راهکارهای جلوگیری از بوجود آمدن Routing Loop در شبکه

۱- تعیین Maximum Hop Count یا حداکثر تعداد Hop Count
مکانیزم تعیین حداکثر تعداد Hop Count می تواند از به وجود آمدن Routing Loop جلوگیری کند. پروتکل های مسیریابی Distance Vector از مقدار TTL یا Time To Live در IP Datagram Header خود برای جلوگیری از به وجود آمدن Routing Loop استفاده می کنند. زمانیکه یک IP Datagram از یک روتر به روتر دیگری منتقل می شود روتر وضعیت تعداد Hop های رد شده توسط IP Datagram را در فیلد TTL در Header آن نگهداری می کند. با عبور کردن از هر Hop یک عدد از این عدد TTL کاسته می شود و زمانیکه این عدد به صفر برسد به این معناست که بسته اطلاعاتی دیگر به مقصد نخواهد رسید و روترهای دیگر به محض دریافت آن آن را Drop می کنند که این یعنی دیگر Loop ای ایجاد نخواهد شد. کافیست برای درک بهتر دستور Ping را اجرا کنید و به قسمت TTL توجه کنید. اگر این قسمت در پروتکل های مسیریابی در اینترنت وجود نداشت اینترنت پر از بسته های اطلاعاتی می شد که بدون هدف در اینترنت سرگردان می شدند.

۲- قابلیت Split Horizon
Split Horizon قابلیتی است که شما می توانید در روترهای خود پیکربندی کنید و مکانیزم کاری آن به ترافیک یا بسته اطلاعاتی که یکبار مسیریابی شده است اجازه بازگشت به همان مسیری که از ان آمده است را نمی دهد ، به زبان ساده اگر Route ای از شبکه شما خارج شده باشد و مجددا به شبکه شما وارد شود ایجاد Loop می کند این مکانیزم اجازه ورود مجدد بسته اطلاعاتی به درون شبکه شما را نخواهد داد. به زبان فنی اگر یک Neighbor Router یا روتر همسایه یک Route به سمت روتر دیگری ارسال کند ، روتر دریافت کننده دیگر این Route را به سمت Router ای که از آن دریافت کرده است بازگشت یا Advertise نمی کند.

۳- فرآیند Route Poisoning
Route Poisoning روشی است که در آن از ارسال شدن Route های Invalid در شبکه جلوگیری می شود. زمانیکه پروتکل مسیریابی به هر دلیلی اعم از قطع شدن لینک یا کابل شبکه تشخیص بدهد که یک route نامعتبر یا Invalid است به تمامی روترهای شبکه اطلاع رسانی می شود که Route ای که Invalid است دارای Hop Count عدد ۱۶ است و این بدین معناست که این Route در شبکه تا ابد باقی خواهند ماند و به محض اینکه روترهای دیگر شبکه در فرآیند Convergence این Route را تشخیص دهند دیگر به این Route چیزی ارسال نمی کنند و از به وجود آمدن Loop جلوگیری می کنند.

۴- مکانیزم Hold-Down Timer
Hold-Down Timer هم یکی دیگر از مکانیزم هایی است که برای جلوگیری از به وجود آمدن Bad Route ها در شبکه استفاده می شود. زمانیکه یک Route در وضعیت Hold-Down قرار می گیرد روترهای دیگر موجود در شبکه نه به این Route چیزی ارسال می کنند و نه چیزی از آن دریافت می کنند ، این فرآیند تا مدت زمانی طول می کشد که Route به حالت Valid در بیاید یا دوباره وارد مدار شود ، در این حالت به مدت زمانی که Route در این وضعیت باقی می ماند Hold-Down گفته می شود که می تواند از به وجود آمدن Loop در شبکه های Distance Vector جلوگیری کند. ITPRO باشید