در این قسمت می خواهیم درباره ی تاریخچه جستجو یا web history و کاربردهای آن صحبت کنیم.
فرض کنید که شما یک مرد مجرد با سنی حدود ۲۵ سال هستید و به فوتبال علاقه دارید. بنابراین زمانی که شما به دنبال عبارتی مانند “تراکتور” جستجو می کنید احتمالا به دنبال اطلاعاتی در مورد تیم تراکتورسازی می باشید. فرد دیگری نیز وجود دارد که متاهل است، حدود ۵۰ سال سن دارد و شغلش کشاورزی است، اگر چنین فردی در گوگل به دنبال عبارت “تراکتور” باشد، احتمالا به دنبال خرید تراکتور است و علاقه ای به مشاهده اطلاعات تیم تراکتورسازی تبریز ندارد.

کلمات زیادی هستند که معانی مختلفی دارند، یک موتور جستجو زمانی می تواند به موفقیت برسد که بتواند پاسخ سوالات افراد مختلف را به بهترین نحو پیدا کند. یک مثال دیگر در این زمینه می تواند جستجوی عبارت “پیتزا فروشی” توسط فردی که در تهران قراردارد و فرد دیگری که در مشهد است باشد.

پارامترهای مختلفی وجود دارند که بر روی نتایج گوگل تاثیر می گذارند مهمترین آنها عبارتند از:

    مکان

  •     زبان (گوگل فارسی یا انگلیسی و… )
  •     اطلاعات فردی (سن جستجو کننده، علایقی که دارد، صفحاتی که دوستانش در گوگل+ به آنها علاقه دارند و… )
  •     تاریخچه مطالبی که جستجو کرده و به آنها علاقه مند است.

تاریخچه جستجو یا web history شامل کلیه کلمات و عباراتی است که شما تا به حال در گوگل جستجو کرده اید. در واقع گوگل در این بخش تمام کلماتی که شما تا به حال به دنبال آنها گشته اید و سایت هایی که به آنها مراجعه کرده اید را نگهداری می کند و با استفاده از این اطلاعات سعی میکند به شما اطلاعات بهتری ارائه دهد. برای دسترسی به این بخش می توانید از بخش تنظیمات اکانت خود استفاده کنید که تصویر آن را در شکل زیر مشخص است.

web_history

تاریخچه جستجو در گوگل

شما در این بخش می توانید تاریخچه تمام جستجوهایی که تا به حال انجام داده اید، زمان جستجوهایی که تا به حال انجام داده اید و سایر اطلاعات را مشاهده کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید این امکان گوگل را که به صورت پیش فرض روشن است خاموش کنید تا گوگل آنها را ذخیره نکند. با بررسی بخش web history متوجه می شوید که گوگل اطلاعات بسیار زیادی راجع به علایق و رفتارهای شما جمع آوری کرده است. در صورتی که این بخش را خاموش کنید و یا اطلاعات قبلی بدست آمده از شما را حذف نمایید، صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد :

web_history2

تاریخچه جستجوی افراد در گوگل

به افرادی که علاقه مند به حفظ حریم شخصی خود هستند پیشنهاد میکنم که حتما این امکان را حذف کنند