حالا به تفاوتها و شباهتهای UX , UI می پردازیم:

با توضیحاتی که ابتدای مقاله داده شد UX همان طراحی تجربه کاربری یا USER EXPERIENCE DESIGN   هستش، اما UI همان طراحی رابط کاربری یا User Interface Design است. هر دو برای یک محصول حیاتی هستند و با یکدیگر همکاری می کنند. اما با وجود رابطه ی حرفه ای خود، با توجه به بخش های بسیار متفاوتی از فرایند و رشته طراحی نقششون کاملا متفاوته. جایی که طراحی UX یک زمینه تحلیلی و فنی تر است، طراحی UI به آنچه که ما به عنوان طراحی گرافیکی اشاره می کنیم نزدیکتر است، هرچند مسئولیت ها تا حدودی پیچیده تر است.

اگر یک محصول رو به عنوان بدن انسان تصور کنید، استخوان ها کدها رو نشان می دن که ساختار و شکل بدن رو می سازن. ارگان ها طراحی UX رو نشون می دن که کارشون اندازه گیری و بهینه سازی برای پشیبانی از عملکرد زندگی است. طراحی UI تناسب و شکل ظاهری بدن است که حواس و واکنشهای اون رو نشون میده.

در سطح ابتدایی،UI مجموعه ای از صفحه نمایش ها، صفحات و عناصر بصری مانند دکمه ها و آیکون ها است که شما برای برقراری ارتباط با یک دستگاه استفاده می کنید. اما UXتجربه ای است که آنها با هر جنبه ای از محصولات و خدمات شرکت تعامل دارند.

UI  مثل زین اسب، رکاب اسب و قدرت کنترل بر اونه. UX احساس شما در توانایی اسب سواری است.

UIبخشی از محصول است که چشم کاربر بعد از باز شدن سایت به اون میفته و UX این است که هنگام بازدید به سایت چه احساسی بهشون دست میده.
نمای کلی تفاوتهاشون:

    UX رابط ها رو تاثیرگذار می کنه اما UI  رابط ها رو زیبا میکنه.
    UX به کاربران کمک می کنه که به اهدافشون برسند اما UI باعث میشه که کاربران ارتباطات احساسی با سایت برقرار کنند.
    طراحی UX در ابتدا انجام می شود اما گاهی اوقات طراحی UI بعد از آن انجام می شود.
    UX در کل محصولات، رابط ها و خدمات استفاده می شود اما UIفقط مربوط به رابط است.

 
و اما بعضی از شباهتهای اونها به شرح زیر است:

    بهبود رضایت مشتری به عنوان هدف اصلی
    تمرکز بر روی کاربر و تعامل او با محصول یا خدمات
    امکان اعمال آنها در هر محصول

 
حواستون باشه که تجربه ی کاربری رو با تحقیقات بازاریابی اشتباه نگیرید:

اگر چه به عنوان یه طراح UX از شما انتظار می ره که به هدف خاصی دست پیدا کنید، نباید چارچوب کاری خودتون رو با یه محقق بازار اشتباه بگیرید. توصیف شغلی یک طراح UX عمدتا شامل فرایند کاوش رویکردهای متعددی است که باید برای حل یک مشکل خاص که اکثریت کاربران هدف با آن مواجه می شه، دنبال بشه. برای توضیح بیشتر، طراح UX باید از وجود یک جریان منطقی برای محصول، مطمئن بشه. یک روش محبوب که طراح UX برای این کار استفاده می کنه اینه که آزمایشات چهره به چهره رو انجام بده تا نحوه رفتار کاربران برای محصول رو که مشتری قصد ارائه آن رو از طریق وب سایت خود داشته باشد، بررسی کند. طراح UX به منظور ایجاد یک تجربه کاربری شگفت انگیز، بلوک های کلامی و غیر کلامی را اصلاح و شناسایی می کنه. به غیر از این، طراح UX نیز در توسعه و نگهداری مدل ها، نقشه ی سایت و مشخصاتی که می تونه به ایجاد وب سایت مورد نظر منجر شود، مشغول است.

 
میشه از این مقاله چنین نتیجه ای گرفت که :

طراحی تجربه کاربر فرآیند توسعه و بهبود تعامل با کیفیت بین یک کاربر و تمام جنبه های یک شرکت است.

طراحی تجربه کاربر مسئول دستیابی به فرآیند تحقیق، تست، توسعه، محتوا و نمونه برداری برای رسیدن به نتایج کیفی است.

طراحی تجربه کاربری عمل غیر دیجیتالی (علم شناختی) است، اما عمدتا توسط صنایع دیجیتال استفاده و تعریف شده است.

و

طراحی رابط کاربری مسئول انتقال نقاط قوت برند و دارایی های تصویری یک رابط محصول است تا تجربه ی کاربر رو به بهترین نحو افزایش دهد.

طراحی رابط کاربر فرآیند هدایت بصری کاربر از طریق یک رابط کاربری محصول است که بوسیله ی  عناصر تعاملی و در همه اندازه ها و پلتفرمها انجام میشه.

طراحی رابط کاربری یک زمینه دیجیتالی است که شامل مسئولیت همکاری و کار با توسعه دهندگان یا کدنویسها میشه.

 

فرقی نمیکنه که شما پروژه ای رو شروع کردید یا در حال ساختن محصول خود هستید، مطمئن بشید که به طور کامل طراحی UX و UI رو میشناسید. عدم انجام این کار بعدا عواقب طراحی و حتی مالی به همراه خواهد داشت و این روی کاربران و هزینه ها هم تاثیر می گذاره.