تا به حال برای خیلی از از شما پیش امده است که در حال نصب یک قالب ،افزونه و یا به روزرسانی هر یک از این ها باشید و به طور ناگهانی سایت شما ارور دهد و یا قادر نباشید سایت را مجددا در صفحه مرورگر خود باز کنید.این مشکل ،اغلب مواقع برای کاربران وردپرس پیش می آید و نمیتوان از بروز آن جلوگیری کرد.اما می توانید برای رفع چنین خطاهایی،راه حلی پیش بینی کنید.بار ها و بار ها در رجیران، بک آپ گیری وردپرس را به شیوه های مختلف آموزش دادیم.در این مقاله،مجموعه ای بهترین افزونه های بک آپ گیری وردپرس را به همراه توضیحات تکمیلی و جزییات بیشتر معرفی می کنیم.با ما همراه باشید.

تهیه ی نسخه پشتیبان در وردپرس

بک اپ گیری دستی در وردپرس

خیلی از افراد ترجیح می دهند که در وردپرس به صورت دستی بک اپ گیری کنند.در واقع این کار شاید بهتر هم به نظر برسد.چون هنگام تهیه نسخه پشتیبان به صورت دستی،شما نظارت بیشتری بر روی فایل ها و بخش هایی که در حال بک اپ گیری هستند دارید و متوجه میشوید که چه فایل هایی بک اپ گیری میشوند.خیلی از افزونه های بک اپ گیری وردپرس،اجازه دسترسی به فایل های خاصی را دارند و تنها میتوانید از فایل های خاصی بک اپ تهیه کنید.این در حالی است که در بک اپ گیری به صورت دستی،قادر خواهید بود از کل محتوا نسخه پشتیبان را تهیه کنید.

ضمنا در بک آپ گیری به صورت دستی،می توانید نسخه ی به دست آمده را تست کنید.یعنی بینید که آیا این نسخه برای شما کارآمد هست یا نه!

خیلی از کاربران بک آپ گیری را به صورت دستی و نیز با استفاده از افزونه،یعنی به شکل خودکار،انجام میدهند و سپس نتایج را با هم مقایسه میکنند.در صورتی که دو نوع بک آپ انجام شده با هم متفاوت بود،متوجه خواهید شد که در افزونه ی نصب شده،برنامه ی خاصی برای بک آپ گیری تنظیم شده است و فایل هایی در وب سایت احتمالا نادیده گرفته میشوند.

 

قوانین اصلی بک اپ گیری در وردپرس

بدون توجه به نوع بک آپ گیری ای که در وردپرس خود انجام میدهید،بک آپ گیری همواره از قوانینی تبعیت می کند که باید به آن توجه داشته باشید:

۱- همواره قبل از به روزرسانی نسخه جدید وردپرس،از دیتابیس خود بک آپ گیری کنید.

۲-دفعات بک آپ گیری را با توجه به مواقعی تنظیم کنید که قصد دارید قالب وردپرس یا افزونه وردپرسی وب سایت را آپدیت کنید.

۳-در هر بار بک آپ گیری،همواره سه نسخه پشتیبان تهیه کنید.این سه نسخه باید در سه محل متفاوت ذخیره و نگهداری شوند. سایت اصلی وردپرس،پیشنهاد می کند که این سه مکان به ترتیب زیر باشند:

حساب ایمیل خود

هارد اکسترنال

دی وی دی

۴- تنها از افزونه هایی بک آپ گیری کنید که برای سایت شما اساسی و ضروری هستند.بک اپ گیری از افزونه هایی که برای شما ضروری نیستندفتنها سبب حجیم تر شدن سایز پایگاه داده های شما خواهد شد.

۵-بعد از بک آپ گیری ،نسخه تهیه شده را بر روی وردپرس دیگری نصب کنید.بدین منظور می توانید وردپرس را روی لوکال هاست خود نصب داشته باشید

توجه به این نکات،سبب میشود که نسخه پشتیبان شما کارآمد تر،مطمئن تر،و بهینه تر باشد.

در ادامه به معرفی افزونه های بک آپ گیری وردپرس می پردازیم:

افزونه بک اپ گیری BackupBuddy

همان طور که بارها و بارها در رجیران به این افزونه اشاره شده است،BackupBuddy افزونه ی ویژه و شاید بهترین افزونه بک آپگیری رایگانی است که توسط iThemes طراحی ومنتشر شده است. نحوه ی نصب و استفاده از افزونه BackupBuddy  را قبلا گفته ایم.در این افزونه امکانات متنوعی برای بک اپ گیری وجود دارد.مثلا این که علاوه بر ذخیره نسخه پشتیبان در سه محل اصلی ای که در نکات بالا گفته شد،می توانید نسخه های پشتیبان را در جاهای دیگری به صورت خودکار و از پیش تعیی شده،از جمله DROP BOX ، FTP  و…سیو کنید.

بک اپ گرفتن با استفاده از افزونه هایی به این شکل بسیار ساده است و تنها با فشار دادن دکمه موجود قابل ذخیره میباشد.تنها کاری که باید بعد از نصب این افزونه انجام دهید،این است که در بخش تنظیمات،محل ذخیره سازی را که خیلی هم متنوع می باشد،انتخاب کنید.

برای این افزونه جز نسخه رایگان،نسخه های پرمیوم هم طراحی شده که امکانات پیشرفته تری خواهد داشت.

 

افزونه بک آپ گیری BackUpWordPress

گزینه دیگری که کاملا رایگان است،افزونهBackUpWordPress  می باشد.این افزونه در عین کامل بودن ،خیلی ساده طراحی شده است و بخش خاصی برای تنظیم ندارد.البته مشابه افزونه BackupBuddy ، میتوانید محل ذخیره سازی نسخه پشتیبان را به صورت محدودتری انتخاب کنید.

در این افزونه مثل افزونه قبلی،می توانید مدت زمان را که قصد دارید به صورت دوره ای بک اپ گیری را انجام دهید انتخاب کنید تا افزونه به صورت اتومات این کار را در اوقات تعیین شده انجام دهد.

ایمیل و هارد خارجی،از جمله بخش هایی هستند که برای دخیره فایل های پشتیبان قابل استفاده می باشند و میتوانید آن هارا در تنظیمات مختصر افزونه انتخاب کنید.

اما برای ذخیره سازی فایل ها در بخش های دیگر مثا حساب آمازون،باید از نسخه های پرمیوم استفاده کنید.

 

در نسخه های دیگر این افزونه قابلیت ذخیره فایل های بک آپ گیری شده در گوگل درایو یا دراپ باکس پیش بینی شده است.این افزونه نیز به صورت رایگان قابل دسترس میباشد.

در بخش بعدی،سایر افزونه های ضروری را معرفی می کنیم تا مجموعا، بهترین افزونه ها و نکات مربوط به بک آپ گیری را در رجیران  تکمیل کنیم.

موفق باشید