بهینه سازی تصاویر
بهینه سازی تصاویر، برای بارگذاری سریع صفحات سایت در کوتاه ترین زمان ممکن ضروری است. زمان بارگذاری کوتاه، نیازمند فایلهایی با حجم کم است. این مقاله روشهای مورد استفاده در بهینه سازی تصاویر را مورد بحث قرار می دهد.

در یک دنیای ایده آل، طراح سایت می تواند از با کیفیت ترین تصاویر استفاده کند و صفحه را ایجاد کند که در چشم به هم زدنی باز شود. بارگذاری سریع نیازمند آن است که حجم فایلها برای تصاویر تا حد ممکن کوچک باشد. متاسفانه تعادلی میان کیفیت تصاویر و حجم فایلها وجود دارد.

مشهور است که کاربران اینترنتی جمعیتی از افراد بی صبر هستند. چنانچه سایتی بیش از حد زمان بارگذاری آن بطول بیانجامد، آنها بر روی دگمه برگشت کلیک کرده و از سایت شما خارج خواهند شد.

صفحه نمایش کامپیوتر می تواند تنها تصاویری با وضوح ۷۲dpi (نقطه در اینچ) را نمایش دهد. در نتیجه اولین گام در بهینه سازی تصاویر، کاهش وضوح به ۷۲ dpi است. تصاویر بزرگتر می توانند به قسمتهای کوچکتری تقسیم بندی شوند. هر قسمت، فایل کوچکی است که می تواند در کسر کوچکی از زمان لود شود.

اکثر فایلهای گرافیکی شامل اطلاعاتی در مورد پالت رنگ تصویر هستند. این اطلاعات معمولا برای نمایش در سایت مورد نیاز نمی باشد. بسیاری از برنامه های گرافیکی این قابلیت را دارند تا تصاویر را بتوان برای وب دخیره سازی نمود. "Save for the web" انتخابی است که کلیه اطلاعات غیر ضروری را از تصویر حذف می کند بدون آنکه بر کیفیت نهایی تصویر خدشه ای وارد شود.

روش دیگری که به ظاهر می تواند زمان بارگذاری را بالاتر برد، استفاده از ویژگی progressive برای تصاویر GIF، یا PNGهای interlaced است. هر دوی این ویژگیها این امکان را می دهند تا زمان بارگذاری صفحات به تدریج صورت گیرد و در ابتدا تصویری مات نمایش داده شود و سپس تصویری با وضوح بیشتر و شفاف تر. در حقیقت این تصاویر حتی چند ثانیه نیز کندتر از تصاویر معمولی بارگذاری می شوند ولی آنها برای بازدید کنندگان به نظر سریعتر هستند.

خصیصه طول و عرض IMG
تگ IMG به مرورگر وب می گوید تا مربعی با سایزی خاص را برای نگهداری گرافیک تولید کند. با اینکار مرورگر می تواند مابقی صفحه سایت را بارگذاری نماید در حالیکه تصویر در حال بارگذاری است. چنانچه طول و عرض تصویرمشخص نشود، مرورگر وب مجبور است تا زمانیکه تصویر بطور کامل بارگذاری نشده است، منتظر بماند و قسمتهای دیگر صفحه را بارگذاری نکند.
از چند تصویر می بایست استفاده کرد؟
برخی از طراحان سایت از تصاویر برای هر چیزی استفاده می کنند. درحالیکه اینکار می تواند بنظر مناسب باشد ولی قطعا زمان بارگذاری صفحات را بالاتر خواهد برد. سرعت صفحات وابسته به حجم خود فایل HTML و سایز تمامی فایلهای بکار رفته در آن است. تصاویر معمولا ۵۰ درصد زمان بارگذاری را شامل می شوند.

استفاده از تصاویر کمتر، زمان بارگذاری را کمتر خواهد کرد باعث خواهد شد تا کاربران بی حوصله از سایت شما فرار نکنند.
کیفیت تصاویر
کیفیت تصاویر توسط وضوح، خلوص رنگ و جزییات تصویر مشخص می شود. از ویرایشگرهایی استفاده کنید که نویزها و دیگر خصیصه های ناخواسته را در تصویر حذف کنند. بیشتر ویرایشگرها به شما این امکان را می دهند تا برای افزایش دقت تصویر، قرمزی چشمها و لبه های تیز تصویر را اصلاح نمایید.

ویرایشگرهای حرفه ای نظیر Fireworks و Photoshop به شما امکان می دهند تا پیش زمینه و سطوح رنگ را تنظیم کنید و تقریبا هر کاری که دوست دارید با تصویر انجام دهید.

همچنین می توانید از یک تصویر کوچک شده روی سایت استفاده کنید تا لینکی به نسخه ای با کیفی تر و بزرگتر از همان عکس بدهد بطوریکه بازدید کننده بتواند آن را مشاهده کند.