خدمات مبتنی بر محتوا و سایر هزینه‌ها در قبوض همراه اول چیست

خیلی از مشترکان دائمی همراه اول وقتی قبوض خود را مشاهده می‌کنند، با برخی هزینه‌های ناشناخته روبرو می‌شوند. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این قبوض خدمات مبتنی بر محتوا و سایر هزینه‌ها است که با این دو بخش آشنا می‌شویم.

 

خدمات ارزش افزوده پیامکی چند سالی است که در کشور ما رایج شده و شرکت‌های بسیاری به ارائه آن می‌پردازند. این خدمات به‌تازگی با نام خدمات مبتنی بر محتوا ارائه می‌شود که شامل اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، بهداشت و سلامت هستند.

 

این خدمات تنها با تأیید یا درخواست مشترک فعال می‌شوندو  همان پیامک‌هایی هستند که با ارسال یک کلمه یا عدد، فعال و غیر فعال می‌شوند. سامانه‌های هواداری تیم‌های ورزشی از جمله این خدمات هستند که برای مشترکان هزینه در بر دارند. این خدمات در اپراتورهای موبایل با توجه به دستور رگولاتوری توسط سامانه‌ی #۸۰۰* یا ارسال پیامک بدون متن به شماره ۸۰۰ به نمایش درمی‌آیند و قابلیت غیر فعال شدن دارند.

 

برخی خدمات مبتنی بر محتوا هم اکنون در سامانه‌های همراه اول قابل مشاهده نیستند. دولت الکترونیک جزو این دسته از خدمات غیرقابل مشاهده در سامانه ۸۰۰ است. خدماتی چون «اعلام خلافی خودرو (با هزینه ۳۵۰۰ ریال)»، «اعلام وضعیت گواهینامه (با هزینه ۳۵۰۰ ریال)»، «استعلام تصادفات رانندگی (با هزینه ۳۵۰۰ ریال)»، «پیگیری مرسولات پستی» و «خدمات شهرداری و سازمان ثبت» برخی از خدمات دولت الکترونیک غیر قابل مشاهده در ۸۰۰ هستند.

 

دقت داشته باشید پیامک‌های تبلیغاتی با پیامک‌های مبتنی بر محتوا یکی نیست و دریافت آن‌ها رایگان است. هرچند که دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را نیز می‌توان از طریق ارسال پیامک به ۸۰۰ یا شماره‌گیری #۸۰۰* لغو کرد.

 

اما بخش سایر هزینه‌ها در قبوض همراه اول شامل هزینه‌ی خدماتی است که مشترکان از طریق دفاتر همراه اول، دفاتر خدماتی یا سامانه‌های پاسخگویی همراه اول توسط خود اپراتور دریافت می‌کنند. هزینه این خدمات در سایت همراه اول یا اپلیکیشن «همراه من» قابل مشاهده است. هزینه‌ی خدماتی مانند «تغییر و اصلاح آدرس»، «قطع و وصل سیم کارت»، «چاپ قبض المثنی» و «آوای انتظار» در بخش سایر هزینه‌ها محاسبه می‌شود. هزینه‌ی دریافت سیم‌کارت‌های نسل چهارم یا همان USIM نیز در سایر هزینه‌ها محاسبه می‌شود.