کاربران گرامی با عرض سلام خدمت شما ، امیدوارم که شاد باشید.در ابتدای این مقاله که بررسی و تحلیل دلایل فیلترینگ درگاه های واسط پرداخت الکترونیک است به همه دوستان اعلام می کنیم که هدف این مسئله بررسی دلایل فنی و محکمه پسند است و از پرداختن به مسائل حاشیه و توهین و کل کل و بسیاری دیگر از این موارد به شدت پرهیز شده است و می خواهیم با تجزیه و تحلیلی که بر روی بسیاری از مطالب منتشر شده در سطح اینترنت در خصوص این فیلترینگ وجود دارد صحبت کنیم. این مطلب نظر شخصی بنده نیست و حاصل تجزیه و تحلیل تمامی مباحثی است که در مطالب منتشر شده در کلیه وب سایت های اینترنتی ایران و Comment هایی که در ادامه آنها قرار گرفته است ، نتیجه گیری در نهایت با شما است و ما قصد نداریم ماهیت کاری چیزی یا کسی را زیر سئوال ببریم و صرفا یک دیدگاه انتقادی پیشنهادی به تمامی موارد خواهیم داشت تا بتوانیم به رونق هر چه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی ایران کمک کنیم. پس با ما باشید.

دلایل فیلتر شدن درگاه های پرداخت الکترونیک

چرا از درگاه های پرداخت واسط استفاده کنیم ؟
زمانیکه شما یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی می کنید ، برای اینکه بتوانید خدمات دریافت و پرداخت آنلاین انجام بدهید نیازمند درگاه های اینترنتی برای پرداخت توسط حسابهای بانکی هستید . بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به هر کسی درگاه مستقیم پرداخت نمی دهند ، برای دریافت اینگونه درگاه ها مسیر دشواری در نظر گرفته شده است که بعضا باعث می شود بسیاری از کسب و کارهای نوپا از دریافت کردن خدمات درگاه مستقیم پرهیز کنند ، برای مثال داشتن نماد اعتماد الکترونیک یکی از الزامات برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک ها است ، تجربه شخصی انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در خصوص دریافت نماد الکترونیک را خدمت شما عرض می کنم ، بعد از دریافت کلیه مدارک ، انجام بررسی های اولیه ، ایجاد شدن حساب بانکی مشترک و شرکتی ( به هیچ عنوان ساده نیست مخصوصا اگر شرکت سهامی باشه ) و مرتب انجام تجزیه و تحلیل های مختلف در نهایت بعد از ۲ ماه پیگیری پاسخ کارشناس نماد به این وب سایت این بود : به دلیل استفاده از نام انجمن در وب سایت امکان ایجاد نماد الکترونیک برای شما وجود ندارد. یعنی ما ۲ ماه پیگیری کردیم و بعد از ۲ ماه که این وب سایت تجزیه و تحلیل شد در نهایت این پاسخ رو دریافت کردیم ، سئوال اینجاست که آیا امکان این نبود که در همان روزهای اولیه به ما این موضوع اطلاع داده می شد ؟ و آیا به نظر این دوستان ما می توانیم به کلی اسم وب سایتی که ۴ سال با این هویت و برند مشغول به فعالیت است را به خاطر دریافت درگاه پرداخت مسقیم تغییر بدهیم ؟ طبیعتا پاسخ خیر است . این تنها یکی از مشکلاتی بود که ما با آن در خصوص دریافت درگاه مستقیم پرداخت مواجه بودیم ، طبیعتا دوستان زیادی با مشکلات متعددی در این خصوص روبرو بوده اند.

به هر حال اگر سهولت در ارائه خدمات درگاه پرداخت مستقیم وجود داشت بسیاری از افراد به دنبال درگاه های واسط پرداخت نمی رفتند. برای دریافت درگاه پرداخت واسط تنها در اواخر سال ۹۴ با توجه به دستوری که اینگونه درگاه های پرداخت دریافت کرده بودند سخت گیری هایی انجام شد اما نه زیاد ، در نهایت به شما به سادگی یک درگاه پرداخت در عرض چند روز تحویل داده می شود که شما می توانید بدون دغدغه پرداخت های الکترونیک خودتان را انجام دهید. شخصی که در منزل و با یک وب سایت ساده شروع به کسب درآمد می کند طبیعتا نیازی به دریافت نماد الکترونیک ندارد و به دنبال این موارد هم نمی رود ، در اصطلاح کسب و کار خرد اینترنتی دارد و احساس نیاز به استفاده از نماد را ندارد. این نوع سرویس ها در دنیا وجود دارند ، ما آنها را به عنوان متمرکز کننده پرداخت الکترونیکی در دنیا می شناسیم بنابراین وجود چنین درگاه هایی باعث رونق بخشیدن به کسب و کارهای اینترنتی است قطعا باید زیر نظر بانک های بین المللی و جهانی فعالیت می کند و سرخود و بدون مجوز کاری انجام ندهد ، سئوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا در ایران نیز اینگونه درگاه های پرداخت الکترونیک زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند ؟

آیا درگاه های پرداخت واسط از بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند ؟
یکی از بحث هایی که در خصوص فیلتر شدن اینگونه درگاه های پرداخت بود این است که فرض کنید شما مدت ها با یک بانک کار کرده اید ، یکباره وقتی صبح به درب بانک مراجعه می کنید متوجه می شوید بانکی وجود ندارد !! چرا ؟ فاقد مجوز و خلافکار است ! این دلیلی است که برای شما عنوان می شود اما آیا مسئول اینکه این بانک ها چگونه ایجاد شده اند و چگونه مدت ها کار کرده اند نیز شما هستید ؟ طبیعتا اگرشرکت x در دنیا موفق هست پشت زمینه قوی اعتباری دارد ، یکی از مهمترین دلایل اعتماد کردن به یک وب سایت پرداخت واسط داشتن مجوز و اطمینان از اینکه فیلترینگی بر روی آن انجام نمی شود است. خوب سئوال اینجاست که چرا درگاه های پرداخت واسط ایرانی فاقد چنین مجوز هایی هستند ؟ آیا اصلا مجوز چنین کاری وجود دارد ؟ اگر وجود دارد که خوشحال می شویم دوستان در ادامه همین مقاله به معرفی کردن این مجوز ها بپردازند ، اگر مجوزی وجود ندارد بنابراین یک کلاه برداری اینترنتی در حال وقوع است ، کلاه برداری هم اسمش را نگذاریم بحث پولشویی است که این میان توسط این درگاه های پرداخت انجام می شود.

البته این حرف به هیچ عنوان بحث زیر سئوال بردن خدمات این درگاه های پرداخت واسط نیست ، ما خودمان هم از همین درگاه های پرداخت استفاده می کنیم ( البته مجبوریم و راهکار دیگه ای نداریم ) . اما اگر مجوزی وجود دارد باید برای همه صادر شود ، قطعا فروشندگان خرد اینترنتی هم برای درآمدهای خودشان ارزش قائل هستند و اگر مجوزی را مشاهده کنند با خیال راحت از آن درگاه استفاده می کنند. یکی از مواردی که در خصوص تبعیض در فیلترینگ این درگاه ها وجود دارد در خصوص همین بحث مجوز است ، مالکین درگاه های پرداخت الکترونیکی واسط بر این عقیده هستند که اگر قرار است درگاهی فیلتر شود بایستی این فیلترینگ برای همگان یکسان باشد نه اینکه یک درگاه فقط فیلتر نشود و دیگران فیلتر شوند ، که البته این بحث هم مستند و مستدل نیست ، در اینترنت براحتی می توان به همه تهمت زد و آبروی افراد را برد. ما در خصوص اینکه چرا برخی از درگاه های واسط همچنان کار می کنند و برخی دیگر به کلی نابود شدند صحبتی نمی خواهیم بکنیم و این را به عهده خودتان می گذاریم ، بحث ما این است که اگر درگاهی وجود دارد مجوز بانک مرکزی باید وجود داشته باشد و اگر مجوزی وجود دارد باید اخطار در خصوص فیلترینگ درگاه مورد نظر صادر شود ، اگر قانون هست برای همه هست و اگر نیست برای همه نیست.

یکی دیگر از بحث ها در خصوص مجوز کارکردن اینگونه درگاه های پرداخت واسط بحث رایزنی هایی بوده اس که قبلا با مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران در خصوص دریافت مجوز شده است ، بحث در خصوص این است که مجوزهایی قرار بوده برای این مراکز پرداخت الکترونیک صادر شود اما صادر نشده است و برخورد گزینشی انجام شده است . خوب اینجا همچنان جای بحث وجود دارد ، وقتی مجوزی صادر نشده پس حق نارضایتی هم وجود ندارد ، ممکن است بحث های شفاهی و کلامی داده شده باشد اما قطعا مجوز مکتوب و رسمی برای فعالیت اینگونه درگاه ها وجود نداشته است. خوب باز هم سئوال اینجاست که این ادعا وجود دارد که تنها یک درگاه پرداخت در حال حاضر فعالیت می کند و درگاه های دیگر فیلتر شده اند ، پس چرا همه فیلتر می شوند و یکی فیلتر نمی شود ؟ از همه جالبتر اینکه خود این درگاه های پرداخت بعضا دارای نماد الکترونیک یا همان ای نماد نیستند. در خصوص دلایل فیلترینگ در ادامه توضیح می دهیم اما طبیعتا با توجه به اینکه هیچ دلیل قانع کننده ای برای همه سئوالات پیش آمده وجود ندارد نتیجه گیری را بر عهده خودتان می گذاریم.

اما به واقع چرا یک درگاه واسط پرداخت فیلتر می شود ؟ آیا من می توانم یک درگاه پرداخت برای خودم طراحی کنم ؟

خوب جواب مثبت است ، شما هم می توانید یک درگاه واسط پرداخت الکترونیک ایجاد کنید ، هر چند کمی سخت است در ابتدای کار اما امکان طراحی آن براحتی وجود دارد. اما براستی چرا درگاه های پرداخت واسط فیلتر شدند ؟ وظیفه فیلترینگ در کشور عزیزمان ایران بر عهده کمیته نظارت بر محتوا و فیلترینگ است ، یک گروه از کارشناسان و مدیران که در خصوص فیلتر شدن وب سایت ها و محتواهای غیرقانونی بر اساس قانون محتوای مجرمانه می توانند وب سایت ها را فیلتر کنند. خیلی رک و با منطق صحبت می کنیم ، در قانون محتوای مجرمانه خرید و فروش نرم افزارها و سخت افزارهایی که می توانند سیستم فیلترینگ ایران را دور بزنند ، اعم از VPN و SOCKS و … فروش فیلم ها و ویدیوهایی که دارای مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند ، فروش فیلم ها و ویدیوهایی که دارای حق کپی رایت در کشورمان هستند ، فروش موسیقی هایی که باعث از بین رفتن حق کپی رایت خواننده می شوند ، راه اندازی وب سایت های شرط بندی و بازی های آنلاین غیرقانونی مثل Poker و بسیاری دیگر از این موارد جرم محسوب می شود.

بعضا بسیاری از این درگاه های پرداخت واسط از این سرویس ها استفاده و ارائه می کردند اما جای سئوال اینجاست ، مگر این وب سایت ها در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نشده اند ؟ طبق ادعایی که مسئولین این درگاه های پرداخت داشته اند در وب سایت ساماندهی ثب شده اند ، بر اساس قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر وب سایتی در این سامانه ثبت شده باشد بایستی در صورت بروز یا وجود محتوای مجرمانه به آن وب سایت در خصوص حذف کردن محتوای مورد نظر اطلاع رسانی شود. کما اینکه در همین وب سایت انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران بارها مطالب بصورت هوشمند فیلتر شده و ما نیز آنها را با توجه به اطلاع رسانی حذف کرده ایم.سئوال اینجاست ، محتوای مجرمانه اطلاع رسانی می شود ، خوب ما از کجا متوجه می شویم یک محتوا مجرمانه است ؟ وقتی محتوا یک اسکریپت است !! یک پرداخت از یک وب سایت است !! بنابراین بهتر است وب سایت مشتری درگاه پرداخت واسط فیلتر شود ، سپس با توجه به نوع درگاه پرداخت واسط مورد استفاده بایستی به وب سایت درگاه پرداخت اخطار در جهت جلوگیری از سرویس دهی به وب سایت مورد نظر انجام شود که به گفته مسئولین این درگاه ها چنین اطلاع رسانی انجام نشده است. ما مدارکی در خصوص این مورد نداریم و فقط به گفته ها بسنده می کنیم.

باید باور کنیم که اگر کسب و کار اینترنتی داریم ، باید برای کسب و کارمان مالیات هم بدهیم ، در این شکی نیست ، یکی از دلایل احتمالی فیلترینگ عدم وجود مکانیزم مناسب برای دریافت مالیات از اینگونه درگاه های پرداخت است که می تواند در نوع خودش جالب باشد ، آیا درگاه پرداخت واسط مالیات می دهد ؟ چرا من نباید مالیات بدهم ؟ این بحث خیلی مهم است ، وقتی اقتصاد یک کشور وابسته به نفت باشد ممکن است بحث مالیات کمتر دیده شود اما من باید مالیات بدهم ، اگر کسی از مالیات فرار کند باید جریمه شود. اما هنوز یک سئوال بین همه وب مسترها وجود دارد ! چرا شب عید ؟ چرا در اوج خریدهای اینترنتی مردم این اتفاق باید رخ بدهد ؟ چرا این فیلترینگ یکباره همه درگاه های واسط و باقی ماندن فقط یک درگاه آن هم در زمانی که اوج خرید های مردم از اینترنت باید قبل از عید انجام می شد ؟ این طبیعت انسان است که بخواهد از سرویس پرداخت قابل اعتماد و فیلتر نشده استفاده کند اما این باقی ماندن تنها یک درگاه پرداخت باعث ایجاد شبهه می شود !! به ناگاه همه وب مسترها مجبور به استفاده از این درگاه می شوند و این اجبار … نتیجه گیری بر عهده خود شما هست ما قرار نیست نتیجه گیری کنیم ، ما همیشه قسمت مثبت قضیه را در نظر می گیریم ، اگر سالم کار کنیم فیلتر نمی شویم.

دلایل نارضایتی وب مستر ها چیست ؟
یک وبمستر از این ناراحت است که چرا بی دلیل !! چرا با ابهام !! چرا بدون اطلاع رسانی قبلی و آن هم در اوج ترافیک مالی سال باعث بروز اختلال در کسب درآمد ما می شوید ؟ بعضا خیلی از این افراد تنها درآمد زندگی خودشان را از دست دادند ، اگر بصورت رسمی در وب سایت ساماندهی یا سامانه های اطلاع رسانی تنها چند روز قبل اطلاع رسانی میشد که قرار است تمامی درگاه های پرداخت واسط فیلتر شوند آنها هم به فکر راهکار جایگزین می گشتند ، اما این روش ناعادلانه است ، وبمسترها حق دارند بدانند و حق دارند زودتر بدانند ، هر چند اینگونه فیلترینگ ها در نهایت به نفع وب مسترها می شود ، ما مجبور به استفاده از درگاه های مستقیم پرداخت می شویم و این یعنی ساماندهی سالم و در نتیجه کم شدن کلاهبرداری های اینترنتی و از طرفی قابلیت رهگیری و پیگیری بهتر در پرداخت های الکترونیکی ، در نهایت همگی ما باید به سمت استفاده از e-namad برویم چه بصورت حقیقی و چه بصورت حقوقی ، البته یک بحث وجود دارد که قبلا به همه این درگاه های واسط پرداخت بصورت حضوری در جلسه ای اعلام شده بود که با توجه به اینکه شما سرویس هایی را به وب سایت هایی ارائه می کنید که برخلاف قوانین هستند ، در صورتیکه این سرویس ها متوقف نشوند وب سایت شما فیلتر خواهد شد ، البته این یک شنیده است و دلیل محکمه پسندی برای آن وجود ندارد اما به گفته این دوستان اطلاع رسانی در خصوص فیلترینگ در صورت رعایت نکردن قوانین قبلا بصورت حضوری و با حضور کلیه مسئولین درگاه های پرداخت انجام شده است اما طبیعتا این اطلاع رسانی در سطح مالکین این درگاه های واسط پرداخت بوده است و بصورت عمومی برای وبمسترها اطلاع رسانی نشده است.

لطفا نظراتتون رو بدون بی احترامی و اسم بردن از درگاه خاصی در ادامه همین مطلب ارسال کنید ، هدف ما از ارائه این مطلب خراب کردن یک درگاه و معرفی درگاه های دیگر نیست بلکه هدف ما اطلاع رسانی و حق دانستن در خصوص کسب و کارمان است ، به دنبال یک راهکار هستیم که بتوانیم جلوی بروز اینگونه مشکلات در فضای سایبری را بگیریم ، البته شاید اصلا مشکلی از نظر بسیاری از افراد به وجود نیامده باشد اما لطفا در ادامه فقط راهکارها و نظرات سازنده رو ارسال کنید و از توهین و … در خصوص هیچ چیزی استفاده نکنید. خوب باشید