مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، مهندسان و پیشگامان فناوری اتفاق نظر دارند که در حال حاضر تمامی هدست‌های واقعیت مجازی با قدرت بالا که تجربه‌ای واقعی از بازی‌های واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، محکوم به استفاده از سیم برای اتصال به دستگاه‌ها هستند. پژوهشگران در موسسه علوم کامپیوتر فناوری ماساچوست و آزمایشگاه هوش مصنوعی CSAIL, راه حلی برای ساخت VR-های بی‌سیم ارائه کرده‌اند.

CSAIL سیستمی به‌عنوان نمونه اولیه ایجاد کرده است که از سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا برای راه‌اندازی هدست‌های واقعیت مجازی بدون کابل HDMI، استفاده می‌کند. این سیگنال‌های رادیویی که امواج میلی‌متری یا mmWaves نامیده می‌شوند، از انواع دیگر تکنولوژی‌های ارتباطی موبایل از جمله گوشی‌های هوشمند مجهز به ۵G پشتیبانی می‌‌کنند. نقطه‌ضعف امواج میلی‌متری این است که به یک خط دید واضح بین فرستنده و گیرنده نیاز دارند، در غیر این صورت در اتصال وقفه به وجود خواهد آمد. حتی یک انسداد جزئی مانند حرکت دست برای قطع سیگنال کافی است.

در همین راستا، CSAIL یک فناوری بازتاب سیگنال به اسم MoVR ایجاد کرده است که سیگنال‌های امواج میلی‌متری ورودی را مجددا از فرستنده به گیرنده بازمی‌گرداند. این نمونه با دو آنتن کار می‌کند که در صورت لزوم به‌صورت الکترونیکی، سیگنال‌ها را متمرکز می‌کنند. CSAIL از MoVR به‌عنوان «آینه قابل برنامه‌ریزی» یاد می‌کند زیرا سیگنال‌های ورودی را بدون مشکل در «قوانین زاویه بازتاب و انتشار» بازمی‌گرداند.

CSAIL بیان می‌کند که می‌توان تکنولوژی MoVR را به اندازه گوشی‌های هوشمند کوچک کرد؛ این کار به کاربران واقعیت مجازی اجازه می‌‌دهد در اتاق خود از دستگاه‌های مختلف به‌راحتی استفاده کنند و پوشش کافی برای کاربران متعدد گیم‌پلی فراهم می‌شود.

این فناوری، به همراه دستگاه جانبی TPCAST جدید HTC معرفی شده و به‌تازگی به‌صورت پیش‌فروش در دسترس مردم چین قرار گرفته است. HTC قول داده که هدست اچ تی سی وایو  را کاملا بدون سیم طراحی کند.

اما برخلاف TPCAST که تنها برای شرکت وایو کار می‌‌کند، CSAIL مدعی است که تکنولوژی امواج میلی‌متری مربوط به تکنولوژی MoVR، می‌تواند با هر هدستی از جمله هدست Oculus Rift، نیرومندترین رقیب وایو کار کند.

HTC و TPCAST در رابطه با فناوری به‌کاررفته در زیرساخت واقعیت مجازی بی‌سیم خود، جزئیات بیشتری اعلام نکرده‌اند. یافته‌های CSAIL (مقاله کامل) ممکن است برای علاقه‌مندان واقعیت مجازی، غافلگیرکننده باشند.

امسال با حضور Oculus در کنفرانس سالانه ماه اکتبر، مایکل آبراش، دانشمند ارشد Oculus، اعلام کرد که هیچ فناوری بی سیم فعلی قادر به حمل حجم انبوهی از داده‌های مورد نیاز واقعیت مجازی (بیش از ۶ گیگابایت در هر ثانیه) نیست.