مدیران سایت ها و وبلاگ ها نه تنها باید صفحات خود را حاوی مطالب مفید و جذاب برای مخاطبان کنند بلکه باید این صفحات را به گونه ای طراحی کنند که رتبه آنها در موتوهای جستجو قابل توجه باشد وگرنه با همه زحمتی که می کشند نمی توانند بازدید کننده کافی جذب کنند. یکی از کارهایی که در طراحی یک صفحه باید به آن دقت کافی داشت توجه به متن آن صفحه است. اولین کار مشخص که باید کرد، عنوان صفحه است که در کد HTML بین تگ های <title> </title> قرار می گیرد بعضی از موتورهای جستجو از جمله گوگل به این تگ اهمیت زیادی می دهند به این ترتیب موتور جستجو موضوع صفحه شما را تشخیص می دهد حال زمانیکه شخصی در حال جستجو در یک موتور جستجو مانند گوگل است گوگل تمام صفحاتی را که موضوع آنها با عبارتی که شما جستجو کرده اید مرتبط است لیست می کند اما اینکه چه صفحاتی از کدام سایتها در صدر نتایج جستجو قرار می گیرند به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از آنها تراکم کلمات کلیدی (Keyword density) است بنابراین باید سعی کنید متن شما به تعداد منطقی کلمات کلیدی داشته باشد. برای این منظور شما می توانید متن خود را به گونه ای تنظیم کنید که نسبت کلمات کلیدی به کل کلمات موجود در متن قابل توجه باشد.اندازه گیری تراکم کلمات کلید کار مشکلی است برای سادگی کار یک وب سایت که به راحتی تراکم کلمات کلیدی را برای شما محاسبه می کند به شما معرفی می کنیم. این سایت webconfs.com نام دارد بعد از ورود به این سایت در قسمت SEO Tools روی Keyword Density Cloud کلیک کنید. در صفحه ای که گشوده می شود قسمتی را مشاهده خواهید کرد که بالای آن نوشته شده است Enter a URL to analyze کافیست در این قسمت آدرس یک صفحه از وب سایت خود را وارد کنید و کلید اینتر را بزنید، تا تراکم کلمات مختلف را برای شما اندازه گیری و تعداد و نسبت تعداد هر کلمه به کل کلمات را برای شما به درصد مشخص کند. و کلماتی را که تراکم آنها در متن زیاد است با فونت درشت و پررنگتر نمایش می دهد.

البته باید توجه داشته باشید که در استفاده از کلمات کلیدی در متن خود زیاده روی نکنید. چون یک کلمه تا حدی می تواند در یک متن تکرار شود و اگر شما بیش از حد آنها را تکرار کنید. (تقلب کنید.) موتور جستجوی گوگل به عنوان یکی از تولید کنندگان اصلی ترافیک متوجه می شود و رتبه صفحه شما در این موتور جستجو پایین می آید. یا حتی ممکن است کلاً سایت شما را از لیست خود حذف کند.

حتی می توانید این قابلیت را با کپی کردن یک کد که در پایین صفحه قرار دارد و اضافه کردن آن به کدهای HTML صفحه خود به سایتتان اضافه کنید. یعنی مراجعین سایت شما با قرار دادن آدرس صفحه مورد نظر خود در سایت شما همین نتایج را بدست آورند.