استفاده از آمار بازدیدکنندگان یک سایت می تواند در بالا بردن کیفیت سایت کمک زیادی بکند.یک مدیر سایت برای اینکه بتواند سرویس مناسبی رادر سایت خود ارائه کند باید بتواند پارامترهای آماری سایت را تحلیل کند. این پارامترها هر کدام مفهوم خاصی دارند که در اینجا تعدادی از آنها را بررسی می کنیم . این اطلاعات می تواند توسط سرویسهای رایگان موجود در اینترنت جمع آوری شود یا اینکه سرویس دهنده سایت شما این امکانات را در اختیار شما قرار دهد.پارامترهای مهم در آمار سایتهای اینترنتی : Hits هیت یکی از پارامترهای مهم در ارزیابی یک سایت به شمار می آید.

تا چندی قبل مهمترین پارامتری که برای ارزیابی تعدا بازدیدکنندگان یک سایت ارزیابی میشد همین پارامتر بود. اما این پارامتر دیگر آن اهمیت قبلی را ندارد. امروزه مردم می دانند که این پارامتر برای ارزیابی سایت قابل استناد نیست. برای هر عنصری از یک صفحه وب که توسط مرورگر تقاضا می شود ، یک هیت در نظر گرفته می شود. تعداد هیت برای هر صفحه می تواند از چند تا چند هزار هیت باشد. به ازاء هر عکس یا برنامه های جاوا اسکریپت و یا هر عنصر دیگری در صفحه، یک هیت ثبت می شود. با این تعریف می توان تصور کرد که طراحی یک سایت و تعداد عناصر موجود در آن می تواند این عدد را کم یا زیاد کند . بنابراین بدون در نظر گرفتن طراحی سیت نمی توان با این پارامتر ارزیابی مناسبی از تعداد بازدیدکنندگان سایت داشت. Pages or Pages view این آمار نشان دهنده تعداد درخواستهای رسیده به سرور برای هر فایل یا صفحه است. با استفاده از این آمار می تواند بفهمید که هر بازدیدکننده سایت شما چه تعداد از صفحات شما را دیده است.

با این پارامتر می توان متوجه شد که آیا بازدیدکننده سایت ما توانسته به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کند یا نه؟ اگر بیشتر بازدیدکنندگان سایت ما بعد از دیدن یک صفحه سایت، سایت را ترک کنند، به این معنی است که سایت ما نتوانسته مورد نظر بازدیدکنندگان قرار گیرد. در این حالت باید بررسی کنیم که آیا کلمات کلیدی سایت مناسب هستند یا نه ؟ آیا سایت را در مکانهای مناسب تبلیغ کرده ایم؟ شاید تبلیغات سایت ما در جائی قرار گرفته که بازار هدف ما نیست. Sites, Unique Visitor and Repeat Visitor این آمار با در نظر گرفتن آی پی بینندگان سایت شما بدست می آید. این آما می تواند به شما اطلاع دهد که چه تعداد بازدید کننده در یک دوره زمانی خاص به سایت شما مراجعه کرده اند. البته این آما خیلی دقیق نیست چرا که این احتمال وجود دارد که دو بازدید کنند در یک دوره زمانی خاص با یک آی پی وارد سایت شما شوند. این حالت وقتی اتفاق می افتد که این دو بازدید کننده از یک آی اس پی یا از یک شبکه به سایت شما متصل شده باشند. اما تعداد دفعاتی که بازدیدکننده سایت شما با یک آی پی به سایت شما متصل شده ( Repeat Visitor ) می تواند به شما در بدست آوردن خطای سیستم در تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد سایت شما ، کمک کند. Session and Visit duration این اطلاعات می تواند به شما نشان دهد که هر بازدید کننده چه مدتی را در سایت شما صرف کرده است. التبه این آمار نیز دقیق نیستند چرا که یک بازدیدکننده می تواند بصورت غیر فعال در سایت شما حضور داشته باشد ( با باز نگاه داشتن صفحه سایت شما ) اما آماری که نشان دهنده زمانهای کوتاه بازدید از سایت شماست، نشان دهنده این موضوع است که کلمه های کلیدی سایت شما مناسب انتخاب نشده است . بازدید کننده ای که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد می شود، نتوانسته است مطالب مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کند. Referrers or referring sites لینکی که باعث می شود بیننده ای به سایت شما وارد شود، به عنوان ارجاع دهنده ( Referrers ) ثبت می شود.

در این آمار مشخص می شود که هر ارجاع دهنده چه تعداد بازدیدکننده به سایت شما ارجاع داده است. آمار سایتهای ارجاع دهنده به شما می تواند به شما کمک کند که بفهمید هر سایتی به چه دلیلی سایت شما را معرفی کرده اند. با ایجاد ارتباط با دارندگان اینگونه سایتها می توانید به بهبود ترافیک سایت خودتان کمک کنید. علاوه بر این اگر تبلیغی را در یک سایت اینترنتی قرارداده باشید ، با این آما می توانید متوجه شوید که آیا آن آگهی برای سایت شما کارآئی داشته است یا نه؟ Search Terms and Search Strings همانگونه که می دانید موتورهای جستجو امروزه نقش مهمی در معرفی یک سایت دارند. بیشتر کاربران دراینترنت برای پیدا کردن مطالب مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند. بنابراین ارزیابی رتبه سایت در موتورهای جستجو و بر اساس کلمات کلیدی یکی از کارهای روزمره مدیران سایت بشمار می آید. تعدادی از بازدیدکنندگان سایت شما از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد شده اند. با دانستن اینکه چه کلمات کلیدی توانسته بازدیدکننده سایت شما را افزایش دهد، می تواند مطالب سایت خودتان را تنظیم کنید به گونه ای که بیننده های واقعی به سایت هدایت شوند. علاوه بر این می تواند با انتخاب مناسب کلمات کلیدی بازدید کنندهای بهتری را به سایت خود هدایت کنید. Browsers, User Agents, and Operating Systems همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که سایت شما برای بازدیدکنندگان شما با سیستم عاملهای مختلف و مرورگرهای مختلف، براحتی قابل دیدن باشد. اطلاعات مربوط به سیستم عامل و مرورگر بازدیدکنندگان سایت شما می تواند کمک زیادی به شما بکند.

برای اینکه بتوانید بهترین کارآئی را داشته باشید، بیشتر وقت خود را برای درصدهای بالای این گروه از آمار صرف کنید. علاوه بر این در این گروه از اطلاعات می توانید بفهمید که چه موتورهای جستجوئی بر روی سایت شما کار کرده و اطلاعات آنرا جمع آوری می کنند. Entry and Exit Pages این آمار به شما نشان می دهد که بازیدکنندگان سایت شما از چه صفحاتی وارد سایت شده اند و علاوه بر این کدامیک از صفحات سایت شما کمتر مورد علاقه بازدیدکنندگان بوده و باعث خروج آنها از سایت شما شده است. با دانستن این اطلاعات می تواند صفحات خروجی را به گونه ای طراحی کنید که بتواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بایستی با توجه به نکاتی که در صفحات ورودی وجود دارد، این صفحات را مجددا طراحی کنید.