا براش لود بشه . برای اینکار شما میتونید از افزونه هایی که اینکار رو انجام میدن استفاده کنید. اغلب افراد از افزونه w-super cache استفاده میکنن که تنظیمات ساده ای داره و اافزونه کاملا مفید و کاربردیه. البته میشه از افزونه w3-total cache هم استفاده کرد که من خودم این مورد رو توصیه میکنم. با تنظیمات مناسب این افزونه ها سرعت سایتتون واقعا تغییر میکنه.

۲-غیر فعال سازی Hotlink ها

ممکنه که شما در سایتتون برای مثال عکس هایی قرار دادید که خیلی زیباس و نظر کاربرارو به خودش جلب میکنه و بعضی سایت ها میان لینک این عکس رو که در سایت شماس در سایت ها و مطالب خودشون میزارن که این باعث میشه از پهنای باند هاست شما مصرف بشه همچنین اینکار به نفع شما نیست چون باعث میشه که مصرف سایتتون بالا بره و سرعت لود سایتتون کم بشه و افت سرعت داشته باشید.
شما میتونید با روش زیر از اینکار جلوگیری کنید.

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?<span style="color: #ff0000;">foxyweb.ir</span> [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?<span style="color: #ff0000;">google.com</span> [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?<span style="color: #ff0000;">feeds2.feedburner.com/foxyweb</span> [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

شما باید فایل htaccess. موجود در روت وردپرس رو باز کنید و کد های بالا رو بهش اضافه کنید فقط دقت کنید به در کد بالا به جای ادرس سایت فاکسی وب ادرس سایت خودتون رو بنویسید و همچنین ادرس feed یا خوراک سایتتون هم بزارید.

۳-انتخاب هاست و میزبان مناسب

ماشالله امروز دیگه همه تو ایران هاستینگ ارائه میدن و همه مدیر هاست شدن 😀 و روز به روز به این تعداد افزوده میشه. شما باید برای میزبانی سایتتون سعی کنید که از یک هاستینگ خوب که تجربه کافی علم کافی و اطلاات خوب در مورد اینکار داره و تخصصشون اینکاره هاست بگیرید و سایتتون رو روی اون پیاده سازی کنید و همینجور دنبال هاست های الکی نباشید.چون هاست شما در سرعت و عملکرد سایتتون تاثیر زیادی داره. دوست داشتم یکی دو مورد هاست خوب رو معرفی کنیم براتون که بتونیدانتخاب بهتری داشته باشید و لی اینکار رو انجام ندم بهتره چون ممکنه جنبه تبلیغاتی پیدا کنه پس خودتون به دقت هاستی که میخواید بخرید رو بررسی کنید.

۴- ساماندهی پست های خیلیی طولانی

بعضی از پست ها نوشته هاش خیلی زیاد میشه بهتره به جای اینکه این پست هارو در یک صفحه ارسال کنید این پست هارو به دو یا چند بخش تقسیم کنید یا میتونید ازپست های چند صفحه ای هم استفاده کنید اینکار هم باعث میشه که کاربرا خسته نشن از خوندن پست هم از افت سرعت جلوگیری میکنه.
۵- قرار دادن دکمه ادامه مطلب
بعضی از قالب های وردپرس هستن که تمام پست رو یکجا در صفحه اول نشون میدن این کار باعث میشه که سرعت سایت افت کنه و هم چنین ظاهر قشنگی برا سایت ایجاد نمیکنه بهتره که شما با استفاده از خاصیت expert خلاصه ای از هر پست رو در صفحه اول نشون بدید و در کنارش دکمه ادامه مطلب قرار بدید که با کلیک بر روی اون به صفحه ای برید که پست رو کامل بخونید .

۶- بهینه سازی دیتا بس ( mysql ) سایت

 

هینه سازی mysql سایت شما میتونه کمک زیادی به افزایش سرعت سایتتون بکنه. شما میتونید به دورش اینکار رو انجام بدیدو دیتابس سایتتون رو بهینه سازی کنید. روش اول اینه که خودتون به صورت دستی اینکار رو انجام بدید که شاید کمی براتون دشوار باشه ولی من به شخصه خودم اینکار رو انجام میدم. برای اینکار کافیه که مثلا عکس بالا table های دیتابس رو انتخاب کنید و سپس روی optimize table کلیک کنید .
روش دوم هم اینه که شما میتونید یک افزونه نصب کنید و خودش براتون اینکار رو خود کار انجام بده این هم روش خوبیه , شما میتونید با استفاده از افزونه Optimize DB اینکار رو انجام بدید.

۷-کاهش استفاده از سایت های خارجی(دیگر سایتها)

سعی کنید که تا اونجایی که میتونید کمتر از سایت های دیگه استفاده کنید یعنی کمتر لینک, عکس و… از سایت های دیگه رو توی سایتتون بزارید و ازش استفاده کنید. اینکار باعث میشه که سرعت سایت حالت پایدار و مناسبی داشته باشه.

۸- استفاده از wp-css

 

wp-css یک افزونه کاربردیه که توصیه میکنم نصب کنید این افزونه فایل های css سایت رو فشرده و بهینه میکنه که حجم فایل هارو تا مقدار چشم گیری کم میکنه و با عث اقزایش سرعت میشه.

۹-فشرده کردن فایل های جاوا اسکریپت

یکی دیگه از کارا اینه که شما فایل های جاوا اسکریپتی سایتتون رو فشرده کنید و حجم اونهارو کم کنید تا حجم سایتتون کم بشه و لود سایت و سرعتش بالا بره .برای اینکار کافیه شما فایل های جاوا اسکریپت مد نظرتون رو انتخاب کنید و کد هاش رو با استفاده از سایت های زیر بهینه کنید.
JavaScript Compressor
Another JavaScript Compressor

۱۰-فشرده کردن عکس ها

فشرده کردن عکس ها هم اثیر زیادی در افزایش سرعت سایت داره برای اینکار توصیه میکنم حتما از پلاگین WP Smush.it.
استفاده کنید که عکس هارو براتون به صورت حرفه ای فشرده میکنه.

۱۱-کم کردن پلاگین های سایت

سعی کنید تعداد پلاگین هایی که در سایتتون استفاده میکنید رو تا اونجا که راه داره کم کنید بهترین مقدار اینه که کمتر از ۱۵ پلاگین استفاده کنید . چون برای بعضی موارد پلاگین نیاز نیست مثلا شما به جای اینکه از یک پلاگین برای ورود و خروج استفاده کنید میتونید این رو به صورت دستی بنویسید و به قالبتون این قابلیت رو اضافه کنید
پس سعی کنید تا حد ممکن استفاده از پلاگین هایی که به اون ها نیاز ندارید رو کم کنید . حذفشون کنید.

۱۲-cache کردن دیتابس

کش کردن همونطور که گفته شد تا حد زیادی سرعت سایت رو بالا میبره شما میتونید با استفاده از افزونه DB Cache اینکار رو به راحتی انجام بدید ولی اگر از افزونه w3-total cache استفاده میکنید میتونید با استفاده از تنظیماتش اینکار رو هم انجام بدید.

۱۳- صفحه بندی کردن دیدگاه ها ی پست ها

بعضی از مقالات سایت ها تعداد زیادی دیدگاه یا همون کامنت دارن بهتره که اگر تعاد کامنت ها خیلی زیادن اون هارو صفحه بندی کنید به طوری که در هر صفحه مثلا ۵۰ کامنت نمایش داده بشه اینکار باعث افزایش سرعت سایت میشه میشه.

۱۴- اپدیت نگه داشتن ورژن وردپرس

سعی کنید که همیشه از اخرین ورژن وردپرس استفاده کنیدو همیشه وردپرس رو به اخرین نسخه اپدیت کنید اینکار هم از لحاظ امنیتی به نفعتونه و هم از لحاظ سرعت باعث میشه سرعت سایت بالا بره.

۱۵- چک کردن لود صفحه

کد زیر رو در داخل فوتر footer سایتتون قرار بدید و بعد سایت رو لود کنید این کد یک عدد روی صفحه نشون میده که در قسمت فوتر قابل نمایش اگر این کد زمان کمی رو نشون بده یعنی اینکه سرعت سایت شما مناسب هر چقدر زمان کمتر باشه سرعت سایت هم بهتره.

<?php echo get_num_queries(); ?> queries in <?php timer_stop(1); ?> seconds.

بعد از اینکار کد رو پاک کنید.